מי צודק - "מדד הפחד" הנמוך או הניתוח הטכני האופטימי?

בוול סטריט מרגישים שעכשיו השקט שלפני הסערה. אבל יש מי שחושבים אחרת ■ המנתח הטכני המוערך, ראלף אקמפורה: "מה שטראמפ עושה, זו לידה מחודשת של הקפיטליזם. אם יעשה חצי מהדברים שהוא מדבר עליהם - אלוהים גדול"

 בוול סטריט/ צילום: רויטרס
בוול סטריט/ צילום: רויטרס

מדד תנודתיות השוק של שיקגו (CBOE), שידוע כ"מדד הפחד" בשוק המניות, VIX, נסחר ברמה נמוכה במיוחד, שמתאימה יותר לשוק חסר דאגה. אבל האווירה בוול סטריט ממש אינה כזו, מה שאומר שמדד VIX ברמה של מתחת ל-20 נקודות, עלול לבשר על שוק סוער בהמשך הדרך.

אתמול (ג') נסחר מדד הפחד ב-11.4 נקודות, ירידה של יותר מ-2% מ-11.8 נקודות שלשום. VIX מודד את ציפית השוק לתנודות במחירים ב-30 הימים הבאים. הוא מחושב מן התנודתיות המובלעת של האופציות על מדד S&P 500. ניקוד נמוך מציין שהסוחרים/פעילים מצפים לשוק שקט, ואילו ניקוד גבוה משקף אי ודאות מוגברת.

"רמה של 11.8 היא יותר מסטיית תקן אחת מהממוצע ארוך הטווח של VIX, שהוא 20. בנוסף, מדד VIX יורד לעתים נדירות מאוד מתחת ל-10. מבחינה סטטיסטית, 11.8 היא רמה נמוכה חריגה ל-VIX", כתב ניק קולאס, אסטרטג השוק הראשי של קונברג'קס, בסקירה ללקוחותיו.

ראוי גם לציין שמדד VIX נמוך מהשפל הממוצע של חודשי ינואר, שהוא 12.2 נקודות. "זה לא מבטיח שאנחנו בשיא השפל של VIX השנה, אבל בהתחשב בכך שחודשי ינואר נוטים להיות השפל השנתי, הרמה הנוכחת מצדיקה תשומת לב", כתב קולאס.

תנודתיות נמוכה בשוק המניות מתקבלת בדרך-כלל בברכה על-ידי משקיעים שחוששים מאי ודאות, אך מאחר שלמדד VIX יש מתאם שלילי לתשואות שוק המניות, השקט של המדד עלול להיות איתות שהשוק יספוג בקרוב זעזוע."

VIX רושם לעתים קרובות בחודשי ינואר את הרמה השנתית הקיצונית שלו, הגבוהה או הנמוכה. מאחר שאנחנו יודעים ש-11.8 נקודות לא יהיו הרמה הגבוהה של השנה, ייתכן שזו תהיה הרמה הנמוכה של התנודתיות, שתעלה בהמשך השנה", הסביר קולאס.

מדד S&P 500 נסחר במכפיל מנופח של 17 לתחזית הרווח הממוצעת המצרפית של מניות המדד ל-2017, שהיא 130 דולר, וגם מכפל זה הופך את השוק בשל לתיקון מחיר. אבל הגורם לאי הוודאות הגדל ביותר למניות, הוא אותו אדם שהיה אחראי לעלייה האפית שלו בחודשיים האחרונים - הנשיא הנכנס של ארה"ב, דונלד טראמפ.

"הסוחרים שלנו חושבים שהמניות קצת הקדימו את עצמן בגאות של אחרי הבחירות לנשיאות. המשקיעים רוצים לראות יותר פרטים על תוכניות הממשל החדש, לפני שהם ישקיעו סכומי כסף גדולים", אומר קולאס למרקטווץ'.

להמר עם מים, קרנות נדל"ן וזהב

מדיניות דונלד טראמפ נחשבת אמנם לידידותית לעסקים בעיקרה, אך המשקיעים צוברים עצבנות על רקע היעדר הפרטים לגבי קיצוצי המס וביטול חסמי הרגולציה שהוא מבטיח.

למקרה של תנודתיות מוגדלת במחירי המניות, קולאס ממליץ על מניות שמציעות תשואות דיבידנד גבוהות, כמו חברות חשמל ומים, קרנות נדל"ן ומוצרי צריכה בסיסיים. גם זהב, שהוא מקלט מבטחים בזמני אי ודאות, הוא הימור טוב למדי.

מדדי S&P ונאסד"ק המשולב ננעלו אמש ברמות שיא, ומדד דאו חזר להתקדם לקראת 20,000 הנקודות על רקע רווחים טובים מהצפוי.

שלשום (ב') אמר ראלף אקמפורה, מבכירי המנתחים הטכניים, שלשוק המניות יש עוד מרחב לרוץ בטווח הקצר, למרות שמדד דאו ג'ונס התרחק בהתמדה מהרמה הפסיכולוגית המשמעותית של 20,000 נקודות.

אקמפורה אמר למרקטווץ' שדאו ג'ונס ו-500 S&P יכולים לעלות עדיין ב-5% בחודשיים-שלושה הקרובים. עלייה כזו תביא את דאו ג'ונס מהרמה הנוכחית של 19,799 נקודות לכ-20,750 נקודות ואת מדד S&P לכ-2,370 (לעומת 2,260 נקודות עכשיו).

אקמפורה מכיר בכך שהדשדוש האחרון של השוק במקום הוא "מתסכל", אבל שומר על תחזיתו האופטימית בטווח הקרוב. "השוק נעול בטווח מסחר צר במה שנראה כנצח, אבל מנקודת מבט טכנית, אני לא רואה התדרדרות רצינית במגמת עלייה", הוא אומר. "אני חושב שהשוק פשוט לוקח את הזמן שלו לפני העלייה הבאה".

טכנאים של השוק נוטים לבחון איתותים במומנטום של מסחר בנכסים, כדי לקבוע את הסבירות לכך שהשוק יעלה או שהוא הגיע לפסגה שממנה ייתכנו רק מימושים. טכנאים רבים מניחים שמגמה נשארת בתוקף עד שרמה טכנית משמעותית נפרצת, יחד עם גורמים נוספים.

הרמה הטכנית של אקמפורה למדד דאו היא השפל התוך-יומי של 19,677 נקודות שנרשם ב-19 בינואר (יום ה' שעבר). הליכה מתחת לרמה הזו עלולה לאותת על היפוך או מגמה דובית שמשתלטת על מדד מניות הבלו-צ'יפ הזה.

אקמפורה, שהיה מחלוצי הניתוח הטכני של השוק, וכינויו בחוגי המקצוע הוא "סבא של הניתוח הטכני", מעריך שוול סטריט תמשיך להתעודד מהבטחותיו הכלכליות של טראמפ.

"זו לידה מחודשת של הקפיטליזם, מה שטראמפ עושה", הוא אומר. "אישית, אני חושב שהוא תולעת, אבל אם הוא יעשה חצי מהדברים שהוא מדבר עליהם - אלוהים גדול". הוא רואה במיוחד בהצעות לקיצוצי מס חברות ובהקלת הרגולציה, קטליזטורים לצמיחה בכלכלה ובשוק המניות.

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2016