עיריית ת"א פסלה זכייה במכרז על-בסיס ניסיון שלילי עם הקבלן

חברת "מ. דרורי שרותי חשמל" בבעלות מוטי דרורי נפסלה ע"י עיריית ת"א לאחר טענות על אי-עמידה בזמנים, ותלונות בעניין ליקויי בטיחות שנחשפו במהלך העבודות

רון חולדאי / צילום: אייל יצהר
רון חולדאי / צילום: אייל יצהר

חידוש מרענן בתחום המכרזים התרחש לפני שבועות אחדים באולמו של סגן נשיא ביהמ"ש המחוזי בת"א, ד"ר קובי ורדי, בעתירה מינהלית של חברת "מ. דרורי שרותי חשמל" בבעלות מוטי דרורי נגד עיריית תל אביב-יפו, בגין פסילת החברה מזכייה במכרז. זאת, למרות שהצעתה הכספית הייתה ראויה. החידוש הוא בכך, שגוף ציבורי, במסגרת מכרז של קבלנים, כמעט תמיד לוקח בחשבון כפרמטר יחיד, בוודאי עיקרי, את גובה ההצעה הכספית של הקבלן. כמעט ואין שומעים על כך, שמזמין ציבורי פוסל במכרז את הצעתו של קבלן על-בסיס ניסיון שלילי שיש למזמין המכרז עם הקבלן המציע שירותים. כמעט תמיד גובר מרכיב ההצעה הכספית.

"מ. דרורי" הוא קבלן עבודות חשמל ותיק בעיריית ת"א, כ-20 שנים, שבעבר הייתה שביעות רצון מעבודתו. בשנתיים האחרונות התקבלו מספר תלונות על עבודתו. מעבר לטענות של אנשי העירייה על אי-עמידה בזמנים, מה שהטריד בעיקר היו התלונות בעניין ליקויי בטיחות שנחשפו במהלך עבודות של החברה.

אי-עמידה בזמנים

חברת "מ. דרורי" הייתה ברשימה של קבלנים שזכו במכרז חדש של עיריית ת"א באמצע 2016, שהיה מכרז המשך למכרזים קודמים בהם שותפה "מ. דרורי" כאחת הזוכות. בעקבות אי-שביעות הרצון מהתנהלות החברה בשנתיים האחרונות, הוזמנו נציגיה להציג את טיעוניהם בפני ועדת המכרזים של העירייה באוקטובר האחרון.

ועדת המכרזים, בראשות חבר המועצה, איתי פנקס-ארד, ובהשתתפות ערה של חבר המועצה, גל שרעבי-דמאיו, פירטה בפני מוטי דרורי, הבעלים והמנכ"ל של "מ. דרורי", את חוסר שביעות הרצון מעבודתו. מנהל אגף דרכים ומאור בעירייה, צפריר קסלר, אמר לדרורי": "יש פה ליקויי בטיחות, יש פה אי-עמידה בזמנים, יש פה הערות מנהל שלא פעם אחת, יש פה שלושה פרוטוקולים שהמנהל קורא לנציג החברה ואומר לו 'אתה לא עומד בזמנים, אתה לא עושה זה'.."

אחרי דיון ארוך בוועדה על ההערות, אמר מנכ"ל החברה מוטי דרורי: "בשורה התחתונה אנחנו באמת מקבלים את כל ההערות"; ויו"ר הוועדה פנקס השיב לו: "זה לא נשמע ככה, האמת"; חבר הוועדה שרעבי-דמאיו הוסיף: "זה המשפט הראשון שאתה היית צריך להגיד בתחילת הדרך".

בסיום הדיון קיבלה ועדת המכרזים את ההחלטה הבאה: "לאור חוסר שביעות רצון העיריה מטיב ואיכות ביצוע העבודות מכוח זכייתו של המשתתף במכרז, "מ. דרורי שירותי חשמל", במכרז שקדם למכרז זה (229/2013), ולאור תוצאות מתן זכות הטיעון, מחליטה הוועדה שלא לקבל את הצעתו של המשתתף במכרז 'מ. דרורי' למכרז פומבי 124/2016 לביצוע עבודות חשמל ברשת המאור".

"בלב כבד"

חברת "מ. דרורי" עתרה לביהמ"ש המחוזי בת"א, בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים, נגד החלטת העירייה. פרקליטי החברה, עוה"ד דני ויצ'לבסקי ומיטל ויצמן, טענו כי מדובר במספר קטן של מקרים בהם העירייה העירה לחברה, וכי ההחלטה לפסול אותה מזכייה במכרז מהווה חריגה מכללי המידתיות. "אם לא יתערב בזה בית המשפט", אמר עו"ד ויצ'לבסקי, "למעשה אין שום מגבלה לוועדת המכרזים? הרי אנחנו בעמנו חיים... האם בגלל טעות אפשר לפסול?".

השופט ורדי המליץ לחברה הקבלנית להסכים לדחיית העתירה. המנכ"ל דרורי קיבל את ההמלצה "בלב כבד", ופרקליטת העירייה עו"ד עדי שפריר הצהירה בתגובה: "אין מניעה מבחינתנו שהחברה תשתתף במכרזים אחרים עתידיים של עיריית תל אביב".

השופט ורדי שיבח את החברה על שקיבלה את המלצתו והסכימה לדחיית העתירה, ולכן נמנע מלהטיל עליה הוצאות. "לאור כל האמור לעיל העתירה נדחית, ללא צו להוצאות, ומובהר בזאת שכפי שהצהירה באת-כוח העירייה, אין מניעה שהחברה תשתתף במכרזים עתידיים של עיריית תל אביב-יפו".