המכרז לאביזרי מיגון וביטחון בעמידר: מסמכים קריטיים נעלמו

דוח סיכום חקירה על התנהלותו של קב"ט עמידר: "קשה להשתחרר מכך שלפחות בשני מקרים הייתה כוונה מוגדרת מראש עם מי רוצים להתקשר"

בניין של עמידר / צילום: איל יצהר
בניין של עמידר / צילום: איל יצהר

בעקבות התחקיר ב"גלובס" על המתרחש בחברת השיכון הממשלתית עמידר ועל הממצאים החמורים שנמצאו במכרז לחצני המצוקה שערך וניהל הקב"ט אבי בטיטו, ("קב"ט עמידר ניהל מכרז ללחצני מצוקה: ההצעה 'שופצה' וזכתה", 20.11.16), זומן בטיטו לשימוע בפני המנכ"ל ראובן קפלן ויו"ר ועדת הביקורת של הדירקטוריון שמעון הייבלום.

משרד עו"ד ראב"ד מגריזו בנקל בדק עבור דירקטוריון עמידר שורה של מכרזים שבהם התגלו ליקויים רבים, לרבות חוסר בלתי מוסבר במסמכים, ומסר להנהלה דוח מפורט ביולי 2016, חצי שנה לפני שנערך שימוע לקב"ט.

ככל הידוע לא ננקטו עד כה צעדים של ממש נגד בטיטו. בעמידר יש גורמים המעריכים, שקיים חשש שלא יינקטו נגדו צעדים של ממש: היו"ר יצחק לקס הוא איש המקורב למפלגת הבית היהודי ומונה לתפקיד על ידי שר השיכון הקודם אורי אריאל, ובטיטו הוא חבר הבית היהודי ומקורב לראש הרשימה נפתלי בנט; במקביל קיימת הטענה ל"מאזן אימה" בין בטיטו לבין בכירים בהנהלת עמידר, כי גורמים בכירים בחברה חוששים מהמידע רגיש שהוא מחזיק. אחרי הכל, הקב"ט יודע הכל.

חברת עמידר מסרה בתגובה: "איננו מנהלים את ענייני העובדים בכלי התקשורת ולכן רק נציין כי לקב"ט החברה כבר נערך שימוע ומאחר שהוא מצוי בחופשת מחלה, טרם ננקטו ההליכים הנדרשים לגביו.

"יובהר כי החברה היא זו שיזמה את ביצוע דוחות הביקורת והחקירה המשלימה וזאת לבקשת ועדת הביקורת של דירקטוריון החברה (ולא לבקשת מבקר הפנים) במטרה לוודא את תקינות המכרזים ולפעול בהתאם לנהלים. וכאמור, בעקבות ממצאיהם נערך שימוע כנדרש.

"זה המקום להדגיש כי כל אמירה הקושרת בין התנהלות החברה לשיקול פוליטי כזה או אחר או ל'מאזן אימה' - רחוקה שנות אור מהמציאות, מכפישה ונועדה לא יותר מאשר לייצר כותרות פופוליסטיות וממוחזרות בתקשורת", נאמר בתגובת החברה.

"פגיעה ראייתית קשה"

במכרז לרכישת אביזרי מיגון, סינון, ביטחון ובקרת כניסה בהיקף של כ-2 מיליון שקל ל-5 שנים - הדברים הגיעו לשיא: לפי דוח הבדיקה, הקב"ט אבי בטיטו לא הצליח לספק מסמכים רבים וחשובים הקשורים למכרז, כולל ההצעות של המתמודדים. דווקא המסמכים הקריטיים נעלמו.

ארבע חברות נגשו למכרז: יורוקום, סינריון מערכות, אפקון, שמרד. אלא שמסתבר שוועדת פתיחת תיבת המכרזים כלל לא בדקה את עמידת המציעים בחלק מתנאי הסף, ובעיקר חמורה התופעה בעניין אי בדיקת תנאי הסף של "ניסיון בביצוע פרויקטים". כזוכה במכרז הוכרזה חברת שמרד.

הבודק לא מצא את המסמך הקריטי של פרוטוקול ועדת הציונים ואת אופן בדיקת ההצעות הכספיות. טבלת סיכום והציון הסופי כלל אינה חתומה ולא ברור כלל מי ערך את החישוב.

החוקר הדגיש כי נערכה בדיקה לא שוויונית של ההצעות במכרז: "בעת בדיקת ועדת הממליצים פעלה הוועדה באופן בלתי שוויוני, מאחר שביחס לשלושה מבין המציעים (יורוקום, סינריון מערכות, אפקון) נבדקו שני ממליצים, בעוד ביחס למציע הזוכה (שמרד) נבדק ממליץ אחד בלבד, ללא כל הסבר לגבי ההבחנה בין המציעים בדרך הבדיקה".

החוקרים העירו לקב"ט בטיטו, עורך המכרז, כי "חוסר במסמכי המכרז מהווה פגיעה ראייתית קשה. פגיעה כזו מסכלת את היכולת לבצע בירור מלא בכל הנוגע למכרז, גם בתוך החברה וגם במקרה של התמודדות עם טענות של גורמים חיצוניים לחברה, כגון במקרה של עתירה של מציע שלא זכה.

"במקרה זה, ולאור זאת שמסמכי המכרז חסרים, נראה כי עורך המכרז לא הקפיד על שמירת כל המידע והמסמכים הרלוונטיים ועל חלוקתו לקטגוריות שונות כנדרש בנוהל הגניזה".

שירותי שמירה: אי עמידה בתנאי סף

במכרז אחר שערך הקב"ט אבי בטיטו, לביצוע שירותי שמירה, אבטחה ופיקוח, נדרש שקלול של מרכיבי האיכות והמחיר, אולם הבודק מטעם משרד עו"ד ראב"ד מגריזו בנקל לא הצליח לקבל מסמכים המעידים על עמידה בכללים.

בדוח נאמר: "חסר תיעוד באשר לשקלול המרכיב הכספי באופן ניקוד ההצעות על ידי ועדת הציונים, ולפיכך לא ברור כי ההצעות נוקדו באופן הקבוע במסמכי המכרז".

הבודק מטעם משרד עו"ד ראב"ד מגריזו בנקל קבע בסיכום, כי "שלוש ההצעות שהוגשו במכרז ואף זכו בו (באשכולות שונים) לא עמדו באחד או יותר מתנאי הסף.

"הפגם העיקרי והמהותי בנסיבות העניין, הינו היעדר ההתייחסות הראויה מצד הגורמים המקצועיים בהליך לעובדה כי חלק מההצעות שהוגשו אינן עומדות בכל תנאי הסף שנקבעו במכרז. על אף שהוועדה לפתיחת תיבת המכרזים ציינה בפרוטוקול ישיבתה כי חברת שניר וחברת שחף אינן עומדות בתנאי הסף, אין מידע כי נתון זה הועבר ליתר הגורמים המקצועיים בשרשרת ההליך, דבר אשר הביא בסופו של דבר להתקשרות עם שני מציעים אלה, על אף אי עמידתם בתנאי הסף (שניר ביקשה בהמשך להשתחרר מהמכרז - מ"ל).

"ליקוי זה הינו ליקוי מהותי היורד לשורשו של ההליך, והיה עלול להביא לטענות כנגד החברה מצד משתתפים במכרז באשר לתקינות ההליך".

"הקב"ט הודה בחקירתו בחלק מהכשלים"

משרד החקירות ויצמן יער בדק שלושה מכרזים שערך הקב"ט אבי בטיטו - שירותי חקירה, לחצני מצוקה ושירותי פוליגרף - ומסר ביוני 2016 ליו"ר עמידר יצחק לקס דוח חמור שסוכם כך:

"במהלך החקירה ביקשנו מהקב"ט, כפי שמקובל, לעגן את גרסתו להשתלשלות העניינים בעדות שתיחתם על ידו אך ורק על דברים שהוא אמר ולאחר שקרא והבין מה נרשם. להפתעתנו הרבה סירב הקב"ט לחתום על העדות מבלי לתת לכך כל נימוק ענייני, וכשהדבר קורה מהקב"ט האחראי אצלכם על התחומים הרגישים ביותר והמכיר היטב את הנהלים הכרוכים בהליכי בדיקה והמשמעות של עדות, הדבר בהחלט תמוה ומעורר סימני שאלה.

"עוד נציין כי בסיום החקירה שאלנו את הקב"ט האם יהיה מוכן להיבדק בפוליגרף והוא סירב נחרצות, עוד בטרם שמע על מה אנחנו רוצים לבדוק אותו או מה השאלה שאנו מבקשים לשאול.

"ממצאי החקירה מראים בצורה ברורה, כי הפנייה למציעים במכרזים השונים נעשתה שלא על פי הנהלים הנדרשים, בצורה שטחית ורשלנית, והקב"ט אף הודה בחקירתו בחלק מהכשלים וטען כי הפיק לקחים מהטעויות שעשה.

"הבחירות במציעים נעשתה בחלקה על רקע שיקולים בלתי ענייניים ובניגוד לנהלים.. וקשה להשתחרר מכך שלפחות בשני מקרים הייתה כוונה מוגדרת מראש עם מי רוצים להתקשר.

"נוכח המתואר לעיל, הרשלנות שבניהול המכרזים, כמו גם התנהגותו התמוהה של הקב"ט בחקירה, אנו מותירים לשיקולכם איך וכיצד לטפל בעניין התנהלותו והתנהגותו של הקב"ט".

לא התקבלה תגובה מאבי בטיטו.