גואטמלה תלמד מישראל על החדשנות בתחום המים

נשיא גואטמלה, מדינה עם עתודות מים ענקיות, ערך לאחרונה סיור במתקני המים של מקורות על מנת ללמוד על שיטות ניהול המים שפותחו בעשור האחרון בישראל, והפכו אותה לאחת המובילות בעולם בתחום

מקורות, מנהרת מים, מערכת הובלת מים לירושלים / צילום: מקורות
מקורות, מנהרת מים, מערכת הובלת מים לירושלים / צילום: מקורות

בין אם מדובר בהקצאה נכונה של מים לתושבים, חיבור אפקטיבי למערכות הביוב, טיפול נכון במי קולחין, הקמה וטיפול במאגרי מים, או כל דבר אחר הקשור בניהול משק מים - שמה של ישראל הולך לפניה. ולראיה, שרים וראשי מדינות מכל העולם מגיעים לכאן על מנת ללמוד ולהתרשם מהחדשנות הישראלית בתחום המים. בחודש שעבר היה זה תורו של נשיא גואטמלה, ג'ימי מוראלס, אשר סייר במתקן אשכול של חברת מקורות בצפון הארץ.

מתקן אשכול מהווה את הנקודה האחרונה של התעלות הפתוחות של המוביל הארצי וממוקם בו מאגר מים עצום וכן מתקן הסינון מהגדולים מסוגו בעולם, על כן הוא נבחר כנקודת הסקירה הראשונה בסיורו של הנשיא. מטרת הביקור הייתה, בין היתר, ללמוד את תחום ניהול המים, הסניטציה והקצאת משאבי המים של ישראל, בצורה אופטימלית, ולהתאים את אותן שיטות העבודה לגואטמלה המתמודדת עם אתגרים לא פשוטים בתחום המים.

בגואטמלה, באורח הפוך מישראל, יש כמות מים מתחדשת אדירה. אם בישראל כמות המים המתחדשת עומדת על כ-1,700 מיליון מטר קוב בשנה, בגואטמלה היא עומדת על 97,000 מיליון מטר קוב בשנה. אך עקב ניהול לא נכון של משאבי המים, תושבים מקבלים כמות מים מועטה מאוד יחסית לתושבי ישראל. בנוסף, יש בעיות זיהום קשות ממי הקולחין וכן זיהום תעשייתי.

המצב בהיבט החוקי בנושא המים בגואטמלה הינו שאין חוק מים. האזרחים לא משלמים, או משלמים מעט מאוד עבור מים, ודורשים לקבל מים איכותיים בכמות מספקת 24 שעות ביממה. כך נגרמת בעיה של חוסר אפשרות לכסות את העלות התפעולית ובקושי את העלות המיידית של אספקת המים. על מנת לעזור לגואטמלה לנהל את משאבי המים שלהם בצורה טובה ויעילה יותר, צפויות ישראל וגואטמלה לחתום בקרוב על הסכם מסגרת של שיתוף פעולה.