נשיאת העליון: מגנה בכל לשון את המתקפה על ביה"ד הצבאי

השופטת מרים נאור בתגובה לקריאות נגד שופטי ביה"ד הצבאי שהרשיעו את אלאור אזריה בהריגה: "ההשתלחות חצתה את גבולות השיח הלגיטימי" ■ היועמ"ש מנדלבליט אישר לפתוח בחקירה בחשד להסתה לאלימות בעקבות הפגנה שהתקיימה אתמול נגד הרמטכ"ל אייזנקוט

מרים נאור, נשיאת בית המשפט העליון (צילום: איל יצהר)
מרים נאור, נשיאת בית המשפט העליון (צילום: איל יצהר)

"נשיאת בית המשפט העליון וחבר שופטיו אינם יכולים לעמוד מנגד לנוכח המתקפות חסרות הרסן ולנוכח האיומים המופנים כלפי שופטי בית הדין הצבאי" - כך עולה מהודעה מיוחדת שפרסמה הערב (ה') נשיאת העליון, השופטת מרים נאור, בתגובה לקריאות נגד שופטי בית הדין הצבאי, ובראשם אל"מ מאיה הלר, לאחר שהרשיעו אתמול (ד') את החייל היורה אלאור אזריה בהריגה.

לדברי נאור, "מערכת בתי הדין הצבאיים היא מערכת שיפוטית עצמאית, והדרך הלגיטימית להשיג על הכרעותיה קבועה בחוק.

"מבלי לנקוט, כמובן, עמדה לגבי ההכרעה המשפטית, אנו מגנים בכל לשון מתקפה בוטה כמו זו שאנו עדים לה כעת, שמקומה לא יכירנה בחברה מתוקנת. ביקורת עניינית על פסקי דין היא לגיטימית כמובן, אולם ההשתלחות המתרחשת בימים אלה חצתה את גבולות השיח הלגיטימי, והיא מהווה סכנה לשלטון החוק ולדמוקרטיה.

"לשופטים בכל ערכאות השיפוט אין אופציה להיכנע להסתה ולאיומים. אין על השופטים מרות זולת מרותו של הדין. כל שופטי ישראל. - וכך ימשיכו לנהוג - כך נהגו", לשון הודעת נאור. 

 

מנדלבליט: תיפתח חקירה בחשד להסתה לאלימות

נזכיר כי אתמול פרסם גם היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליטהודעה חריגה אחרי הכרעת הדין של אזריה, שמגנה על המשטרה ובתי המשפט. "ביממה האחרונה הושמעו למרבה הצער התבטאויות שונות ביחס למערכת אכיפת החוק בישראל - הן ביחס להכרעת בית הדין הצבאי בעניינו של החייל אלאור אזריה, והן ביחס לאגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל", מסר מנדלבליט.

היועמ"ש ביקש בנסיבות אלה להדגיש את מה שהוא לדבריו המובן מאליו: "מערכת אכיפת החוק במדינת ישראל, ובכללה מערכת המשפט הצבאית, ממלאות את תפקידן באופן עצמאי, ללא מורא וללא משוא-פנים, ומתוך שיקולים משפטיים ענייניים ומקצועיים בלבד. כיבוד שלטון החוק המדינה וההכרעות השיפוטיות הוא אבן-יסוד בדמוקרטיה הישראלית".

עוד מסר היועמ"ש אתמול כי "טענות לפיהן גורמי אכיפת החוק פועלים כביכול מתוך שיקולים זרים, הן טענות חסרות יסוד, חסרות אחריות, ויש להוקיען בכל תוקף". 

בתוך כך, הערב אישר מנדלבליט לפתוח בחקירה בחשד לעבירות הסתה לאלימות בעקבות הפגנה שהתקיימה אתמול, ובה נשמעו הקריאות "גדי תיזהר, רבין מחפש חבר" (ביחס לרמטכ"ל גבי אייזנקוט).

היועץ המשפטי לממשלה שב והדגיש כי "אין מקום להשלים עם התבטאויות מסיתות - לא כלפי שופטים, לא כלפי קצינים בצה"ל ולא כלפי כל גורם אחר במערכת אכיפת החוק ובכלל. מערכת אכיפת החוק תפעל בצורה נחושה ובלתי מתפשרת ביחס לקריאות של הסתה לאלימות".