בקשת פירוק נגד אילנה גולץ - הפרסומאית של ענבל אור

בבקשה, שהגישו עובדים לשעבר של גולץ, נטען כי בנוסף לחובות של מיליונים לנושים, גולץ חייבת להם סכומים ניכרים עבור חודשיים שבהם לא קיבלו שכר וכן בשל הודעה מוקדמת, פיצויי פיטורים והפרשות לפנסיה שלא שולמו

ענבל אור עם אילנה גולץ יועצת תקשורת שתבעה אותה  / צילום: אביב חופי
ענבל אור עם אילנה גולץ יועצת תקשורת שתבעה אותה / צילום: אביב חופי

אילנה גולץ, שנודעה כפרסומאית של יזמית הנדל"ן ענבל אור, ממשיכה להסתבך. ל"גלובס" נודע כי חודשים ספורים לאחר שהחליטה לסגור את משרדה, תוך שהיא מותירה חובות לאמצעי תקשורת, מגישים נגדה עובדים לשעבר בקשת פירוק עקב חדלות פירעון.

בבקשה, שהוגשה לבית הדין המחוזי בחיפה, נטען כי בנוסף לחובות של מיליונים לנושים, חייבת גולץ לעובדים שפוטרו סכומים ניכרים עבור שכר עבודה שלא שולם במשך חודשיים, הודעה מוקדמת, פיצויי פיטורים והפרשות לפנסיה שלא שולמו.

באי-כוח העובדים מגישי הבקשה, עורכי הדין אבינועם כהן ואורי וינטר ממשרד כהן, וינטר ושות', אמרו ל"גלובס": "עובדי החברה ניצבו בפני שוקת שבורה, כשבסופו של חודש ספטמבר 2016, בערב ראש השנה, אילנה גולץ, מנכ"לית החברה, הודיעה להם במפתיע כי מיד לאחר החג החברה סוגרת את שעריה, מאחר שהיא חדלת פירעון, וכי אין להם מקום עבודה לחזור אליו. חלק מעובדי החברה הם בעלי ותק של למעלה מ-10 שנים.

"פעולה זו של גולץ לפני החגים הייתה מתוכננת ומכוונת, ככל הנראה, על-מנת לחסוך את חודש החגים הקצר, והותירה את העובדים המומים וחסרי הכנסה בתקופת החגים היקרה, ועל כן הוגשה בקשת הפירוק כדי להבטיח את זכויות העובדים".

גולץ היא בעלת משרד הפרסום יעד, שעובד בעיקר בצפון. עסקיה של ענבל אור היוו נתח חשוב בתמהיל העסקים שלה - כ-40%-50% - אך נראה כי לא הסתבכותה של אור היא שהביאה בסופו של דבר לסגירת המשרד.

גולץ הייתה האחרונה בשרשרת משרדי פרסום שטיפלו בתקציב הפרסום של אור, ומשרדה החזיק בתקציב זמן ארוך יחסית להיסטוריה של אור - כשנתיים, שבמהלכן הוציאה החברה סכומים לא מבוטלים על פרסום בטלוויזיה ובעיתונות. גולץ אף נחשבה לחברה של אור, ובתחילת המשבר יצאה להגנתה באמצעי התקשורת.

בהמשך, כשהחלו להתגלות היקפי החובות של אור, ביקשה גולץ להצטרף לבקשה להקפאת ההליכים ולחלופין לבקשת הפירוק שהוגשו נגד אור סיטי נדל"ן. בנימוקי הבקשה נכתב כי אז כי אור חייבת לגולץ כ-2.4 מיליון שקל, וכי צ'קים שקיבלה ממנה חזרו.

כפי שנחשף ב"גלובס", בהמשך הגיעה גולץ להסכם פריסת חובות עם "ידיעות אחרונות" ועם "ישראל היום", שלהם נותר חלק הארי של החוב מגלי הפרסום האחרונים של אור, בהיקף המוערך ביותר מ-2 מיליון שקל.

בעת חשיפת הפרשה אמרה גולץ ל"גלובס" כי תעמוד מאחורי כל שקל שהמשרד חייב, והוסיפה: "למשרד יש עוד לקוחות חיים ובועטים. הסיפור עם ענבל אור הוא מכה קלה בכנף".

אולם נראה כי דווקא הלקוחות האחרים והצורך לשרוד בשוק שהולך ונהיה קשה יותר, הוא שהפיל בסופו של דבר את גולץ. תנאי האשראי שנתנה ללקוחותיה היו טובים מאלה שקיבלה מאמצעי המדיה, כך שנוצר מצב שהיא למעשה מממנת בחלק מהזמן את פעילות לקוחותיה.

סיטואציה כזאת קיימת גם אצל משרדי פרסום אחרים, והיא בעייתית מאוד כשלמשרד אין נפחים ואיתנות פיננסית המאפשרים זאת. נראה כי הקושי להתחרות, לצד "הגיבנת" של פרשת ענבל אור, דחפו את יעד לחדלות פירעון.