2,250 שקל בחודש בלי לעבוד: המדינה שתחלק לאזרחיה כסף

פינלנד התחילה את שנת 2017 עם ניסוי חברתי ראשון מסוגו בעולם, במסגרתו היא תחלק לחלק מהאזרחים כסף בחינם מדי חודש, ללא שום התחייבות מצדם ■ על מה מבוסס הניסוי, ומה מטרתו?

פינלנד, ניסוי חברתי, משכורת לכל אזרח / צילום: וידאו
פינלנד, ניסוי חברתי, משכורת לכל אזרח / צילום: וידאו

פינלנד התחילה את שנת 2017 עם ניסוי חברתי ראשון מסוגו בעולם במסגרתו היא תיתן לחלק מהאזרחים כסף בחינם מדי חודש וללא שום התחייבות מצדם. הפרויקט שהחל השבוע יכלול כ-2,000 אזרחים מבוטלים שנבחרו רנדומלית ויקבלו 560 אירו, כלומר כ-2,250 שקל מדי חודש, במשך שנתיים. במהלך התקופה הם יכולים למצוא עבודה, לפתוח עסק או לשבת רגל על רגל. את השכר החודשי הם יקבלו בכל מקרה.

בתום התקופה תכריע המדינה אם הניסוי הוכתר בהצלחה, ואם כו, היא תחיל אותו על כלל האוכלוסייה שמונה 5.5 מיליון תושבים. המודל הייחודי שאימץ הפרלמנט הפיני ברוב קולות, ומבוסס על מודל שהגה הכלכלן המפורסם מילטון פרידמן, נועד להילחם באבטלה במדינה שעומדת נכון להיום על 8.1%.

התפיסה שעומדת מאחורי הניסוי היא שהמדינה לוקחת אחריות על תנאי המחייה הבסיסים של כל האזרחים. מאחר והשכר הממוצע בפינלנד עומד על 14,000 שקל בחודש, הרי שהסכום שתעניק המדינה לא באמת מאפשר רמת חיים סבירה. עם זאת, יש בו את הפוטנציאל להפחית את הבירוקרטיה, לעודד יזמות ולצמצם את ממדי העוני. אם הניסוי יוכתר בהצלחה, הרי שבעוד מספר שנים יוענק מענק קבוע מטעם המדינה לכל אזרח פיני, בין אם הוא עובד ובין אם הוא מובטל, וזאת בעלות מוערכת של 52 מיליארד אירו בשנה.