עידן חדש בתחום ההגנה האווירית: חץ 3 כבר כאן

הטילים האלה מתוכננים באופן כזה שהם יגדילו משמעותית את הזדמנויות היירוט שיעמדו בעת הצורך ברשות ישראל: אם מיירט ראשון של חץ 3 מחטיא את טיל המטרה, לקצין היירוט באחת מסוללות החץ יהיה די זמן לשגר לעבר הטיל המאיים מיירט נוסף של חץ 3

ניסוי של החץ 3 / צילום: משרד הביטחון
ניסוי של החץ 3 / צילום: משרד הביטחון

ישראל נכנסה הבוקר (ד') לעידן חדש בתחום ההגנה האווירית: אחרי שנים ארוכות של מחקר ופיתוח, מינהלת חומה שבמשרד הביטחון והסוכנות האמריקאית להגנה מפני טילים מסרו למערך ההגנה האווירית של חיל האוויר את המיירטים הראשונים של מערכת ההגנה המתקדמת והחדישה חץ 3.

כ-17 שנה אחרי שמערך הטילים נגד טילים המכונה "חץ" הוכנס לשימוש מבצעי בחיל האוויר, מערכת חץ 3 מעבה ומעדכנת אותו ומהיום - היא מעמידה לישראל יכולות שעד כה לא היו לה: ליירט טילים בליסטיים שנושאים גם ראשי קרב גרעיניים - עוד כשהם רחוקים מאוד, כבר בחלל. במילים אחרות: יירוט בחץ 3 זה לא יירוט של גראד באמצעות כיפת ברזל: אפילו אם תסתכלו לשמיים בלי סוף - לא תשמעו בום, גם לא תראו פטריית עשן.

המשמעות של הטקס החגיגי שהתקיים הבוקר בבסיס חיל האוויר בפלמחים היא שאם מחר בבוקר מישהו באיראן, או בכל מדינה רחוקה ילחץ על הכפתור, קצין היירוט התורן במערך ההגנה האווירית יוכל לשגר לעבר הטיל המאיים את החץ 3.

היתרון של חץ 3 הוא לא רק ביכולת ליירט טילים שנושאים בראשם מיני סכנות הרחק מגבולות ישראל, תוך מניעת סיבוכים כתוצאה מהנשורת הרעילה והמסוכנת שעשויה להתפזר לאחר הפיצוץ: מבצעית, הטילים האלה מתוכננים באופן כזה שהם יגדילו משמעותית את הזדמנויות היירוט שיעמדו בעת הצורך ברשות ישראל: אם מיירט ראשון של חץ 3 מחטיא את טיל המטרה, וזה יכול לקרות, לרשות קצין היירוט באחת מסוללות החץ יהיה די זמן לשגר לעבר הטיל המאיים מיירט נוסף של חץ 3.

אם גם אז לא יהיה יירוט, לעבר טיל המטרה יופנו מיירטים אחרים, מסוג חץ 2 שמאז שהוכנסו לשימוש מבצעי בחיל האוויר, עברו שורה של שדרוגים, עדכונים והתאמות.

חיל האוויר מחזיק כיום בטילי חץ 2 בלוק 4, שהם המתקדמים והעדכניים ביותר, ומסוגלים ליירט את כל הטילים והרקטות הכבדות שאויביה של ישראל מחזיקים בארסנל הנשק שלהם לקראת יום פקודה.

אף שממדיהם של טילי החץ 3 קטנים יותר מאלה של טילי החץ 2, וגם קיים הבדל מהותי באופן שבו מתבצע באמצעותם היירוט לעומת טילי החץ הוותיקים - ניתן יהיה לשגר אותם לעבר טילי אויב באמצעות התשתיות הקיימות: גורם בכיר במינהלת חומה שבמפא"ת (המינהל לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות) שבמשרד הביטחון אומר כי הכרזה על הטילים החדשים כמבצעיים - לא כרוכה בשינויים משמעותיים בצורת הפריסה של סוללות החץ.

סוללות אלה פועלות משני אתרים: פלמחים ועין שמר, והן מחוברות למערכת המכ"ם "אורן אדיר" שפתחה חברת אלתא, חברה בת של התעשייה האווירית: "כל מערך החץ יידע לעבוד יחד ולדבר באותה שפה", אומר בכיר במפא"ת, "למרכז השליטה והבקרה נוספו יכולות חדשות וחשובות, כמו גם למערך הגילוי המכ"מי ששודרג ביכולותיו כנגד האיומים העתידיים שצפויים בזירה. מיטב המוחות בתעשיות הביטחוניות היו שותפים בשיפורים האלה".

תע"א היא הקבלנית הראשית בתוכנית החץ 3, ובואינג האמריקאית היא שותפה בכירה לה. רכיבים הקשורים למערכת הטילים החדש - מיוצרים במפעלי בואינג שבארה"ב, מיובאים לישראל ומורכבים בארץ במפעל מל"מ של התע"א. עם מסירת טילי היירוט החדשים לחיל האוויר, חברות ביטחוניות נוספות יכולות לטפוח לעצמן על השכם נוכח ההישג, להצטרף לחגיגות ולפתוח, ברוח הימים האלה, כמה בקבוקים של שמפניה ורודה: כך גם אלביט מערכות, שפתחה ביחד עם חברת הבת שלה אלישרא, את מערכת ניהול הירי של הטיל המכונה "אתרוג זהב" ואילו התעשייה הצבאית (תעש מערכות), שיצרה את המנוע שלו.

 

אבן דרך משמעותית

למרות שהמבצעיות של חץ 3 היא עובדה, ומהווה אבן דרך משמעותית לקראת השלמת ההקמה של מערכת ההגנה הרב-שכבתית של ישראל מפני טילים ורקטות - עוד צפויים בעתיד ניסויים למערכת הנשק החדשה. כרגע מערך טילי החץ 2 והחץ 3 יודע לענות באופן מלא על כל איום שמופנה ויתכן שיופנה בשנים הבאות לעבר ישראל - אך הוא זקוק מעת לעת לעדכונים ולהתאמות: בזמן שישראל מהדקת עוד יותר את יכולות ההגנה שלה, בכירי תעשיית הטילים באיראן למשל, שוברים את הראש בשאלה כיצד לאתגר את ישראל על טילי היירוט שלה: "אנו מסתכלים גם שנים ארוכות קדימה וזה בהחלט פרויקט שהוא צופה פני עתיד. וכן, עוד עבודה רבה לפנינו - כי אנחנו בונים את היכולות שלנו בהתאם להתפתחות האיומים", אומר בכיר במפא"ת.

אותו בכיר אגב, לא שולל לגמרי את הרעיון שביום מן הימים מישהו יחגוג כאן את הצטיידות חיל האוויר גם בטילי היירוט שאולי יכונו בשם "חץ 4": "אצלנו במפא"ת תמיד יש רעיונות ומחשבות ואנחנו בוחנים כל הזמן טכנולוגיות מסוגים שונים שיתאימו אפילו בעוד 10 או 15 שנה", אמר ולא הוסיף.

בועז לוי, סמנכ"ל התעשייה האווירית וראש חטיבת טילים וחלל הוסיף כי "מערכת חץ 3 היא תוצר של מאמץ פיתוחי של שנים רבות המבוסס על פתרון שהומצא בתעשייה האווירית בתחום היירוט הרב-אטמוספרי ובא היום לידי מימוש. זוהי אבן דרך למערכת הביטחון בישראל ולתעשייה הביטחונית הישראלית.

"חיל האוויר מקבל שכבת הגנה אווירית נוספת ליירוט בגובה רב בחלל, ויחד עם מערכת חץ 2 יוצר את המענה הטוב ביותר להגנה מפני טילים בליסטיים. בפיתוח המערכת שותפות תעשיות רבות שלקחו חלק באבני בניין מרכזיות בפרויקט, ביניהן אלתא חברת הבת של התעשייה האווירית, רפא"ל, תע"ש ואלישרא". בנימה אישית הוסיף לוי כי "מסירת המערכת היום לחיל האוויר מהווה עבורי סגירת מעגל והשלמת חלום, כמי שמלווה והוביל את פיתוח ותכנון המערכת מזה שנים רבות".