קרי לנתניהו: ועידת פריז לא תוביל להחלטה במועצת הביטחון

שר החוץ, שנוכח בוועידת השלום הבינלאומית, אמר כי וושינגטון פועלת לרכך את נוסח ההחלטה שתתקבל בתום הדיונים ■ נתניהו השיב כי "אסור להוסיף" על הנזק שנגרם מהחלטת האו"ם האחרונה ■ צרפת: "העברת השגרירות לירושלים - פרובוקציה"

ג'ון קרי / צילום: רויטרס
ג'ון קרי / צילום: רויטרס

שר החוץ של ארצות-הברית ג'ון קרי התקשר היום (א') לראש הממשלה בנימין נתניהו, ועדכן אותו במגעים בוועידת השלום הבינלאומית שכונסה בפריז, במטרה לקדם את המגעים להסדר קבע בין ישראל לפלסטינים. קרי הסביר לראש הממשלה על המהלכים שנוקטים האמריקאים בוועדה במטרה לרכך את נוסח ההחלטה, והתחייב כי לא תוצרי הוועידה לא יובילו להחלטות בינלאומית מחייבות בפריז או במועצת הביטחון של האו"ם.

קרי הבהיר בשיחתם כי וושינגטון תתנגד לכל הצעה שעשויה לעלות כהמשך לוועידה במועצת הביטחון. ראש הממשלה נתניהו השיב כי כבר נגרם לישראל נזק, לדבריו, בכך שארצות-הברית לא הטילה וטו על החלטת מועצת הביטחון האחרונה בנוגע להתנחלויות הישראליות בגדה המערבית , וטען כי "אסור להוסיף על כך".

נציגים מ-70 מדינות משתתפים בוועידה, שמטרתה להביא להתנעת המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. עם זאת, שני הצדדים אינם נוכחים בדיונים, כמו גם נציגים מממשלו הנכנס של דונלד טראמפ. הוועידה מתקיימת ברקע המשבר ביחסים בין ישראל לממשל היוצא בוושינגטון, לאחר ההצבעה במועצת הביטחון. בישראל מאשימים את הנשיא ברק אובמה בתכנון המהלך, אולם בבית הלבן דחו זאת.

נשיא צרפת פרנסואה הולנד הזהיר בדבריו בפני באי הוועידה כי פתרון שתי המדינות נתון בסכנה בשל ההתנחלויות והטרור. בדבריו הדגיש הולנד כי תמיד "יהיה מי שיפחד משלום" וכי "לפתרון שתי המדינות עדיין יש תמיכה באזור". נשיא צרפת, שיסיים בעוד כמה חודשים את תפקידו, אמר כי על המנהיגים הישראלים והפלסטינים לשכנע את בני עמם בנחיצותו של השלום.

שר החוץ בממשלו, ז'אן-מארק איירו, אמר כי להעברת שגרירות ארצות-הברית בישראל לירושלים יהיו "השלכות חמורות". איירו אמר בריאיון לערוץ "פראנס 33" כי ההצעה של גורמים בממשלו של טראמפ להעברת השגרירות האמריקאית לירושלים היא "פרובוקציה". הוא הוסיף כי הוא אינו סבור שטראמפ יוכל לעשות זאת. הוא הדגיש: "אי-אפשר לנקוט עמדה כה חד-צדדית. צריכים ליצור תנאים לשלום".

ראש הממשלה נתניהו שב היום על התנגדותו לוועידה ואמר כי מדובר ב"וועידת סרק". בפתח ישיבת הממשלה אמר נתניהו כי "הוועידה תואמה בין הצרפתים והפלסטינים, ומטרתה לנסות לכפות על ישראל תנאים שאינם מתיישבים עם הצרכים הלאומיים שלנו". לטענת נתניהו, "היא כמובן גם מרחיקה את השלום, כי היא מקשיחה את העמדות הפלסטיניות, והיא גם מרחיקה אותם ממשא ומתן ישיר ללא תנאים מוקדמים".