נתניהו: "אין ספק שהאמריקאים קידמו את ההחלטה המבישה"

השר צחי הנגבי בהתבטאות החריפה ביותר עד כה בעניין החלטת מועצת הביטחון: "אובמה תקע סכין בגבם של הישראלים"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

בכירים בממשלה ובסביבתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו המשיכו לתקוף היום (א') באופן חסר תקדים את הנשיא היוצא של ארה"ב, ברק אובמה, על רקע ההימנעות של מדינתו בהצבעה של מועצת הביטחון נגד ההתנחלויות. "אובמה נכנע לאיראנים, הפקיר את הסורים ותקע סכין בגבם של הישראלים", אמר השר צחי הנגבי, שקינח במסר אופטימי לכאורה לאור כניסתו הקרובה של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ לבית הלבן: "בעוד 25 ימים המציאות תשתנה. אני מאמין שהממשל החדש ימחק את הכתם הזה".

נתניהו עצמו סיפר במהלך ישיבת הממשלה השבועית על "שיחת טלפון קשה" שקיים עם מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי: "אמרתי לו שחברים לא לוקחים חברים למועצת הביטחון של האו"ם". נתניהו אמר כי הוא שותף לרגשות התסכול והכעס שהשמיעו חברים אחרים בממשלה, וציין כי על פי המידע המצוי בידי ישראל, אין ספק כי מאחורי הקלעים ארה"ב היא שניסחה את הצעת ההחלטה והיא שקידמה אותה. לדבריו, מדובר בצעד המנוגד לחלוטין מהתחייבות שמסר אובמה בשנת 2011, ולפיה לא יקדם שום צעדים חד-צדדיים בנוגע להסדר קבע מול הפלסטינים. "זו הייתה התחייבות מפורשת של הנשיא האמריקני ונעשה כל מה שצריך כדי שישראל לא תצא ניזוקה מההחלטה המבישה הזו". נתניהו הוסיף כי הוא שואף עידוד מכך שתומכי ישראל מהמפלגה הרפובליקנית ומהמפלגה הדמוקרטית בארה"ב סבורים כי מדובר בהחלטה "פזיזה והרסנית".

 

במקביל, נתניהו הורה לאנשי משרד החוץ לזמן את כל שגרירי המדינות שחברות במועצת הביטחון, מלבד ארה"ב, לשיחת נזיפה עוד היום - זאת אף שמדובר בחג המולד. הצעד הזה גרר ביקורת מצד דיפלומטים זרים וישראלים כאחד. גם שר הביטחון אביגדור ליברמן הורה על צעד "אופרטיבי" ראשון, שלפיו מפקדי צה"ל יעצרו את הקשר והמפגשים המתוכננים עם אנשי הרשות הפלסטינית, למעט הקשר עם מנגנוני הביטחון של הרשות.

בניגוד לתגובות של בכירי הליכוד, שעסקו בעיקר במתקפות אישיות נגד הנשיא אובמה ומדיניות הממשל האמריקני, במפלגת הבית היהודי התמקדו בעיקר בצורך לאמץ גישה דרמטית שמשמעותה החלטת הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון. יו"ר המפלגה, שר החינוך נפתלי בנט, אמר על כך היום בעת ביקור בכותל: "תקודם תכנית סדורה להחלת הריבונות - תחילה מעלה אדומים ושטחי C ולאחר מכן כל יהודה ושומרון". גם חברת מפלגתו, שרת המשפטים איילת שקד, כתבה בחשבון הטוויטר שלה בתאום מסרים אופייני: "כשאנחנו מורידים את הראש זה לא עוזר. צריך להרים את הראש. אנחנו צריכים לעשות את מה שטוב לישראל - צריך לדבר על סיפוח".

החלטת מועצת הביטחון (2334), שהתקבלה בערב יום שישי, קובעת כי להתנחלויות הישראליות ביהודה ושומרון אין תוקף חוקי וכי הן מהוות מכשול לשלום. עוד נקבע כי על ישראל להפסיק את הבנייה בהתנחלויות לרבות במזרח ירושלים, וכי על מדינות העולם "להפריד בין ישראל ליהודה ושומרון" - אמירה שהמשמעות שלה עשויה לקדם בין היתר חרם כלכלי עם מוצרים מהשטחים.