חשד בסין: האם שולם שוחד בעסקת מכירת תנובה לברייט פוד?

אייפקס ומבטח שמיר הן הנהנות העיקריות ממכירת 77% ממניות תנובה לפי שווי של 8.6 מיליארד שקל ■ עפ"י החשד, בכירים בחברה הסינית הובילו עסקה במחיר מופרז תמורת טובות הנאה אישיות במיליוני דולרים ■ אייפקס: "קשקוש מוחלט"

הרשות הסינית למלחמה בשחיתות חוקרת חשד שלפיו בכירים בחברת ברייט פוד הממשלתית - המשמשת כזרוע השקעות של ממשלת סין בעסקי המזון - קיבלו שוחד ישיר או עקיף מגורמים ישראלים שנהנו ממכירת תנובה. מידע זה הובא גם בפני גורמי חקירה בישראל.

בן הנג גואו הוא שהוביל בשנת 2014, מטעם ברייט פוד, את עסקת הענק שבמסגרתה נרכשו 77% ממניות קואופרטיב תנובה מקרן אייפקס, שבראשה עומדת זהבית כהן, וממבטח שמיר, שבראשה עומד מאיר שמיר.

בשבוע האחרון נודע כי גואו - שמונה מטעם ברייט פוד ליו"ר תנובה שנרכשה ונעלם לפני כשנה - נדון ל-6 שנות מאסר באשמת שחיתות.

העסקה בוצעה לפי שווי של 8.6 מיליארד שקל, מחיר מופרז ב-3-2 מיליארד שקל - דבר שבא לידי ביטוי בשנה האחרונה, כאשר התברר כי בפני הסינים, כולל הבכירים שקיבלו טובות הנאה אישיות בהיקף של מיליוני דולרים, הוצגו מצגים בעייתיים - שהובילו לסגירת העסקה במחיר גבוה.

אין מדובר בירידת ערך מחמת הרעה שהסתמנה בעסקי תנובה בשנתיים שחלפו מעת ביצוע העסקה, אלא בשווי האמיתי המשתקף נוכח "הרמת מסך" המבוצעת בכל חלקי הקואופרטיב. החטיבה בשנחאי של הוועדה המרכזית לחקירות משמעת (CCDI) היא שמרכזת את החקירה בפרשה, הידועה בסין כרגישה ביותר.

הרשויות בסין דיווחו כבר ביוני 2016 כי גואו נעצר בשל מה שכונה "הפרות משמעתיות". אולם בשבועות האחרונים התברר כי מדובר בחשדות לעבירות שוחד. בנוסף אליו, נחקרו ונעצרו כמה גורמים בכירים החשודים גם הם בעבירות חמורות.

ברייט פוד הייתה גם קודם לכן בעין הסערה, מאחר שיו"ר החברה לשעבר, וואנג דזוגנאנג, נשלח לכלא באוגוסט 2014, לאחר שהואשם במירמה בהיקף של 31 מיליון דולר ובקבלת שוחד.

אייפקס ומבטח שמיר הן כאמור הנהנות המרכזיות בעסקה שנערכה במחיר כה גבוה, אולם יודגש כי בשלב זה לא דווח על ראיות ישירות לעבירות מצד כהן או שמיר, אשר המחייבות את חקירתם האישית. דבר החקירה והחשדות נגד ישראלים ידוע בישראל לכמה גורמים.

מקרן אייפקס נמסר בתגובה: "מדובר בקשקוש מוחלט. האתיקה המקצועית שלו ודרכנו העסקית מבוססים על עשיית עסקים בצורה חוקית והוגנת".

מתנובה נמסר כי החברה אינה מגיבה בנושא. מטעם ברייטפוד לא נמסרה תגובה, ובסביבתה טוענים: "כנראה אין לפרסום הזה על מה להסתמך. הסיפור בסין כנראה לא קשור לתנובה".

בפרקליטות מחוז תל-אביב מיסוי וכלכלה טוענים כי הדבר אינו ידוע להם.