לעובדים ברשות השידור הוצעה חל"ת כדי להתחיל בתאגיד

כ-20 מעובדי רשות השידור שנקלטו בתאגיד קיבלו הצעה לעבור אליו כבר כעת, באמצעות יציאה לחל"ת שתאפשר להם לשמור על זכויותיהם ■ יו"ר ועד: "זה שלב נוסף בהתעמרות בנו, מה פתאום נותנים לעובד להמר על עתידו?"

תאגיד השידור כאן / צילום: שלומי יוסף
תאגיד השידור כאן / צילום: שלומי יוסף

בין הפטיש לסדן: מצד אחד, לפני כמה חודשים עצר משרד האוצר את מתן הטבות הפרישה שאותן אמורים לקבל עובדי רשות השידור שעוזבים אותה. מצד שני, בתאגיד השידור מבקשים להתחיל בקליטה מיידית של עובדים מהרשות שכבר חתמו אצלם. הפתרון שנמצא לכך לאחרונה מעורר תרעומת בקרב חלק מעובדי הרשות.

ל"גלובס" נודע כי כ-20 מהעובדים קיבלו בימים האחרונים מכתב מהנהלת רשות השידור, בו מוסבר להם כי בתאגיד פנו כדי לקלוט אותם באופן מיידי, וכי הפתרון שמוצע להם לצורך כך הוא יציאה לחופשה ללא תשלום (חל"ת). כך הם יוכלו להתחיל בתאגיד ללא קבלת פיצויי הפרישה כרגע, אך מבלי לאבד את זכותם לכך אם וכאשר העניין יוסדר.

"מה שקורה עכשיו עם המכתבים האלה זה שלב נוסף בהתעמרות בנו", אומר ל"גלובס" משה שגב, יו"ר ועד ההנדסה והטכנאים ברשות השידור. "מה פתאום נותנים לעובד להמר על עתידו? כולם יודעים שראש הממשלה מתנגד לפתיחת התאגיד, ושר האוצר מעוניין בכך, אז שיפתרו קודם את הבעיות שברומו של עולם ואז יבואו אלינו. עובד לא צריך עכשיו לקחת חופשה ללא תשלום וללכת אל הלא נודע".

- לפחות לכאורה המכתבים רק מאפשרים את זה למי שרוצה. העובדים לא יכולים לסרב?

"הם לא יודעים איך התאגיד יתייחס להחלטה כזאת. האם זה ייחשב כסירוב, ואז התאגיד לא יקלוט אותו גם בשלבים מאוחרים יותר אם הוא אכן יקום? ומצד שני, אם בסוף התאגיד לא קם, והולכים על מתכונת של רשות שידור בשיקום - האם עובד שהלך לתאגיד במסגרת החל"ת לא ייפגע מזה? העובדים כבר לא יודעים, והם בעיקר איבדו את האמון".

עד כה חתמו בתאגיד כ-360 עובדים מרשות השידור (מתוך כ-640 עובדים שלהם יש כבר חוזים בתאגיד החדש). על-פי הסיכום, עם העובדים הללו הם אמורים לעבור לתאגיד רק ביום התחילה שלו, שהוא גם יום סגירת רשות השידור, אך בפועל ברור שלא ניתן לקלוט מאות עובדים ביום אחד, והקליטה, הארגון והשילוב של העובדים במערך החדש יארכו לפחות מספר שבועות.

לאור זאת, בתאגיד פנו לחברי הנהלת רשות השידור שבפירוק וביקשו מהם לעבור על רשימות העובדים שכבר חתמו אצלם, ולראות על מי מהם ניתן לוותר כרגע בהפעלה הנוכחית של הרשות ולאפשר לו להיקלט ולהתחיל לעבוד כבר כעת בתאגיד.

 

אחת הבעיות ביישום המהלך הזה נגעה לעובדה שבחודשים האחרונים עצר האוצר את מתן הטבות הפרישה לעובדים שעליהן נקבע עם חקיקת החוק שהוציא לדרך את תאגיד השידור החדש. מדובר בפיצוי נדיב שעומד בממוצע על 800-900 אלף שקל לעובד, ובאוצר הכריזו כי על רקע אי-הוודאות הפוליטית סביב סגירתה של רשות השידור, המענקים יינתנו רק כאשר הרשות אכן תיסגר בפועל. כעת, כאמור, נמצא פתרון לכך בדמות האפשרות שניתנת לעובדים לצאת לחל"ת.