רמ"י: דונם קרקע למתקנים סולאריים יוחכר ב-15-25 אלף שקל

הצעת הרשות מתייחסת לפרויקטים במשבצות של יישובים חקלאיים ■ נוסף לכך, שיטת המכרזים תשונה - והתחרות תהיה על המחיר לקוט"ש שמבקש היזם

שדה סולארי בערבה / צילום: רויטרס
שדה סולארי בערבה / צילום: רויטרס

בעקבות לחצים ותלונות מצד יזמי פרויקטים סולאריים (כפי שפורסם ב"גלובס": "עו"ד שמרון דרש להוריד מחיר הקרקע למתקנים פוטו-וולטאיים"), רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מתכוונת להביא לישיבת מועצת מקרקעי ישראל הקרובה הצעת החלטה לשינוי אופן התשלום בהקצאות קרקע לפרויקטים סולאריים במשבצות של יישובים חקלאיים, שבהם קיימת שותפות בין ישוב אחד או כמה ישובים, לבין יזם פרטי.

במסגרת ההסדר החדש ישלם היזם תשלום אחיד ונמוך עבור הקרקע, שתוחכר בפטור ממכרז או במכרז, במחיר של 15-25 אלף שקל לדונם, כפי שייקבע בטרם פרסום המכרזים החדשים, לעומת מחירי קרקע של סביב 200 אלף שקל לדונם שיזמים התחייבו לשלם בסדרת המכרזים הקודמת, לפני השיפורים במערכות הסולאריות והמעבר מטכנולוגיה תרמו-סולארית לטכנולוגיה פוטו-וולטאית.

התחרות במכרזים תהיה על התעריף הנמוך ביותר לקילו-ואט שעה (קוט"ש) שיבקשו המתמודדים במכרז לקבל מרשות החשמל. התעריף המקובל כרגע הוא 37 אגורות לקוט"ש.

בראש המאבק להוזלת מחירי הקרקע עמדה חברת "כוח תרמו סולארי ישראל", הנשלטת על ידי חברה אמריקאית בשם "Two Sigma Holdings VC Acquisition Vehicle".

"כוח תרמו סולארי" מתכננת הקמת תחנה של 60 מגה-ואט על שטח של 1,020 דונם החכור מרמ"י בקיבוץ משאבי שדה, מיזם שאמור להתבצע בפטור ממכרז, שבו שותפים עוד חמישה יישובים חקלאיים בדרום. השומה שהוצאה לחברה עבור הקרקע היתה כ-190 אלף שקל לדונם, ובסך הכול כ-194 מיליון שקל עבור הקרקע.

את החברה מייצג בישראל חזי קוגלר, מי שהיה מנכ"ל משרד האנרגיה והוא פעיל בולט בתחום האנרגיה החלופית. בשלבים הראשונים של ההשגות על מחיר הקרקע ייצג את החברה משרד עו"ד לוי, מי-דן ושות', ולאחרונה הצטרף לייצוג עו"ד דוד שמרון ממשרד שמרון מלכו פרסקי.

עו"ד דוד שמרון פנה לפני שבועות אחדים למנכ"ל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) עדיאל שמרון, ליועמ"ש רמ"י יעקב קוינט, למנכ"ל משרד האנרגיה שאול מרידור, למשנה ליועמ"ש אבי ליכט, לסגן הממונה על התקציבים אודי אדירי וליו"ר רשות החשמל אסף אילת, בדרישה להפחית את שומת הקרקע לפרויקט הסולארי שמקדמת "כוח תרמו סולארי" בקיבוץ משאבי שדה, שהוסב לפרויקט פוטו-וולטאי.

שמרון דרש להפחית את מחיר השומה, שלדבריו "מרוקן מתוכן את ההיתכנות הכלכלית של הפרויקט(...)לאור הפקת הלקחים שהפיקו בדבר העיוות הלא תקין שיצר מכרז תמנע ואשר הוביל לניפוח מלאכותי של מחיר הקרקע".

דרישתו הספציפית של שמרון היא: "החלת הגישה הנורמטיבית המובילה לשווי קרקע של 16,000 שקל לדונם". הפחתה זו משמעותה הפחתת התשלום בכ-170 מיליון שקל עבור הקרקע.

ברמ"י אומרים, כי שיטת המחירים האחידים לקרקע יחולו על עסקאות עתידיות, וכי עדיין לא הסתיימו המגעים עם עו"ד שמרון ולא נקבעה השומה הסופית לפרויקט במשאבי שדה.

בנוסף להוזלה במחירי הקרקע, מוצע לאפשר הקמת מתקנים סולאריים מעל מאגרי מים, ללא תשלום לרמ"י ובתנאי שהמתקן משרת רק את המאגר. האישור ליזמות סולארית יותנה בהסדרת השימושים החורגים ביישוב שבו מוקם המתקן. שטח פרויקט בישוב בודד לא יעלה על 250 דונם ו-800 דונם ביישובי חבל אילות ובאישור מיוחד של רשות החשמל גם מעל 1,000 דונם.

בהצעה מדובר גם על כך, שרמ"י תאתר ותשווק במכרזים קרקעות פנויות המתאימות למיזמים סולאריים, לצורך שיווקן במכרזי תכנון ו/או ביצוע.