התעשיינים: מספר הרגולטורים עלה מ-170 ל-216 תוך שנתיים

לטענת נשיא התעשיינים שרגא ברוש, רוב הרגולציה מגיעה מהצעות חוק פרטיות ■ משרד ראש הממשלה בתגובה: "טענות מגוחכות"

שרגא ברוש/ צילום: התאחדות התעשייינים
שרגא ברוש/ צילום: התאחדות התעשייינים

מלחמה ברגולציה? בפניה שעשה נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, שרגא ברוש, לראש הממשלה, בנימין נתניהו, הוא מזהיר כי מאז שנת 2014 זינק מספר הרגולטורים מ-170 ל-216. זאת, לטענת ברוש, למרות שבשנת 2014 החליטה הממשלה על הפחתת נטל הרגולציה ועל צמצום במספר הרגולטורים שמקשים על הסביבה העסקית.

במכתב ששיגר ברוש לנתניהו הוא מציין כי הנתון שמצביע על גידול במספר הרגולטורים עולה מבדיקה מקיפה שעשתה התאחדות התעשיינים בנושא. זאת, לצד דירוגה של ישראל במקום ה-46 במדד נטל הרגולציה של פורום הכלכלה העולמי לשנים 2016-2017 ודוח של הבנק העולמי, שדירג את ישראל במקום ה-52 במדד קלות עשיית העסקים.

בפנייתו קורא ברוש לראש הממשלה להחיל מודל שבחר להנהיג גם נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, למען הפחתת הרגולציה במשק האמריקאי באופן שבו על כל רגולציה חדשה - יבוטלו שתי רגולציות קיימות: "אחת הסיבות המרכזיות לכך שהרגולציה בישראל לא יורדת היא כי החלטת ההמשלה בנושא כוללת מספר החרגות שמעקרות את המאמצים להפחתת נטל הרגולציה בישראל", טען ברוש בפנייתו לנתניהו.

"פחות רגולציה"

ברוש מנה הצעות חוק פרטיות שמהוות מקור משמעותי לרגולציה, ומוחרגות מהחלטת הממשלה שעוסקת בנושא: "מעל 40% מהרגולציה בישראל מקורה בהצעות חוק פרטיות. משרדי ממשלה מגישים הצעות חוק באמצעות חברי כנסת - ומשתמשים בהליך זה כהליך שעוקף את החלטת הממשלה בנושא משנת 2014. ישראל נמצאת במקום השלישי בעולם באחוז הרגולציה שמקורה בחקיקה פרטית, אחרי מקסיקו ודרום קוריאה".

במשרד ראש הממשלה לא אהבו את המתקפה של ברוש על הגידול במספר הרגולטורים במשק בשנתיים האחרונות ומסרו כי "הטענה לפיה מספר הרגולטורים במשק עלה היא טענה מגוחכת. לא זו בלבד שמספר הרגולטורים לא עלה כלל, הרגולציה מופחתת ב-25%, ועומדת עד כה ביעדי הממשלה. ממשלת ישראל החליטה, לאחר שנים, לטפל בעודף הרגולציה והבירוקרטיה, וכבר בשלב זה ניתן לחזות בתוצאות ההחלטה, בין היתר בתחומי המלונאות, ייבוא התמרוקים, מוצרי החשמל, הציוד הרפואי, רישום הקבלנים ובשבוע הבא גם במסגרת רישום טאבו, פיקוח על אפוטרופוסים ורשות הפטנטים.

"משרד רה"מ מסכים עם הטענה באשר לנזק שגורמות הצעות חוק פרטיות הנוגעות לרגולציה, שלעיתים נובעות ממניעים פופוליסטיים. המשרד בוחן אפשרויות להחלת ההליך להערכת השפעות רגולציה (RIA), בדומה להליך המיושם ביחס להצעות חוק ממשלתיות, מאז תחילת שנת 2016".