שריפת ענק בבתי הזיקוק במפרץ חיפה; "פצצה מתקתקת"

(עדכון) השריפה פרצה מסיבה לא ידועה במכל שמאחסן כ-1,000 קוב בנזין ■ צוותי הכיבוי הצליחו להשתלט על השריפה לאחר מספר שעות, אך היא התלקחה שוב

שריפה בתי זיקוק חיפה/  צילום: שרותי כבאות החוץ, ציום מסך חדשות 2
שריפה בתי זיקוק חיפה/ צילום: שרותי כבאות החוץ, ציום מסך חדשות 2

השריפה שפרצה הבוקר (א') בבתי הזיקוק במפרץ חיפה התלקחה שוב, לאחר שצוותי כיבוי האש הצליחו להשתלט עליה.

האש פרצה במכל שמאחסן תערובות של דלקים, ועשן סמיך ושחור שעולה ממנו נראה ממקומות רבים בחיפה ובסביבתה. זאת, כחודש אחרי גל הדליקות שפקד את חיפה ובו נשרפו מאות בתים.

הסיבה לדליקה במכל הדלקים הבוקר בבתי הזיקוק עדיין לא ידועה והיא נבדקת, לצד הימשכות המאמצים להשתלט על האש ולמנוע התפשטותה למכלים סמוכים, המאחסנים אף הם תערובות דליקות ונמצאים במרחק של כמה עשרות מטרים מהמכל הבוער. הכבישים הסמוכים נסגרו לתנועה.

האש פרצה במכל שמיועד לאחסן כ-10,000 קוב של דלקים אך ככל הידוע, המכל הבוער הכיל כ-1,000 קוב של בנזין.

אנשי המשרד להגנת הסביבה הוזעקו למקום והם פתחו בפעולות ניטור לאיכות האוויר במפרץ חיפה, בניסיון לקבוע אם בעקבות השריפה חלה פליטה חריגה של מזהמים לאוויר.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי בעקבות השריפה, הורה השר זאב אלקין על פתיחה של חדר מצב שעוקב אחר התפתחות האירוע: "המשרד מבצע מדידות של זיהום האוויר באזור, בודק את נסיבות האירוע ואת השפעותיו על הסביבה תוך בדיקת השפעותיו על מפעלים באזור".

בעקבות השריפה הנחו משרדי הבריאות והגנת הסביבה לציבור שנמצא באזור הצ'ק פוסט להימנע משהייה בשטח פתוח שלא לצורך. 

מבזן נמסר כי השריפה לא היוותה סכנה מידית לסביבה הקרובה. "מדובר במכל אחד של כ-12 אלף קוב, כאשר פחות מ-10% נמצאים במכל. אין נפגעים והכוחות כיבוי רבים עוסקים במניעת התפשטות האש לסביבה. המכל לא נמצא בקרבת מתקני הייצור", אמרו.

מדוברות כבאות והצלה נמסר כי האש פרצה במכל בנזין שהיה בתהליך ריקון. "עיקר המאמץ מושקע בקירור המכלים הסמוכים", נמסר.

ראש עיריית חיפה , יונה יהב , אמר כי האירוע הוא קריאת השכמה לממשלה. "אנחנו נלחמים בכל המישורים נגד החלטת המדינה להפוך את חיפה למחסן דלק. אתם רואים מה עלול להתרחש אם האיומים יהפכו למציאות. ממשלת ישראל, תתעוררו. הסבלנות שלנו פוקעת. אנחנו מדברים על חיי אדם, ולכן אנחנו צריכים לעבוד מהר", אמר בריאיון לוואלה! NEWS.

מור גלבוע, מנכ"ל מגמה ירוקה, אמר כי המפעלים בסביבה מהווים סכנה מידית. לדבריו, הממשלה מעדיפה את האינטרס של בעלי ההון על חשבון הציבור. "התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה, ובראשן בתי הזיקוק, היא פצצה מתקתקת. אנחנו לא זקוקים לנס חנוכה, אנחנו זקוקים למנהיגות אחראית שתרחיק את המפעלים המזהמים מריכוזי אוכלוסייה כל כך צפופים. ממשלת ישראל נדרשת לספק תשובות למיליון תושבים שחיים בסמוך למתחם הכי מזוהם ומסוכן בארץ", אמר.