אלפי מפגינים בת"א בעד לגליזציה: "ניצחנו בקרב, ממשיכים במלחמה"

לאחר ההכרזה על מדיניות אי-הפללת צרכני סמים קלים, שיישאו קנסות בלבד ללא תיק פלילי, דורשים המפגינים בכיכר רבין "קנאביס חוקי" ■ לטענתם, "עם כל השמחה, אנחנו מפגרים אחרי מדינות גדולות"

קנאביס / צילום: שאטרסטוק
קנאביס / צילום: שאטרסטוק

 

אלפים בודדים מפגינים בשעה זו (שבת) בכיכר רבין שבתל אביב בעד לגליזציה של קנאביס. בין היתר, המפגינים קוראים "העם דורש קנאביס חוקי" ו"ניצחנו בקרב - אך ממשיכים במלחמה", ונושאים שלטים שעליהם נכתב "הגיע הזמן, ארדן - צרכן קנאביס לא עבריין".

אורן ליבוביץ' ממגזין "קנאביס" ציין כי חרף השמחה מאימוץ המדיניות החדשה של אי-הפללת צרכני קנאביס, "אנחנו עדיין מפגרים אחרי מדינות גדולות". המאבק הוא חלק ממאבק גלובלי גדול, אבל מטאבו שאסור לדבר עליו הפכנו לנושא מדובר בשיח".

"אנחנו קודם כל חוגגים פה את המהלך האחרון של ארדן, סוף סוף אנשים יכולים לקום בבוקר ולא להיות עבריינים", סיפר טל, תושב בת ים שהגיע להפגנה. "הצעד הבא הוא שתהיה לגליזציה מלאה, לאט לאט זה יקרה, אנחנו בטוחים. אנחנו פה כדי לציין את ההתקדמות האדירה שעשינו בעניין מדיניות ההפללה, זה צעד עצום מימי המנדט הבריטי. אנו רוצים ביטול של תיקים פליליים של צרכני קנאביס בדיעבד, ביקשנו להיפגש עם ארדן ובינתיים הוא מתחמק מאיתנו".

יו"ר הוועדה למאבק בסמים של הכנסת, ח"כ תמר זנדברג (מרצ), אמרה: "הבטחתי להביא את הלגליזציה למרכז השיח הציבורי - הבטחתי וקיימתי". לדבריה, "אנחנו מציינים היום נקודה חשובה במאבק אבל היא לא סוף הדרך. אנחנו לא מסתפקים במודל שהוא חצי פתרון, ולא ניתן שזה יהפוך למקלט כדי לצאת ידי חובה. נמשיך להיאבק למען לגליזציה והסדרה מלאה של שוק הקנאביס".

גם ח"כ שרן השכל (הליכוד) הגיעה לאירוע. "מדובר עבורנו בניצחון. שנה של חבלי לידה קשים הובילו לרגע שבו כל חברי ועדת ארדן-השכל תומכים, בדרך זו או אחרת, בהצעת החוק שהגשתי למען ביטול הפללתם של עשרות אלפי צרכני קנאביס נורמטיביים. הפללה שעלולה לפגוע בעתידם", אמרה השכל.

 

בשבוע שעבר הודיע השר לביטחון הפנים גלעד ארדן על שינוי מדיניות אכיפת השימוש בסמים קלים, שבמסגרתה לא יופללו צרכני קנאביס. לדבריו, על המשתמשים יוטלו קנסות ללא רישום פלילי, ותיק פלילי יהווה "מוצא אחרון". "מחד, המדיניות לא מוותרת על מוטיב האכיפה, אך מעבירה את מרכז הכובד לתחום של החינוך, ההסברה והטיפול", אמר ארדן.

המדיניות החדשה, שאותה כינה ארדן "אי-הפללה באחריות", צריכה לעבור את אישור הממשלה בטרם יחל יישומה, והיא טרם הוצגה לראש הממשלה בנימין נתניהו.