סטארט-אפ ישראלי שמפתח תרופה לסרטן גייס 6.3 מיליון דולר

חברת ARTSaVIT צפויה להשתלב בחממת Merck Ventures של תאגיד מרק סרונו הגרמני ■ את סבב הגיוס הובילה קרן בשליטת מורי ארקין

חברת ARTSaVIT, שמפתחת תרופה לסרטן, השלימה גיוס של 6.3 מיליון דולר והיא צפויה להשתלב בחממת Merck Ventures ביבנה, הפועלת תחת אינטר-לאב, חטיבת פיתוח התרופות הישראלית של תאגיד מרק סרונו הגרמני.

מנגנון מבוקר

את סבב הגיוס הובילו קרן ארקין ביו וונצ'רס של מורי ארקין יחד עם קרן פונטיפקס, בהשתתפות מרק וונצ'רס.

החברה הוקמה על בסיס פיתוחיה של פרופ' שרית לריש מאוניברסיטת חיפה, וזכתה להשקעה גם מכרמל, החברה הכלכלית של אוניברסיטת חיפה ומכרמל אינוביישנס, קרן ההשקעות בטכנולוגיות של אוניברסיטת חיפה.

החברה מפתחת טיפול בסרטן באמצעות הפעלת מנגנון ההרג המבוקר של התאים, מנגנון האפופטוזיס. במרכז הטכנולוגיה עומד חלבון ה-ARTS אשר זוהה ואופיין על ידי פרופ' לריש, והוא חלבון חיוני בתהליך המוות המתכונן.

תהליך זה פועל כמנגנון הגנה בתוך הגוף, אשר מחסל תאים שיש בהם פגם או סכנה. רוב סוגי הסרטן מאבדים את יכולתם להפעיל את המנגנון הזה, וזוכים בכך לחיים ארוכים יותר.

חלבון ה-ARTS יכול לפרק מספר חלבונים בתוך התאים הסרטניים אשר מגנים על התאים הללו מפני מנגנון האפופטוזיס. התוצאה צפויה להיות מוות נקי ומבוקר של התאים הסרטניים, לאחר שהגוף ישוב לזהות כי יש בהם פגם.

ARTSaVIT פעלה עד היום במסגרת כרמל באוניברסיטת חיפה וכעת תעבור לפעול, כאמור, במסגרת החממה הביוטכנולוגית של Merck Ventures ביבנה.

החממה, שהושקה בשנת 2011 במטרה להשקיע ולקדם את החדשנות בתחום הביו-רפואי בישראל, מציעה הן מימון ראשוני (seed) והן גישה למתקני מעבדות ייעודיים במסגרת אינטר-לאב - מרכז המו"פ של עסקי הביו-רפואה של Merck בישראל. בחברה כבר יש כחמש חברות, שאחת מהן כבר קיבלה השקעה מהקרנות ארקין ופונטיפקס.

ד"ר רום אליעז, מנהל הקרן והחממה הביוטכנולוגית של Ventures Merck בישראל ציין כי "אנו שמחים לשלב כוחות עם ארקין ביו ונצ'רס, פונטיפקס וכרמל".

אלקה ניר, מנכ"לית כרמל החברה הכלכלית של אוניברסיטת חיפה ומנכ"לית הקרן כרמל אינוביישנס אמרה: "אנו מאוד גאים ושמחים על הצטרפות המשקיעים החשובים והמובילים בתחום לחברה. השקעה משמעותית זו משקפת את איכות המחקר והחוקרים באוניברסיטת חיפה". היא מספרת כי קרן כרמל אינוביישנס הוקמה לפני כשנתיים והיא מספקת מימון התחלתי למיזמים מבטיחים באוניברסיטה על בסיס הקניין הרוחני של האוניברסיטה.