תגובות במערכת הפוליטית: ישראל לא תקבל את ההחלטה

לפיד: "ההחטה מסוכנת וישראל לא תקבל אותה" ■ גרמן: "ההחלטה תתן רוח גבית לטרור" ■ אוחנה: "אנחנו אלה שנצטרך לחיות, או למות, עם התוצאות" ■ ארדן: "אובמה לא מבין את המזרח התיכון"

יאיר לפיד / צילום: אייל יצהר
יאיר לפיד / צילום: אייל יצהר

ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) גינה הערב (שבת) במסיבת עיתונאים מיוחדת שערך את החלטת מועצת הביטחון של האו"ם נגד ההתנחלויות, ואמר כי היא "מסוכנת, לא הוגנת וישראל לא תקבל אותה". לדבריו, "האו"ם לא מסתיר את העוינות המובנית שלו כלפי ישראל.

"עבדתי יחד עם הממשלה בניסיון לבלום את ההחלטה ואשתף פעולה גם בקרב המלחמה הדיפלומטי. אולם, בשנתיים האחרונות נתניהו הסביר שוב ושוב שאובמה עוין, אבל העולם משתכנע בצדקת דרכה של הממשלה. מה שקרה אתמול היה קריסה מוחלטת של התאוריה הזו".

ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) התייחסה גם היא להחלטה ואמרה כי "החלטת מועצת הביטחון - מחדל אישי של נתניהו. חייב ללכת הביתה". בדבריה התייחסה לבני להימנעות ארצות-הברית מהטלת וטו על הצעת ההחלטה נגד ההתנחלויות, שאושרה אמש במועצת הביטחון ברוב מוחלט של 14 הצבעות בעד מתוך 15.

"נתניהו הימר על העתיד של מדינת ישראל, מכר את ביטחונה עבור כמה מנדטים של הבית היהודי. נתניהו ידע ואמר בבירור שחוק ההסדרה יוביל להחלטה של מועצת הביטחון - ובכל זאת נכנע לימין הקיצוני".

חברת הכנסת יעל גרמן (יש עתיד) התייחסה היום באירוע שבתרבות ביהוד/נווה מונוסון בהנחיית אבי בטלהיים להחלטה שהתקבלה אתמול באו"ם נגד ההתנחלויות בישראל, ואמרה כי "ההחלטה שנעשתה אתמול היא דקלרטיבית, אבל עצם ההצהרה יכולה לקדם תביעות בבית הדין הבינלאומי נגד קציני צה"ל. ההצהרה אף מבטלת את המכתב של נשיא ארה"ב לשעבר ג'ורג' וו. בוש לראש ממשלת ישראל לשעבר אריאל שרון, שבו בוש למעשה הכיר בגושים הגדולים. אין היום אפילו אחד שחושב שניתן לעשות הסכם שלום מבלי להכיל את הגושים הגדולים, שבהם מעל ל-300 אלף איש שצריכים להיות בתוך מדינת ישראל".

לדברי גרמן, "ההחלטה באו"ם נותנת לגיטימציה לסנקציות נגד ישראל, והיא תחזק את ה-bds ותתן רוח גבית לטרור - אך הדבר החמור מכל הוא שהיא מערערת את הבסיס לישיבה למו"מ. בריטניה וצרפת למשל הן ידידות ישראל שתרצנה להיות חלק במו"מ לשלום. אך איך נוכל להסכים לכך שמדינות לא אובייקטיביות ישבו במשא ומתן? ההחלטה הזאת גרועה לימין, לשמאל ולמרכז - היא גרועה למדינת ישראל. היא באה בתקופה שאין לנו שר חוץ, אין מדיניות חוץ - ובמקום לעסוק בעתיד של מדינת ישראל, עוסקים בפוליטיקה".

כשנשאלה על הקשר בין ההחלטה ליחסים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ארצות-הברית ברק אובמה, השיבה גרמן כי "מדינות לא צריכות לעשות חשבונות אישיים אלא צריכות לראות מדיניות. המשמעות של החלטה כזאת היא ככ קשה לישראל, שאני לא רוצה להסית את השיח עליה לבין אובמה ונתניהו".

גרמן גרסה כי ההחלטה היא במובנים רבים פועל יוצא של חוק ההסדרה: "כל היועצים המשפטיים אומרים כי אין לחוקק את חוק ההסדרה, שכן יש לו השלכות בינלאומיות קשות. אך הכנסת, תחת הממשלה, מצפצפת על בית המשפט העליון ועל כל היועמ"שים ומעבירה חוק שאין דומה לו - לא בישראל ולא בחוק הבינלאומי. זו שערוריה".

גרמן הוסיפה והתייחסה לחשש לצביונה הדמוקרטי של ישראל: " אנחנו אכן מדינה דמוקרטית, אבל במדינה דמוקרטית חייבת להיות הפרדת רשויות. בין הרשות המבצעת (ממשלה) מחוקקת (כנסת) ושופטת. אצלנו ישנה ועדת שרים שאומרת אם החוק יעבור ולא יעבור והקואליציה מרימה באופן אוטומטי יד בעד החלטות הממשלה - מה שמבטל את הפרדת הרשויות וזה מסוכן.

גרמן הזכירה כי "האוכלוסיה הערבית בין הים לירדן עומדת כרגע על כ-6 מיליון. תארו לכם שתהיה לנו מדינה עם 6 מיליון ערבים, שאם מישהו רוצה דמוקרטיה צריך לתת להם שוויון זכויות - אנחנו יכולים לקחת בחשבון שהמדינה לא תהיה דמוקרטית, או שהיא לא תהיה יהודית. אני בטוחה שכל מי שיושב פה באולם וגם 90% ממדינת ישראל רוצים גם מדינה יהודית וגם דמוקרטית. אם רוצים את זה - חייבים להיפרד. רק האפשרות של שתי מדינות לשני עמים תשמור על ישראל גם יהודית וגם דמוקרטית".

חבר הכנסת אמיר אוחנה (הליכוד), חבר ועדת החוץ והביטחון, אמר: "בעשרים וכמה השנים האחרונות, זוכי פרס נובל לשלום באזורינו לא הביאו אלא עוד אלימות, הרס ושפיכות דמים. ודאי לא שלום.

"את הסכסוך הישראלי-ערבי לא יפתרו בניו-יורק, ולא בבריסל. את הסכסוך יפתרו אך ורק הישראלים-והערבים. אנחנו אלה שנצטרך לחיות, או למות, עם התוצאות".

גם ח"כ יעקב פרי (יש עתיד), ר' השב"כ לשעבר, התייחס להחלטת מועצת הבטחון באו"ם:

"ההחלטה שהתקבלה אמש במועצת הבטחון היא בעלת השלכות מרחיקות לכת שיובילו ללחצים כבדים מצד מדינות העולם על ישראל. ההחלטה אוסרת על ישראל לא רק לבנות בהתנחלויות, אלא גם לעשות כל שינוי במה שמכונה על ידי המועצה "שטח כבוש".

"ישראל משלמת מחיר כבד על הקפאון בתהליך המדיני, על מערכת היחסים הקלוקלת עם הבית הלבן ועל שורה של חוקים, לא חוקתיים, שכנסת ישראל מקדמת בשנה האחרונה לטובת שרידותה ובניגוד לאמנות בינלאומיות".

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, התיחס גם הוא להחלטת האו"ם: "לפני כשבוע, ארה"ב, ציידה את ישראל במטוסים המתקדמים בעולם לאור הבנת הזירה והאיומים באזור, היום היא הפקירה את ישראל בזירה המדינית, בידי גורמים עוינים."

"כנראה שאת הבעיות האמתיות בעולם כבר פתרו: הסתיים רצח העם בסוריה, איראן הפסיקה לחתור לנשק גרעיני, אין טרור באירופה ואפריקה משגשגת. במועד תמוה, כגנבים בלילה, החליטה מועצת הבטחון של האו״ם להעביר החלטה בהולה נגד ישראל, תוך שעות.

"לפני כשבוע, ארה"ב, ציידה את ישראל במטוסים המתקדמים בעולם לאור הבנת הזירה והאיומים באזור, היום היא הפקירה את ישראל בזירה המדינית, בידי גורמים עוינים. ההחלטה המאוזנת היחידה של האו״ם בהקשר לישראל נעשתה לפני 69 שנים - בכ״ט נובמבר 1947. היא סללה את הדרך להקמת המדינה.

"מאז, הארגון המשיך באותו הקו של ציונות היא גזענות, החלטה שאולי בוטלה על הנייר, אך נשארה תקפה עד עצם היום הזה. נמשיך להגן על עצמנו בכוחות עצמנו. האו"ם ימשיך לגנות ואנחנו נמשיך לבנות להבנות."

ח "כ האלוף במיל' איל בן ראובן (מחנ"צ) הגיב להחלטה ואמר כי "ההחלטה שהתקבלה אמש באו"ם היא החלטה רעה למדינת ישראל. היא עוד שבר בקוביה מדינית בטחונית מבית מדרשו של נתניהו. ראש הממשלה הרוויח זאת ביושר לאחר 7 השנים הרעות מול ידידתנו החשובה בעולם. זה כישלון מתמשך בדרך מדינית קלוקלת שמובילה אותנו מדחי אל דחי".

"מחטף מכוער של הממשל האמריקאי" אמר השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, בראיון לתכנית 'פגוש את העיתונות' עם רינה מצליח. "ההחלטה הזו היא רעה מאוד אבל היא לא מחייבת. כמו שמבינים כולם, זו החלטה שתרחיק את השלום עד כדי כך עד שנעסוק בעיקר ביוזמות פלסטיניות איך להזיק לנו, ואין לשמאל מה לשמוח.

"מי שמייחס החלטה כזו שיש לה החלטות שמזיקות לשלום למאחז שמנסים להציל אותו בגלל עיוותים משפטיים, זה כמו להגיד שהנשיא אובמה, כדי להעניש את ראש הממשלה, חתם על הסכם עם איראן. 

"מה זה אומר על אובמה? פרגנתי לו פעמים רבות, אבל זו לא חוכמה לתת סיוע בטחוני ובגלל המדיניות שלך גורמי טרור מתחזקים. אובמה לא מבין את המזרח התיכון, ואחרי 8 שנים של חוסר הבנה טוטאלית של המזרח התיכון - יש כאוס במזרח התיכון, אלו תוצאות המדיניות שלו, וזה אקורד סיום צורם. 

"מפעילים לחצים על מדינת ישראל לעשות ויתורים כשהחמאס נותן את הטון, ואז אובמה מעניק פרס עם מועצת הביטחון לפלסטינים שמסרבים לשבת איתנו למשא ומתן".

שר החינוך נפתלי בנט פרסם את תגובתו בדף הפייסבוק שלו, שם כתב "אלפי טרוריסטים בעולם כולו מביטים בהחלטת האו״ם ורואים בה סיסמת גיוס. החלטה זו היא תוצאה ישירה של מדיניות אוסלו של ויתורים, נסיגות וחלוקות, ותוצאה של הסכמה פומבית להקמת מדינת פלסטין בלב ארצנו, ודינה להיזרק לפח האשפה של ההיסטוריה כמו קודמותיה.

"לא כבוד ואהבה רכשנו בנסיגות אלו, אלא בוז ולחץ לעוד ויתורים. זה הזמן לסיבוב פרסה- הגיע הזמן לעבור מנסיגות לריבונות. המסקנה היא להפסיק לצעוד לתוך מסילת ההתאבדות של מדינה פלסטינית ולהחיל את החוק הישראלי במעלה אדומים, בבקעת הירדן, בעופרה ובכל שטחי סי בהקדם האפשרי".
ככה מנצחים.