בעקבות ההחלטה באו"ם: נתניהו ימסור הערב הצהרה מיוחדת

לאחר יממה מתוחה בין ירושלים לוושינגטון, צפוי ראש הממשלה להתייחס להחלטת ארה"ב שלא להטיל וטו במועצת הביטחון באו"ם – מה שהוביל לאימוץ ההחלטה נגד ההתנחלויות ■ אמש נמסר מלשכתו: "נבטל את הנזקים עם טראמפ"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לשאת דברים הערב (שבת) בעקבות החלטת מועצת הביטחון של האו"ם לאמץ את הצעת ההחלטה נגד ההתנחלויות אמש. ההחלטה הדרמטית, שהגיעה לאחר שארצות-הברית נמנעה בהצבעה במקום להטיל את הווטו המסורתי, תיאלץ את ירושלים ו-וושינגטון להחליט על צעדיהן הבאים. מלבד ארצות-הברית, כל 14 המדינות הנותרות החברות במועצת הביטחון תמכו בהצעה.

בתגובה לאישור ההחלטה הורה נתניהו על החזרת השגרירים בניו-זילנד ובסגגל וכן על ביטול ביקורו של החוץ הסנגלי בישראל שתוכנן לחודש הבא. בנוסף הנחה נתניהו את משרד החוץ לבטל את תוכניות הסיוע לסנגל ולבטל ביקורים מתוכננים של שגריר שתי המדינות, שהעלו את הצעת ההחלטה.

"בשעה שמועצת הביטחון לא עושה דבר לבלום את הטבח של חצי מיליון בני אדם בסוריה, היא נטפלת באופן מביש לישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון וקובעת שהכותל המערבי הוא 'שטח כבוש'", נמסך בנוסף בהודעת לשכת נתניהו, "ממשל אובמה לא רק שלא הגן על ישראל נגד ההיטפלות הזאת באו"ם, הוא שיתף פעולה עמה מאחורי הקלעים".

"ישראל מצפה לעבוד יחד עם הנשיא הנבחר טראמפ ועם ידידינו בקונגרס, רפובליקנים ודמוקרטים כאחד, לבטל את הנזקים של החלטה אבסורדית זאת", הדגישו בהודעת הלשכה.

בהצהרה שפרסם שעות אחדות לאחר אישור הצעת ההחלטה, מסר קרי: "ארצות-הברית פעלה במטרה אחת: לשמר את האפשרות של פתרון שתי המדינות, שכל ממשל אמריקאי בעשורים האחרונים הסכים כי הוא הדרך היחידה להגיע לשלום. עתיד השלום נמצא בסכנה בגלל טרור, אלימות והסתה מתמשכת, כמו גם צעדים חסרי תקדים להרחבת ההתנחלויות", המשיך. "בעוד שאנו לא מסכימים עם כל חלקי ההחלטה, היא מגנה באופן צודק את פעילותה של ההתיישבות, וקוראת לשני הצדדים לקדם את השלום ולדון על סיום הסכסוך".

הצעת ההחלטה כוללת שני חלקים. הראשון מתייחס ברובו להחלטות קודמות של מועצת הביטחון ומבקש לאשרר אותן, בעוד החלק השני מציג צעדים שנועדו "ליצור תנאים שיקדמו את פתרון שתי המדינות". בין הצעדים האלה נמצא ההכרזה לפיה להתנחלויות אין כל תוקף חוקי והן מהוות "הפרה בוטה של החוק הבינלאומי ומכשול לפתרון שתי המדינות ולהשגת שלום בר קיימא". בנוסף, בחלק זה מועצת הביטחון חוזרת על דרישתה מישראל להפסיק מיד כל בנייה בהתנחלויות, כולל במזרח ירושלים . כמו כן, נקראות כל המדינות "להבחין בין שטחי ישראל ובין השטחים שנכבשו ב-1967".

בחלק זה מובעת ה"דאגה העמוקה מפעילות ההתנחלות המתמשכת, המסכנת את היכולת להגיע לפתרון שתי המדינות", ועולה הקריאה "להקפיא את כל הפעילות של ישראל בהתנחלויות, לרבות גידול טבעי". עוד מודגש שלא יוכרו שינויים בקווי 1967, למעט בהסכמת שני הצדדים, ונכתב כי "הפסקת כל פעילות ההתנחלות חיונית על מנת להציל את תהליך השלום".

בחלק הראשון של ההחלטה, נכתב כי מועצת הביטחון מאשררת את המחויבות של ישראל, המכונה גם "הכוח הכובש", "לציית בקפידה למחויבות החוקית והאחריות שלה תחת אמנת ז'נבה הרביעית, בכל הנוגע להגנה על אוכלוסייה אזרחית בעת מלחמה". סעיף אחר קובע כי מועצת הביטחון "מגנה את כל הצעדים שנועדו לשנות את ההרכב הדמוגרפי, האופי והסטטוס של השטחים הפלסטינים הכבושים מאז 1967, כולל מזרח ירושלים, לרבות בנייה והרחבה של התנחלויות, העברה של מתנחלים ישראלים, החרמת אדמות, הריסת בתים, עקירת אזרחים פלסטינים, ורואה בהם הפרה של החוק הבינלאומי".