ממשלת אוקראינה הלאימה את הבנק הפרטי הגדול במדינה

פריבטבנק נשלט בידי הטייקון רב ההשפעה איגור קולומויסקי ומרכז כשליש מהפיקדונות במדינה

ממשלת אוקראינה הודיעה אתמול (א') על הלאמת פריבטבנק, הבנק הפרטי הגדול במדינה, כדי למנוע התמוססות פיננסית של אוקראינה.

ההחלטה, שפורסמה באתר הממשלה בתום ישיבת קבינט השרים, באה אחרי מאמץ של שנתיים לבצע רפורמות במערכת הבנקאית במדינה, שנפגעה מהבעיות הכלכליות שגרם הסכסוך שהחל לפני שנתיים עם הבדלנים במזרח המדינה, שנתמכים על ידי רוסיה.

הממשלה מסרה שההלאמה מתבצעת בתיאום עם הנושים הבינלאומיים של המדינה ובתמיכתם, וכי היא תבטיח מעבר חלק וניהול יציב של הבנק. אוקראינה תלויה בסיוע בסך מיליארדי דולרים של קרן המטבע הבינלאומית בשנתיים האחרונות, וההחזרים האחרונים של ההלוואה שובשו בגלל הקצב האיטי של הרפורמה הכלכלית והמאבק בשחיתות.

בהודעה הרשמית נאמר שפריבטבנק הולאם כדי "להציל את הבנק ואת כל המערכת הבנקאית".

אוקראינה מנסה לנקות את המערכת הבנקאית שלה מבעיות בשנתיים האחרונות. היא סגרה כמה עשרות בנקים חולים, בהצלחה נדירה של ההנהגה הפרו-מערבית, אבל היא נמנעה עד כה מטיפול יסודי בפריבטבנק, שנשלט על ידי הטייקון רב השפעה איגור קולומויסקי, ומרכז כשליש מסך הפיקדונות במדינה, למרות החששות שהבנק זקוק להון נוסף בהיקף מיליארדי דולרים.

קולומויסקי, מיליארדר שמחזיק באחת מתחנות הטלוויזיה הפופולריות במדינה, עוזר לממן את יחידות הצבא הפרו-ממשלתיות שנלחמו בבדלנים במזרח המדינה מאז 2014. הוא היה מושל מחוז דנייפרופטרובסק במזרח אוקראינה עד שהנשיא פטרו פורושנקו הדיח אותו ב-2015 על רקע מאבק שליטה בחברת הנפט הלאומית, שהיא בבעלות חלקית של קולומויסקי.

הממשלה מסרה שהבעלים של הבנק ביקש את הלאמתו. לא הייתה תגובה מיידית של הבנק או של קולומויסקי עד אמש.

"זהו מהלך חיובי עם הלם ראשוני מכאיב צפוי", כולל לחץ על הגריבנה, המטבע האוקראיני, אמר אנליסט בבנק מערבי בקייב.

חידוש ההון של פריבטבנק ושל בנקים גדולים אחרים, וצמצום ההלוואות שלהם לבעלי מניותיהם, הם חלק מתוכנית החילוץ של קרן המטבע למדינה, בהיקף 17.5 מיליארד דולר.

דוברי הבנק המרכזי האוקראיני מאשימים חלק מהטייקונים במדינה שהם משתמשים בבנקים כבקופות חיסכון פרטיות שלהם. כמה בעלי פיקדונות בבנקים שנסגרו הפגינו בשבועות האחרונים נגד הבנק המרכזי.