אמון במנהיג

האם שוק האג"ח המדינתי מגיב לנשיאות השונה והחדשה?

 

 

טראמפ חותם על צו מקסיקו סיטי / צילום: רויטרס
טראמפ חותם על צו מקסיקו סיטי / צילום: רויטרס

פחות משבועיים של כהונה, והנשיא טראמפ הספיק כבר להוכיח לנו שהוא לא מתכוון לשבת על זרי הדפנה, או לשחק גולף. מטרתו לשנות ומהר. צווים נשיאותיים לרוב, חלקם בנושאים כלכליים, מעוררים הדים גדולים. כדוגמא נציין את הצו לנטרול חלק מרפורמת הבריאות של קודמו, הצו לביטול הסכם הסחר מול אסיה, ולבסוף הצו לאפשר את הקמתו של צינור הנפט Keystone. אלו היו מבין הבולטים, ואלו הדגישו את אווירת השינוי המסיבי בניהול ענייני ארה"ב.

כאשר תופעה שלטונית כזו מתרחשת אני מיד מתבונן בשוק אחד: שוק האג"ח המדינתי, וזאת כמדד אולטימטיבי של אמון ציבור המשקיעים הגדולים-מוסדיים בחוסנה של המערכת. האם נראה את חזרתם של ה-Bond Vigilantes של שנות ה-70-80 של המאה הקודמת? אלו אשר קבלו שם של מזיזי הרים ומשני דעה של קובעי מדיניות? אלו אשר הכניסו פחד בלב פוליטיקאים על ידי מעשיהם בשוק המממן את פעילות הממשלה? או, ששוק האג"ח ימשיך להתנהל על בסיס מה שהבנק המרכזי, וממשיכי הגירעון הגדל, רוצים, דהיינו השגרה הקיימת מימים ימימה?

כרקע מעניין להמשך ולניסיון לתת תשובה לשאלה רבת החלקים הזו הנה מבט קצר על אופי גידול החוב בתקופות השונות, וזאת על פי תקופות הנשיאות השונות:

משה-שלום-נשיאים-31-01
 משה-שלום-נשיאים-31-01

הנשיאים בוש האב, קלינטון, ובוש הבן היו רעים לחוב אבל שמרו על פרופיל יחסית סביר. יחס החוב-תוצר המוצג כאן מראה היטב איך נשיאותו של הנשיא אובמה שינתה את המצב מיסודו, ומאיפה מתחילה כהונתו של הנשיא טרמפ.

גם אם זה האחרון ימשיך על פי כללי התקציב הנוכחיים הוא ימשיך את המגמה העולה (חץ). לעומת זאת, כאשר אנו נכמת פנימה את תוכניותיו המוצהרות של הנשיא החדש נקבל את הגידול בקו האדום, המחזיר את המדינה לסף העליון שהיה מנת חלקה אחר מלחמת העולם השנייה. וכך, אנו מגיעים שוב לשאלה החשובה: איך כל זה מתקבל על ידי שוק האג"ח המדינתי?

הנה גרף שבועי של תעודת הסל החשובה ביותר בתחום (TLT):

משה-שלום-טיאלטי-31-01
 משה-שלום-טיאלטי-31-01

תחילה נזכיר את הקורלציה הרגשית הקשורה לשוק האג"ח. כאשר פוחדים קונים, וכאשר הרגיעה משתלטת, חוזרים ומוכרים את אותם אג"חים המייצגים נכסי מפלט. כנגד, קיימת השפעה נגדית של הבנק המרכזי, וכלי ההרחבה הכמותית ו-או מדיניות ריבית ה-0, הנוגדים את התהליך הזה, ומעלים את מחיר האג"ח, ועל ידי כך מורידה את התשואה עליו.

לדעתי, היה זה הגורם המכריע אשר השפיע עד אמצע 2016 כאשר הקורלציה הרגשית כמעט ולא הייתה קיימת מאז 2007-2009. ומאז אותו אמצע של השנה שעברה, ירידה קשה במחיר, מלווה בסטייה שלילית מאושרת, ארוכת טווח (חיצים סגולים).

סטייה כזו אומרת לנו שהשיא האחרון כנראה יחזיק מעמד זמן מה, ושלפנינו סיכוי טוב של מגמה יורדת לטווח המוצג, דהיינו הבינוני-ארוך. לפנינו נכס שבו ראינו תמיכה אחרי תמיכה נשברת מטה: קו המגמה 3 כחול, השילוב בין סביבת 133, הממוצע הנע 200 יום (בירוק), וקו המגמה התומך הגדול מאוד 1 כחול. אגב, אופי נר השבירה (1 סגול) מצביע היטב על חשיבות האירוע. כמו כן, ב-2 סגול ראינו שכל המהלך היה מלווה ביציאה מסיבית של כסף מן הנכס וב-3 סגול ראינו מומנטום מלווה ללא סטיות או רמזים לשוני.

והנה, המחיר הגיע לסביבת 116.5. זו סביבת פעילות היסטורית ערה במיוחד כפי שאזור 4 סגול מראה היטב. בנקודת מחיר חשובה זו הגיע אדון טראמפ. בינתיים, הוא מצליח לייצר תגובה מעניינת, מעין תיקון טכני סביב ה-23.6%, דהיינו המינימום בסקלה של סרגל Fibonacci. לרוב, רמה כה נמוכה של תיקון אינה מהווה את סיום התהליך המגמתי. בנוסף, הצהרות הפד בדבר עליית הריבית אמורות להחליש עוד יותר את המחיר. כנגד, יש לחשוב על כך שאם הנשיא טראמפ יצליח לשכנע את הקונגרס ללכת איתו בתכניותיו הפיסקאליות הגרנדיוזיות (תשתיות, בנייה מחדש של הצבא), ואם הוא יכניס לראש הפדרל רזרב מישהו המוכן לאפשר עוד נזילות חופשית לתקופה נוספת, אנו נראה ניסיון שיקום השוק הזה ככלי מימון הכרחי של אותה פעילות, והמשך חוב מתפוצץ.

 

משה שלום - מנתח שווקים פיננסיים

ניתן למצוא אותי בפייסבוק ב: financial blog of moshe shalom

אני מנתח שווקים פיננסיים, ולא יועץ השקעות מורשה. יובהר ויודגש כי כל האמור בכתבה, בניתוח שווקים זה, או בדוא"ל המוגש כאן, אינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לפעולה מכל סוג שהוא, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים של הקורא, או המשתמש בחומר, ואינו מתחשב בצרכים הייחודיים לו. במידע, בניתוחים, בכל האמור כאן, או בחלקיו, אין, בכל אופן שהוא, חוות דעת, או העדפה, אשר אמורה להביא להשקעה כל שהיא במכשירים, כלים, ניירות ערך, או כל נכס פיננסי או אחר. יובהר ויודגש עוד, כי על הקורא, או המשתמש, לבדוק את המידע המתפרסם כאן, לאמת אותו, ולבחון את מידת התאמתו לצרכיו, להעדפות ההשקעה שלו. כמו כן, אין בחומר הכתוב, או המוצג, כדי להבטיח רווח, או תשואה, מכל סוג שהוא. יובהר, ויודגש עוד, כי במידע הנמסר כאן, עלולות ליפול טעויות, וכי אפשר שיחולו בו שינויים המתחוללים ללא אתראה מוקדמת. אפשר שגם יימצאו סטיות, בשיעור כזה או אחר, בין המתואר, או המצוין, בחומר הכתוב, לבין מצב הנכסים בפועל. יודגש ויובהר עוד, כי קבלת ההחלטה בדבר השקעה מכל סוג שהיא, במידה ונעשתה לאחר קריאת הכתוב בניתוחים המוצגים כאן, או על סמך נתוני שוק המוצגים בכתוב, היא על אחריותו של הקורא, או המשתמש, בלבד.