בגלל השריפה: בקשה לייצוגית נגד בזן בסך של 753 מיליון שקל

יונה סופר מקרית ביאליק הגיש באמצעות עוה"ד דוד מנע וחיה מנע בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד בזן בגין השריפה שפרצה אתמול במכל דלק של החברה ■ "התובע לא הצליח להגיע לעבודה בשל הפקקים שנוצרו באזור"

שריפה בתי זיקוק חיפה/  צילום: שרותי כבאות חוף
שריפה בתי זיקוק חיפה/ צילום: שרותי כבאות חוף

תביעה ייצוגית ראשונה נגד בתי זיקוק לנפט(בזן) בחיפה בגין השריפה אתמול במפעל החברה. יונה סופר מקרית ביאליק הגיש היום (ב') באמצעות עוה"ד דוד מנע וחיה מנע בקשה לאישור תביעה ייצוגית בהיקף של כ-753 מיליון שקל בשם תושבי האזור נגד בזן, בגין נזקים שנגרמו לו לטענתו מהשריפה.

לפי הבקשה, בשעות הבוקר אתמול פרצה שריפה במכל דלק בבתי הזיקוק שבמפרץ חיפה. השריפה פרצה במכל דלק השייך לבזן. מדובר במכל דלק עם תכולה של אלפי קוב דלק שקיים מימי המנדט. בבקשה נאמר כי בשלב מסוים האש שככה אך לקראת הצהריים היא התחדשה במלוא העוצמה שוב.

"הכבאים אשר חישבו בתחילה, על פי כמות הדלק שהייתה במכל כפי שנמסרה להם, שהאש אמורה לדעוך, הבינו כי כמות הדלק במכל לא הוערכה נכון. בתחילה הוערכה הכמות ב - 1,000 קוב בנזין, אך מדובר במכל שהקיבולת שלו היא של 10,000 קוב בנזין". "זאת ועוד, בסמוך למכל קיימים עוד שני מכלים דומים אשר הכבאים בנוסף עם ההתמודדות בשריפה במכל שבו פרצה השריפה, התמודדו גם עם מניעת התפשטות האש לשני המכלים הסמוכים שאף הם מימי המנדט".

לפי הנטען, בשל העשן הסמיך שהיתמר מהמכל נקראו תושבי הקריות (מוצקין, חיים, אתא, ביאליק ורכסים) להסתגר בבתים ולהגיף חלונות. במקביל נסגרו הכבישים הראשיים באזור (כביש 4 וכביש 22). בנוסף, בשל העשן הסמיך נקראו קשישים ותושבים הסובלים מבעיות נשימה המתגוררים בקריית חיים, קריית מוצקין, קריית ביאליק, קריית אתא ורכסים להסתגר בבתים ולהגיף חלונות. שאר התושבים הונחו להמשיך בשגרה ולהימנע מלהגיע לאזור השריפה. לאחר שכבישים מרכזיים באזור נסגרו, הם נפתחו מחדש. בקריות ירדו בכמה אזורים טיפות "גשם שחור" - מים ובהם פיח ושמן מהשריפה.

לדברי התובע הייצוגי שכאמור הוא תושב קריית ביאליק האירוע נשוא תביעה זו תפס אותו בשעה שעשה את דרכו לעבודתו מהקריות לצומת הצ'ק פוסט. "התובע לא הצליח להגיע לעבודה בשל הפקקים שנוצרו באזור. הריחות היו איומים והעשן שהיתמר היה מאיים במיוחד. בנוסף לתובע ילד קטן חולני אשר סבל מקשיי נשימה".

לפי הבקשה, בזן מנוהלת ומתנהלת על פי הליכים מיושנים ללא התחשבות בבעיות סביבתיות. הנזק הסביבתי מן השריפה הוא תוצאה ישירה של תכנון לקוי שלא מתחשב בסביבה. בתכנון נכון נזקים כאלו יכולים להימנע.

"לנתבעת לא מפריע שיש מפגעים סביבתיים ממפעליה מפעם לפעם. היא יודעת ומודעת לסכנות היטב ובכל זאת היא מעדיפה להמשיך ולסכן את הסביבה מאשר למשל, להעביר את מפעליה למקום מבודד".

לפי הבקשה, בנוסף "החשיפה לעשן השחור, לריח החריף מהעשן, על כל הסכנות ואי הנעימות הכרוכים בהם מהווה פגיעה קשה באוטונומיה של מי שנחשף להם - קרי כל אחד מחברי הקבוצה".

"התובע הייצוגי שאף עשן שחור וכתוצאה מכך קיים סיכון כי בריאותו נפגעה. התובע הייצוגי מעריך את הנזק שנגרם לו, כתוצאה משאיפת העשן וכתוצאה מהריח של הדלק שנישא באוויר וכן הנזק שנגרם לבריאותו, אי הנוחות בשל העמידה בפקקים ובזבוב הזמן ב- 3,765 שקל לו ולכל אחד מחברי הקבוצה.

הוא מציין כי סכום זה הינו 5% מסכום הקנס המוטל על מי שעובר עבירה על פי חוק למניעת מפגעים. "סכום זה הוא הסעד המבוקש בגין סיכון לבריאות מחשיפה ישירה לעשן, פגיעה באוטונומיה, עוגמת נפש, תחושת גועל, אי נוחות ואובדן זמן בפקקים".