פנסיונר עתר נגד חוק מס ריבוי דירות: פוגע בשוויון ובזכות הקניין

"בעקבות רעיון או הארה של מאן דהוא במשרד האוצר, שסבר כי הטלת מיסוי על בעלי דירות להשקעה תתמרץ משקיעים למכור את דירותיהם, ובכך היצע הדירות למכירה יגדל באופן שיתמוך בירידת מחירי הדיור, הגיח אל אוויר העולם הסדר מיסוי חדש, מורכב, פוגעני ומכביד"

בית בראשל"צ / צילום: איל יצהר
בית בראשל"צ / צילום: איל יצהר

"בעקבות רעיון או הארה של מאן דהוא במשרד האוצר, אשר סבר כי הטלת מיסוי על בעלי דירות להשקעה תתמרץ משקיעים למכור דירותיהם, ובכך היצע הדירות למכירה יגדל באופן שיתמוך בירידת מחירי הדיור... הגיח אל אוויר העולם הסדר מיסוי חדש, מורכב, פוגעני ומכביד" - כך נטען בעתירה לבג"ץ המבקשת לבטל את חוק מס ריבוי הדירות במתכונתו הנוכחית מטעמים של פגיעה חמורה בזכות לשוויון, כבוד האדם ופגיעה בזכות לקניין.

העותר, דוד אלבלדה, הוא פנסיונר מראשון-לציון שפרש לפני שנים אחדות משנות עבודה רבות באל-על ולאחר מכן בחברה להגנת הטבע. לאלבלדה יש דירת מגורים בבעלותו בראשון-לציון ועוד שתי דירות שהוא משכיר באותה העיר.

אלבלדה מספר כי אין לו קצבת פנסיה חודשית, ובעת שפרש ממקומות העבודה שעבד קיבל מענק פרישה חד-פעמי. לפיכך, לטענתו, דמי השכירות שהוא מקבל הם למעשה פנסיית הקיום שלו ושל אשתו.

חוק מס ריבוי דירות הוא חלק מחוק ההתייעלות הכלכלית שעבר במסגרת דיוני התקציב לשנים 2017-2018. החוק קובע כי אדם שברשותו מעל 249% בעלות על דירות ישלם 1% בשנה משוויה של כל דירה החל בדירה השלישית בה מחזיק.

תכלית החוק המוצהרת היא לתמרץ מכירת דירות ובכך להוריד את מחירי הדירות. לפי העתירה, כלל לא בטוח שהחוק מגשים את תכליתו, וגם אם כן, הוא לא עושה זאת באמצעים הנכונים והנאותים.

כמו כן, בעתירה נטעו כי קיימת פגיעה ב-3 זכויות יסוד: זכות היסוד לקניין נפגעת, הזכות לשוויון וגם כבוד האדם נרמס, ולכן החוק אינו חוקתי.

לטענת העותר, יש בחוק אפליה בין נכסים יקרים לזולים. כך לדוגמה, דירות באותו היישוב עם מחיר שוק שונה יישלמו מס באותו האופן. החוק "עיוור" לנתונים ספציפיים דוגמת מצב הדירה, חזית, מיקום ועוד. בנוסף, מדובר באפליה שכן החוק מגביל את המס לתקרה של 1,500 שקל בחודש, ובכך ממסה באופן אחיד בעלי נכסים זולים ויקרים.

מבחינת כבוד האדם, העותר מסביר כי האדם הופך לסטטיסט שנכנס לנוסחה עם פרמטרים גסים, ואין שיוך מי האדם ומה תכלית הנכס.

עו"ד ד"ר מיה רוזמן-אלדור, שייצגה את העותר, מסרה: "חוק מס ריבוי דירות פוגע בזכות היסוד לקניין, לשוויון וכבוד האדם, באשר הוא אדם, בצורה בלתי מידתית, מכיוון שהוא לא נועד לתכלית ראויה ולא עולה בקנה אחד עם הערכים הדמוקרטיים של המדינה. האופן שבו הוא מנוסח פוגע בצורה קיצונית וקשה ביותר בזכויות הללוו, מבלי לקחת בחשבון אמצעים פוגעניים פחות, ולכן הוא לא חוקתי, ולטעמי החוק יוחזר לכנסת לבחינה מחדש".

בנוסף, מסבירה רוזמן-אלדור, כי "פעולת רכישת הדירות הושלמו בעבר, ויום אחד משתנה המצב המשפטי. ישנה הסתמכות ואינטרסים כלכליים שנפגעים. מערך תכנון כלכלי שלם נפגע ביום אחד. לרשות המסים כן ניתנת תקופת הסתגלות, ולפרט לא".