תעש מקדימה את המעבר לנגב; יתקצר בשנתיים

לפי תוכנית החברה, לוחות הזמנים לפינוי חלק מהקרקעות ברמת השרון יתקצרו משמעותית ■ תמסור מאות דונמים ברמת השרון לרמ"י עוד השנה ■ בימים הקרובים תגיש תוכנית בינוי למתחם החדש בנגב

המתחם החדש של תעש בנגב / הדמיה: אדוונצ'ר פבלישינג
המתחם החדש של תעש בנגב / הדמיה: אדוונצ'ר פבלישינג

תעשמערכות מתכוונת להקדים בשנתיים את לוחות הזמנים לפינוי חלק מהקרקעות שהיא מחזיקה ברמת השרון - וכבר השנה היא תעביר כ-500 דונם מהן לרשות מקרקעי ישראל, כך נודע ל"גלובס".

בימים הקרובים החברה עתידה להגיש לוועדה המחוזית דרום של מינהל התכנון, בראשות דוד לפלר, תוכנית מפורטת לבינוי המפעלים והתשתיות הנלוות במתחם החדש המתוכנן לתעש מערכות ברמת בקע שבנגב.

המתחם החדש ישתרע על על כ-52 אלף דונם והוא עתיד לכלול שדה ניסויים מתקדם במערכות נשק שישמש את החברה וגופים אחרים. במקום יוקמו מפעלים שישמשו לייצור של תחמושת כבדה, פגזים, טילים ורקטות, להשבחה של רק"מ (רכב קרבי משוריין), מעבדות כימיה וחומרי נפץ ועוד.

בתעש מערכות אמרו היום (ד') ל"גלובס" כי המתחם המתוכנן לקום בנגב מתוכנן להיות הגדול והמתקדם ביותר בתחומו בישראל והוא ייבנה בהתאם לתקנים ולהוראות הבטיחות המחמירים ביותר, בין השאר גם בתחום איכות הסביבה. בחברה העריכו היום כי קיצור לוחות הזמנים בתהליך זה, יאפשר את תחילת פעילותה בנגב כבר בשנת 2020 במקום בשנת 2022, כפי שנקבע בהחלטת הממשלה שהתקבלה בנושא זה בעבר.

בשבוע האחרון יו"ר תעש מערכות, יצחק אהרונוביץ סייר פעמיים בשטח שבו עתידה להקים החברה את המתחם החדש ברמת בקע. לדברי אהרונוביץ, שנכנס אך באחרונה לתפקידו כיו"ר החברה, השטח שהיא תפנה ב-2017 במתחם שברמת השרון יאפשר בנייה של אלפי יחידות דיור. "פינוי מהיר של קרקעות ברמת השרון יקצר את לוחות הזמנים של התהליך כולו ויזרז את המעבר של תעש לנגב", אמר.

בחברה ציינו כי זירוז העתקת הפעילות שלה מהשרון לנגב וקיצור לוחות הזמנים של התוכנית בשנתיים, נעשים בין השאר על פי הנחיית שר הביטחון, אביגדור ליברמן. זאת, תוך תוספת של אלפי משרות לנגב, בין אם באמצעות העסקה ישירה או עקיפה ביחידות השונות של החברה.

בשנה האחרונה מנכ"ל החברה, אבי פלדר ובכירים נוספים בה כבר התקשרו עם מוסדות להשכלה גבוהה שפועלים בדרום בניסיון לבחון שיתוף פעולה בהכשרה של עובדים שעתידים להיקלט בחברה, ויועסקו במתחם החדש שלה.

כיום החברה מעסיקה במתחם שברמת השרון כ-1,000 עובדים, ולפי הערכת גורמים בתעש, כמה מאות מהם יעתיקו את מגוריהם ליישובים בנגב, ולרשות עובדים אחרים, שימשיכו לגור באזור המרכז והשרון יועמדו שירותי הסעה למתחם החדש. השטח כולו שתופסת כיום פעילות הייצור של תעש ברמת השרון מאפשר בינוי של כ-40 אלף יחידות דיור ובעבר ערך הקרקע הוערך בכ-30-40 מיליארד שקל. בחברה אמרו היום כי מאות הדונמים שבכוונתה לפנות כבר השנה, ולמסור לרמ"י לא מצריכים פעולות נרחבות לטיהור של קרקעות שהזדהמו בעקבות פעילות יצור של עשרות שנים במקום. יצוין כי תעש מערכות נמצאת בתהליך של הפרטה, שמובילה רשות החברות הממשלתיות אולם תהליך זה תקוע, בעקבות ביקורת שמקיים בנושא מבקר המדינה. החברה היחידה שעדיין במרוץ לרכישת תעש היא אלביט מערכות. בשבועות האחרונים דווח ב"גלובס" כי מבקר המדינה מצא שורה של ליקויים בתקינות תהליך ההפרטה של החברה.