אחרי הצו הנשיאותי: האם טראמפ יצמצם אשרות לישראלים?

אחרי שנשיא ארה"בחתם על צו המגביל את כניסתם של אזרחי 7 מדיניות מוסלמיות, ישראלים שנולדו במדינות אלה חוששים כי גם כניסתם לארה"ב תוגבל ■ בנוסף, אזרחים ישראלים המועסקים בארה"ב מודאגים מהאפשרות שטראמפ יכריז על צמצום אשרות העבודה

דונלד טראמפ גירוש מוסלמים (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ גירוש מוסלמים (צילום: רויטרס)

אחרי המדינות המוסלמיות - האם הישראלים על הכוונת של טראמפ? אזרחים ישראלים שנולדו באחת מהמדינות הכלולות בצו האחרון שהוציא הנשיא האמריקאי, חוששים כי לא יוכלו להיכנס לארצות-הברית. במקביל, ישראלים רבים מודאגים מצעד אפשרי נוסף שינקוט הנשיא החדש - צמצום אשרות עבודה.

בשלב זה ניתן להעריך כי לא בוצעה עבודת מטה בטרם חתם הנשיא טראמפ על הצו הזמני המגביל משמעותית את כניסתם של אזרחי שבע המדינות המוסלמיות לארצות-הברית. הדבר משליך על ישראלים שנולדו בארצות הללו, אך גורמי הממשל האמריקאים העוסקים לא יודעים מהן ההנחיות המדיוקות. בעקבות פניית חדשות 2 לשגרירות ארצות-הברית בתל-אביב, השיבו בשגרירות כי הם לא יודעים מהם הנהלים המדוייקים וכי הם פנו לוושינגטון בכדי לקבל הנחיות.

פנייה דומה התבצעה גם לנמל התעופה בן-גוריון, בנוגע ליציאתם ולכניסתם של אזרחים ישראלים ילידי אותן הארצות, אולם גם שם התקבלה התשובה כי אין הנחיות בנושא. תשובה דומה התקבלה גם מהנהלת אל-על. משמעות הדבר היא שכל אזרח ישראל שנקלע למצב המדובר, נמצא תחת רצונו הטוב של פקיד הגירה אמריקאי - שיצטרך לפרש את ההנחיות האמריקאיות החדשות.

מלבד זאת, ישראלים רבים מוטרדים מהאפשרות שטראמפ יורה על צמצום אשרות העבודה המיוחדות הניתנות לישראלים בארצות. עניין זה נוגע לישראלים המועסקים בארצות-הברית, בעיקר מתחום ההייטק, שחוששים מהמהלך. טראמפ, ששם במרכז מערכת הבחירות את עניין השבת המשרות לארצות-הברית, הצהיר במהלך הקמפיין כי בכוונתו לחדות מהנפקת ויזות מסוג זה, וכעת לא ברור אם הדבר אכן יתממש.

"תראו מה קורה באירופה"

אתמול חתם טראמפ על צו המגביל באופן דרמטי את כניסתם של אזרחי שבע מדינות מוסלמיות לתחומי ארצות-הברית. בתוך כך, ראש הסגל של נשיא ארה"ב, ריינס פריבוס אמר כי הצו עליו חתם טראמפ לא יחול על מחזיקי גרין קארד.

טראמפ מצדו, לא נשאר היום חייב לאחר שבכירים באירופה גינו את הצעד עליו הכריז. בציוץ שפרסם טראמפ הוא השווה את המצב בארצות-הברית למשבר הפליטים באירופה והסביר כי "ארצנו צריכה גבולות חזקים וסינון קפדני - עכשיו!".

"תראו מה קורה בכל רחבי אירופה ובעולם בכלל - בלאגן נורא", כתב טראמפ. מנגד, נמשכת המחאה הבינלאומית: איראן זימנה את השגריר השווייצרי בארצה לשיחה על מנת למחות על הצו הנשיאותי - כך דווח בטהרן. באירן הסבירו כי השגריר השווייצרי מייצג את האינטרסים של ארצות-הברית במדינה.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מתחה ביקורת על הצו הנשיאותי של טראמפ וקראה שלא להיגרר לאפליה דתית. "המאבק בטרור אינו מצדיק חשדנות באנשים מרקעים או דתות ספציפיות", מסר הדובר שלה שטפן סייברט לעיתון הגרמני, דר שפיגל.

כמו כן, דובר סוכנות האו"ם למען פליטים, פיראס אל-חאטיב, סיפר כי "מצוקת הפליטים והמהגרים בעולם כולו מעולם לא הייתה חמורה יותר, והקליטה שלהם בארצות-הברית היא אחת החשובות ביותר". אל-חאטיב הוסיף כי "ארגון UNHCR והארגון העולמי למען מהגרים מקווים שארה"ב ימשיכו לנהוג על פי המסורת ארוכת השנים שהם ניהלו - להגן על אלו שבורחים מפני רדיפה ועימותים אלימים".