חקלאי הצפון הפסידו; תיקון 27 אושר בכנסת

החוק עוצר את האפליה נגד חקלאים הרוכשים מים ממקורות, במחירים כפולים ומשולשים לעומת עמיתיהם הרוכשים מים מאגודות פרטיות ■ התעריף הנמוך לצרכנים הביתיים יוזל ב-14%

 

מקורות,  ירדן,  צינור מים, / צילום: וידאו
מקורות, ירדן, צינור מים, / צילום: וידאו

תיקון 27 לחוק המים אושר אמש לקריאה שנייה ושלישית בוועדת הפנים של הכנסת למרות התנגדות עזה של החקלאים השואבים מים באופן פרטי. תמכו בתיקון 11 חברי כנסת (מהם שני חברי אופוזיציה) ו-3 נמנעים. התיקון יתורגם לירידה של כ-14% במדרגת התעריף הנמוכה לצרכנים הביתיים החל מהחודש הבא. ההוזלה תושג באמצעות העברת היטלי הפקה בהיקף של כ-350 מיליון שקל בשנה למקורות במקום לקופת האוצר, כהשתתפות בעלויות המערכתיות של משק המים. בכך ממלא האוצר את התחייבותו למנהיג ש"ס אריה דרעי להוזיל את תעריף המים בגובה המע"מ, במקום פטור ממע"מ למים כפי שדרש דרעי במקור.

את ההיטלים משלמים יותר מ-800 מפיקים פרטיים, בעיקר אגודות מים חקלאיות, שכיום מוכרות מים ישירות לחקלאים, במחירים נמוכים של בין 60 אגורות למ"ק ל-1.4 שקל למ"ק. החקלאים שנהנים מהמחירים הנמוכים נמצאים בעיקר בצפון הארץ, בעוד שעמיתיהם בדרום משלמים מחיר מלא של 2.56 שקל למ"ק מים.

במסגרת התיקון לחוק, שעורר מחלוקות רבות, נקבע כי מחיר המים לחקלאי הצפון יעלה בהדרגה, על פני חמש שנים, ומחיר המים לחקלאי הדרום יירד, כך שישלמו מחיר של 1.98 שקל למ"ק בשנה הקרובה ו-1.81 החל מבעוד שנתיים. חקלאים שאינם יכולים להשתמש במי קולחין ומים מליחים, בין היתר בגלל שיקולים סביבתיים (בעיקר סביב הכינרת) ישלמו מחיר נמוך של 1.54 שקל למ"ק על המים שהם רוכשים מהאגודות החקלאיות. אגודות המים המפיקות מים באופן פרטי יעבירו את התשלום למקורות לאחר ניכוי עלויות ההפקה, כפי שיחושבו על-ידי רשות המים.  

דו"ח של מרכז המחקר של הכנסת מ-2014, שסקר את משק המים, הסיק כי המצב הקיים מעוות, משום ש"סבסוד מגזרי התעשייה והחקלאות מועמס על תעריף המים העירוני". הסבסוד מתבטא בכך שהצרכנים הביתיים משלמים לפני הוזלת התעריף מחיר של 7.67 שקל למ"ק מים בתעריף הנמוך, ו-12.35 שקל למ"ק בתעריף הגבוה.

יו"ר ועדת הפנים, ח"כ דודי אמסלם, אמר בעקבות אישור התיקון כי הוא "מקווה שהורדת מחירי המים למשקי הבית ולחלק גדול של החקלאים ישפיע גם על יוקר המחיה. עיבוד הקרקע הוא ערך חשוב. לאחר שעשינו שינוי היסטורי והשווינו את מחיר המים לכל החקלאים, נבחן את ההשלכות על כל הענף, ואם יסתבר שמחיר המים לכולם גבוה מדי, נתקוף את הנושא יחד".
על פי סיכום של אמסלם עם משרד האוצר, הוקצו 100 מיליון שקל לפיצוי חקלאים שבשל השלכות החוק יאלצו לשנות את הגידולים. הפיצויים יועברו במהלך השנתיים הקרובות. בהודעת ועדת הפנים נמסר כי "חוק המים, בנוסח שהתקבל לאחר כל התיקונים שהכניסו בו חברי הוועדה, כולל סנקציות בצורת קנסות למפר החוק ובצורת ערבויות של בעלי רישיון להפקת או אספקת מים. לדרישת ח"כ יצחק וקנין, ממובילי הצעת החוק, הערבות הוגבלה ל-5 אגורות לקוב, כפול היקף ההפקה. הקנסות הוגבלו ל-100 אלף שקל, ואם מדובר בתאגיד ל-200 אלף שקל".

חברי הוועדה החליטו גם להיענות לבקשת ח"כ חיים ילין, להקים ועדה שתעקוב אחר השלכות החוק ותדווח לה בכל שנה. "הוועדה תמנה נציגי משרד האוצר, החקלאות, רשות המים ושני נציגי חקלאים. ועדה זו גם תקבע מי החקלאים שיפוצו מכספי הקרן שיעמיד משרד האוצר, לפיצוי החקלאים".