"לא להעביר פנסיות של מחבלים למעסיקים ולחברות הביטוח"

המשמר החברתי בכנסת בדיון בוועדת העבודה והרווחה: "אין שום צדק והיגיון בכך שחברות מסחריות, כמו בזק או הוט, למשל, ירוויחו מפיגוע שמבצע עובד שלהן"

פיגוע  טרקטור בירושלים / צילום: אוריה תדמור
פיגוע טרקטור בירושלים / צילום: אוריה תדמור

"אסור שחברות ביטוח ועסקים ירוויחו מפיגועי טרור". כך אמרו אתמול (ג') מתנדבי המשמר החברתי בדיון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת על החוק לשלילת קצבאות ממחבלים.

מתנדבי המשמר החברתי, שני אטלי ואריה לוי, התריעו על כך שלפי החוק בנוסחו הקיים, כספי הפנסיה, פיצויי הפיטורים והביטוח של עובדים ישראלים ועובדים פלסטינים שמועסקים בישראל ומורשעים בעבירות ביטחון יעברו לידי מעסיקיהם. כל זאת, בניגוד לאפשרות שהוצעה מוקדם יותר להעביר את הכספים לקרן שתסייע לנפגעי פעולות איבה ולארגוני סיוע לנפגעים.  

הצעת החוק לשלילת קצבאות ממורשעים בטרור, שעברה לאחרונה בקריאה טרומית וראשונה, שוללת להם לא רק את קצבאות הביטוח הלאומי, אלא גם חלק הפנסיה והפיצויים שצברו בחברות הביטוח. בהצעה המקורית נכתב כי כספי הפנסיה והפיצויים של העובדים-המחבלים יועברו למעסיקי העובד או לקרן ייעודית שתוקם לסיוע לנפגעים. אלא שבהמשך העבודה הושמטה האופציה שהכסף יועבר לקרן למען הנפגעים והסעיף לפיו המעסיק ירוויח מהחרמת הכספים הפך לברירת מחדל. 

המשמר החברתי מתנגד להצעת החוק משום שהיא שוללת זכות סוציאלית כאמצעי ענישה, בעוד שלמדינה יש כלים להעניש מחבלים בנפרד ממערכת הרווחה. שני אטלי, מתנדבת המשמר החברתי, אמרה בדיון בוועדה: "אנחנו מבקשים שהכספים יועברו לגופים שמסייעים לקרבנות ולא למעסיקים. אין שום צדק והיגיון בכך שחברות מסחריות, כמו בזק או הוט, למשל, ירוויחו מפיגוע שמבצע עובד שלהן".

מתנדב המשמר החברתי אריה לוי אמר בדיון בוועדה: "צריך להעביר את הכסף לגופים חברתיים, בין אם לקרנות וארגונים שמסייעים ישירות לנפגעי טרור או לגופים חברתיים שמסייעים לכלל עם ישראל שנפגע מהפיגועים".

דפנה פלס, רכזת הכנסת של המשמר החברתי, אומרת: "קרבנות טרור סובלים כל חייהם מפציעות, יתמות, אבדן וטראומות, ונדרשים כסף רב וסיוע כדי לשקם אותם, והמדינה לא תמיד עושה מספיק לשם כך. לכן האפשרות שמעסיקים - חברות פרטיות למטרות רווח - ירוויחו למעשה מכך שמועסק שלהם הורשע בעבירת ביטחון מעוררת חלחלה".