מחיר למשתכן: דירה בגודל 100 מ"ר בהרצליה החל מ-1.77 מ' ש'

מכרזי מחיר למשתכן נסגרו בהצלחה בהרצליה, כרמיאל, שלומי, רמלה ובית שמש ■ המכרז לבניית 42 יחידות דיור מוזלות בחולון נכשל ■ בשכונת גליל ים בהרצליה המכרז כלל מגרשים ל-1,468 יחידות דיור ב-6 מתחמים

אתר מחיר למשתכן / צילום מסך
אתר מחיר למשתכן / צילום מסך

גל של זכיות קבלנים במכרזי מחיר למשתכן שנסגרו השבוע. מדובר במכרזים בהרצליה, כרמיאל, שלומי, רמלה ורמת בית שמש. מדובר בהיצע הגדול ביותר שנמכר עד כה לקבלנים במועד אחד של סגירת המכרזים, 2,978 יחידות דיור מוזלות.

עם זאת, גם הפעם היו מכרזים שלא צלחו כמו מכרז לבניית עשרות דירות מוזלות בחולון (42 יח"ד), בשכונת תל גיבורים שנסגר ללא מציעים ויחזור לשיווק מחודש. זו הפעם הראשונה במכרז באזור ביקוש מובהק לא זוכה לביקוש.

המכרז שזכה למרבית תשומת-הלב היה המכרז שנסגר בשכונת גליל ים בהרצליה. מדובר במכרז שכלל מגרשים ל-1,468 יחידות דיור ב-6 מתחמים, 1,468 יחידות דיור מכוח התב"ע ועוד 243 דירות שהיזמים והקבלנים הזוכים מתחייבים לבקש במסגרת הקלה. נציין כי על פי המכרז, 20% מיחידות הדיור שייבנו במסגרת המכרזים שנסגרו יוכלו להימכר על ידי הזוכים בשוק החופשי, כך שמספר יחידות הדיור המוזלות יעמוד על כ-1,368 יחידות דיור.

במקביל, 20% מיחידות הדיור וכל היחידות שיבנו מכוח ההקלות ייועדו לבני מקום. עוד נציין כי בפעם הראשונה נוצר מצב בו שתי חברות הגישו את אותה הצעה בדיוק על מתחם אחד מתוך השישה, לכן מתחם זה יעבור כעת להתמחרות כאשר החברה שתציע את ההצעה הנמוכה ביותר תזכה בו.

החברות שהגישו הצעות למגרשים בהרצליה וזכו הן פרשקובסקי, אפריקה ישראל מגורים, רמי שבירו וקבוצה המורכבת מאיסתא נכסים, סלע בינוי והשקעות מקבוצת אמנון מסילות. על פי תוצאות המכרז דירה בשטח 90 מ"ר תשווק על ידי הזוכים במחיר ממוצע של החל מכ-1.44 מיליון שקל. דירה בשטח 110 מ"ר החל מכ-1.77 מיליון שקל ודירת 120 מ"ר בהחל מכ-1.93 מיליון שקל. מחירים אלו כוללים את מרכיב המע"מ, ושטחי המרפסת מחסן וחניה בדירות.

דירה בגודל 128 מ"ר בכ-1.3 מיליון שקל

מכרז נוסף שנסגר ממוקם גם הוא באזור מרכז הארץ, בעיר רמלה. מדובר במכרז ברמלה מערב, בו נרשמה הצלחה חלקית בלבד כאשר מתוך שמונה מגרשים שווקו בהצלחה רק שלושה. המכרז המלא כלל היצע דירות של 1,592 יחידות דיור והמכרזים בהם זכו יזמים וקבלנים כללו 800 יחידות דיור בלבד, כ-50% מהיצע הדירות הכולל שהוצע. נציין כי המגרשים כללו גם זכויות לבניית שטחי מסחר ומשרדים.

על פי תוצאות המכרז בשלושת המגרשים ששווקו בהצלחה, מחיר ממוצע לדירה מוזלת בשטח 93 מ"ר יעמוד על החל מכ-942 אלף שקל, דירת 118 מ"ר בהחל מכ-1.19 מיליון שקל ודירת 128 מ"ר בהחל מכ-1.29 מיליון שקל. מחירים אלו כוללים את מרכיב המע"מ ושטחי המרפסת, מחסן וחניה. בין הזוכים במכרז זה ניתן למצוא את חברת האחים צפריר וזהר שרבט שבונים גם את מחיר למשתכן בשכונת אחיסמך בעיר לוד הסמוכה. בשרבט מסרו היום כי: "שמחים על הזכייה בפרויקט ומקווים להתחיל בבנייה בהקדם".

מכרז נוסף שנסגר השבוע היה מכרז ברמת בית שמש, בשכונה ד1, בו שווקו בהצלחה ליזמים וקבלנים 408 יחידות דיור סך הכל. מדובר במכרז המוגדר "לצביון חרדי". על פי מסמכי המכרז, ארבעת המגרשים ששווקו בהצלחה כוללים 328 יחידות דיור מוזלות במסגרת מחיר למשתכן ועוד 80 יחידות דיור אותן יוכלו הזוכים למכור בשוק החופשי במחירי שוק.

על פי תוצאות המכרז, דירה בשטח 89 מ"ר תשווק לזכאים במחיר ממוצע החל מכ-760.8 אלף שקל, דירת 109 מ"ר החל מכ-931.4 אלף שקל ודירת 129 מ"ר החל מכ-1.1 מיליון שקל. המחיר כולל את מרכיב המע"מ ושטחי המחסן המרפסת והחניה. החברות שזכו במגרשים במסגרת המכרז הן טעמן נדל"ן, חזון את גלילי חברה לבניה וערד אפיקי נדל"ן שזכתה בשני מגרשים. נציין כי התב"ע מאפשרת גם בניית שטחי מסחר.

מכרז נוסף נסגר בהצלחה בכרמיאל, בשכונת רמת נבון (הר כרמי). מדובר במכרז שכלל שלושה מגרשים המאפשרים בניית 248 יחידות דיור סך הכל. על פי חוברת המכרז, באם תאושר הקלה במגרשים ויתווספו יחידות דיור, יוכלו הזוכים למכור אותם במחירי שוק לציבור הרחב.

תוצאות המכרזים קובעות כי דירה בשטח 93 מ"ר תוכל להימכר לזכאים בהחל מכ-749.4 אלף שקל, דירת 108 מ"ר בהחל מכ-870.3 אלף שקל ודירת 128 מ"ר בהחל מכ-1.03 מיליון שקל. מחיר זה כולל את מרכיב המע"מ ושטחי החניה, המחסן והמרפסת. הקבלנים שזכו במגרשים בכרמיאל הם חברת אשל הירדן שזכתה בשני מגרשים ושותפות בין החברות אמארון הנדסה אזרחית, רתם יהלום ייזום בניין והנדסה וואקנין שמגר.

המכרז החמישי והאחרון שנסגר בהצלחה ממוקם בצפון הארץ בשכונת יערית שבשלומי. מדובר במכרז שכלל שני מגרשים סך הכל, עם היצע דירות מוזלות לזכאים של 54 דירות. בשני המגרשים זכה אותו המציע, שותפות בין החברות ע.ז.יסודות איתנים שלומי וא.ר.ר הנדסה בניה ופיתוח (מקבוצת אל-רם נכסים). על פי תוצאות המכרז, דירה מוזלת בשטח 89 מ"ר תימכר לזכאים בעבור החל מכ-499 אלף שקל, דירת 109 מ"ר בהחל מכ-620 אלף שקל ודירת 119 מ"ר בהחל מכ-680.5 אלף שקל. מחיר זה כולל את מרכיב המע"מ, שטחי המרפסת מחסן ומעלית וגם מענק לרוכשים בגובה 40 אלף שקל.

על פי מעקב "גלובס" אחר מכרזי מחיר למשתכן ומספר יחידות הדיור המוזלות ששווקו בהצלחה לקבלנים ויזמים, מכרזים אלו מעלים את המספר כעת ל-24,564 יחידות דיור מוזלות שעתידות להיבנות במסגרת מחיר למשתכן בלבד, ו-26,213 יחידות דיור מוזלות בתוספת מכרזי מחיר מטרה שנסגרו בהצלחה. נציין כי מספר זה אינו כולל את תוספות הקלת ה'שבס' ביישובים השונים, שלא תמיד מתקבלות וגם לעיתים כוללות דירות למכירה בשוק החופשי, אלא רק את מספר יחידות הדיור שנמכרו ליזמים וקבלנים על פי נתוני המכרזים בפועל. נזכיר כי על זכאי הרוכש דירה מוזלת נאסר למכור אותה במשך חמש שנים מיום קבלת המפתח.