משרד התחבורה התבקש להציג נייר על קווים מכינים לרכבת הקלה

מדובר בקווי אוטובוס בעלי תכולה רבה במיוחד - בדומה למטרונית ולקו 1 בגוש דן - שייסעו בהקדם על תוואי הקווים המתוכננים של הרכבת הקלה בגוש דן ■ משרד התחבורה: חצי מהמכוניות החדשות על הכבישים משועבדות לבנקים

קרן טרנר / צילום: דוברות משרד התחבורה
קרן טרנר / צילום: דוברות משרד התחבורה

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ איתן כבל, ביקש היום ממנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, להגיש לוועדה בתוך שבוע או שבועיים נייר מפורט בנוגע למה שכונה בוועדה "קווים מכינים". מדובר בקווי אוטובוס בעלי תכולה רבה במיוחד - בדומה למטרונית ולקו 1 בגוש דן - שייסעו בהקדם על תוואי הקווים המתוכננים של הרכבת הקלה בגוש דן.

בשלהי הדיון אמר גיל יעקב, מנכ"ל ארגון "15 דקות": "מהירות הנסיעה בתחבורה הציבורית ירדה מאז תחילת העבודות וזה רק הקו האדום. עוד לא התחלנו לעבוד על הקו הסגול והירוק. נוצר מצב שלפחות ב-15 שנה הקרובות אין רשת של הסעת המונים. אנחנו מציעים ומצפים שהמדינה תספק רשת של קווים מכינים לרכבות הקלות, שיכולים תוך שנה-שנתיים להסיע הרבה יותר נוסעים, עם עלייה מכל הדלתות. צריך לזכור שהביקושים שעל פיהם הרכבת נבנית הם הביקושים של הימים האלה".

בתגובה לדברים אמרה טרנר כי לפי נתוני משרד התחבורה חצי מהמכוניות החדשות על הכבישים משועבדות לבנקים. "אין פלא שהכבישים מפוצצים", אמרה. בעניין הקווים המכינים אמרה טרנר: "חתמנו על תוכנית נתיבי תחבורה ציבורית בהיקף של 3 מיליארד שקל, נתיבים מהירים בהיקף של 5 מיליארד שקלים, בסה"כ אנחנו בעד הקווים המכינים. ההסכמים שחתמנו עם הרשויות המקומיות הם כבר על הקו הירוק והקו הסגול".

בסיכום הדיון פנה שוב כבל לטרנר: "אתם חייבים לשנות את החשיבה מהקצה את הקצה בתחום התחבורה הציבורית. העיר הפוכה עד הקצה. אי אפשר שהתחבורה הציבורית תמשיך להיות כשהיתה, עם שיפורים. חייבים לגייס את כל החברות בתוואי כולל מוניות. זה שלא שומעים אותם זה כי אנשי נשבזו. אין להם יותר כוח, חייבת להיות התגייסות. זה לפחות עד אוקטובר 2021, זאת חתיכת זמן. אל תתנו לאנשים לקמול".