גולדמן זאקס: הראלי יימשך עד מארס; ואחר-כך? חפשו מחסה

עידן טראמפ והרפורמה הצפויה במסים ימשיכו לקחת את השווקים לעליות, אך אופטימיות היתר של המשקיעים צפויה לשנות את המגמה ■ דייויד קוסטין מגולדמן זאקס: "הוויכוח הגדול על הגירעון הפדרלי ייפתח במארס, ולא בטוח שכל ההצעות של טראמפ יעברו את הקונגרס"

סוחרים בוול סטריט/ צילום: רויטרס
סוחרים בוול סטריט/ צילום: רויטרס

במניות האמריקאיות היתה ריצה מדהימה בחודשיים האחרונים, מאז הבחירות, והיא תימשך אפילו ברמות השיא הנוכחיות - לפחות עד מארס, שאחריו יהיה צריך לחפש מחסה. זהו המסר העיקרי של אסטרטג המניות האמריקניות בגולדמן זאקס, דייויד קוסטין.

לפי קוסטין, האופטימיות לגבי רפורמות המס הצפויות בממשל טראמפ, צפויה להעלות את מדד 500 S&P ל-2,400 נקודות בסוף מארס 2017 - עלייה של 6% מהרמה הנוכחית של המדד ושל 12% מהיום שלפני הבחירות שהעלו לשלטון את דונלד טראמפ.

"איך עושים כסף בשוק שכבר נסחר בתמחור גבוה?", שאל קוסטין בכנס משקיעים בלונדון ביום שני שעבר והשיב: "התוואי של השוק מאותת שתוכלו לעשות כסף ב-90 הימים הראשונים של השנה. המנוע העיקרי יהיה הרעיון שתהיה רפורמה במיסי החברות בארה"ב".

אבל, הזהיר קוסטין, המשקיעים אופטימיים מדי בכל הנוגע לכמה נמוך יכול טראמפ להפחית את המסים, ולכן הראלי במניות יגמגם מהרבעון השני של השנה.

"התחושה שלי", הוסיף קוסטין, "היא שהמשקיעים נותנים יותר מדי משקל לרעיון של רפורמת מס, בהשוואה למה שיקרה בפועל. הוויכוח הגדול על הגירעון הפדרלי ייפתח במארס, ותהיה הכרה בכך שאם כל ההצעות שהועלו ימומשו, יהיה גידול משמעותי בגודל הגירעון. לא ברור אם זה יעבור את הקונגרס".

לכן, קוסטין חושב שאחרי שיא של 2,400 נקודות בסוף הרבעון הראשון, מדד 500 S&P יסיים את 2017 ברמה של 2,300 נקודות.

למכור בהשבעה?

בינתיים שוק המניות מתמודד עם הנטייה הפסיכולוגית של "למכור בהשבעה", כשהכוונה היא להשבעת הנשיא הנבחר טראמפ בעוד יומיים, במקום להסתכן ולהמשיך להחזיק במניות לאורך עונת הדוחות הרבעוניים הנוכחית, שתהיה חייבת להיות מושלמת כדי שהתנופה בשוק תישמר.

השוק סיים את השבוע שעבר עם ביצועים פושרים מאוד. מדד דאו ג'ונס איבד 0.4% בסיכום השבועי, ומדד 500 S&P ירד ב-0.1%. רק נאסד"ק המשולב רשם עלייה שבועית של 1% ועוד סגירת שיא ביום שישי האחרון.

אחרי חופשת יום מרטין לותר קינג ביום שני שעבר, המניות הפיננסיות המשיכו לבלוט בשוק עם הדוחות הכספיים שלהם. הציפיות מהבנקים גבוהות בהתחשב בדוחות החיוביים של ג'יי. פי. מורגן צ'ייס ביום שישי שעבר, שהצביעו על קפיצה בהכנסות המסחר. דוחות של רווחים גבוהים צפויים מקבוצת גולדמן זקס, מורגן סטנלי, סיטיגרופ ואמריקן אקספרס.

גם מניות התחבורה בלטו בדוחות הכספיים בשבוע שעבר, עם דיווחים חיוביים של יוניון פסיפיק (UNP), יונייטד קונטיננטל גרופ (UAL), CSX וקנזס סיטי סאותרן קורפ (KSU), כולן מניות מדד דאו ג'ונס של התחבורה, שעקף בבירור את דאו ג'ונס התעשייתי בשנה האחרונה.

בנוסף, "גורילות" טק כמו IBM ונטפליקס, אמורות לפרסם את הדוחות לרבעון האחרון של 2016.

רווחי חברות 500 S&P אמורים לעלות ברבעון שעבר ב-3.2%, אך העלייה עשויה להיות אפילו 6.1%, אם תחזית הקונצנזוס של האנליסטים תמשיך להיות נמוכה מדי כפי שהיתה עד כה, אומר ג'ון באטרס, אנליסט רווחים בכיר ב-FactSet.

עם מחירי מניות שרושמים שיא אחרי שיא, וציפיות גבוהות לגידול ברווחים אחרי עונת יובש ממושכת, תחילת עונת הדוחות הכספיים באה על רקע האפשרות שהשוק כבר מקדים את עצמו בעקבות ההתלהבות מהבחירות לנשיאות בתחילת נובמבר.

המניות כבר מגלמות הרבה מהאפסייד של מדיניות הצמיחה המוצהרת של טראמפ, וזאת בלי לקחת בחשבון גורמים שליליים, כמו מלחמות סחר אפשריות, או יישום של המדיניות הזו, אמר בראיון למרקטווץ' רנדי פרדריק, מנכ"ל המסחר בנגזרים במרכז שוואב למחקר פיננסי.

לדבריו, "בהתחשב ברוב האינדיקטורים בשוק, זה לא נראה טוב כשאנחנו מתקרבים למה שנראה כמו 'תקנו על הבחירות, תמכרו על ההשבעה (לנשיאות)'. יש בשוק יותר מדי אופטימיות".

הוא אמנם לא רואה תיקון גדול במחירים בטווח הקרוב, אבל כן נסיגה של עד 5% מהשיא קצר הטווח של השוק.

הדאו יגיע ל-20 אלף?

הנה תמונת מצב מעניינת: מאז 13 בדצמבר, שבו הגיע מדד דאו ג'ונס לראשונה למרחק 50 נקודות מהרף של 20 אלף נקודות, חלפו 22 ימי מסחר. דאו היה קרוב כדי פחות מ-50 נקודות מהרף הפסיכולוגי הזה ב-12 ימי מסחר מתוכם, בלי להעפיל ל-20 אלף, אך הוא ממשיך לתקוף את הרמה הזו.

אבל לא כולם קונים את התחושה החדשה של "לקנות על הבחירות, למכור על ההשבעה". בריאן בלסקי מ-BMO כינה את הגישה הזו "שטויות במיץ". הוא טוען שמחירי המניות אולי קצת מקדימים את עצמם, אבל אנחנו עדיין בעיצומו של שוק שורי גדול, ונסיגות צריכות להיות הזדמנות לצבור "חשיפה סלקטיבית".

פיזור סיכון 1
 פיזור סיכון 1