מיזם לאומי לביטחון תזונתי: כרטיס לרכישת מזון ב-500 שקל

שר הרווחה חיים כץ, בשיתוף אשל ירושלים-חב"ד ולקט ישראל, משיק כרטיס נטען לרכישת מזון בשווי 500 שקל, שיחולק לאלפי משפחות במצוקה כלכלית ■ המטרה: לאפשר למשפחות נזקקות ביטחון תזונתי לכל אורך השנה

ח"כ חיים כץ / צילום: איל יצהר
ח"כ חיים כץ / צילום: איל יצהר

שר העבודה והרווחה חיים כץ, בשיתוף אשל ירושלים-חב"ד ולקט ישראל, מוביל מיזם לאומי לביטחון תזונתי, במסגרתו יחולק ללמעלה מ-10,800 משפחות הסובלות מאי-ביטחון תזונתי חמור, כרטיס נטען לרכישת מזון, בשווי שימוש של 500 שקל שקל מדי חודש.

מדובר בפיילוט לשנה שייחל מיידית בפריסה ארצית ב-36 רשויות, ועלותו השנתית נאמדת ב-60 מיליון שקל.

מטרת התוכנית היא יצירת תשתית למעבר ממודל סלי מזון בחגים, שלרוב מסתכם בסיוע של שקלים בודדים למשפחה - לתמיכה קבועה לאורך ימות השנה. במסגרת הפיילוט ייבחנו נקודות שלא נבדקו בעבר, כמו שילוב מזון מוצל בתוך מערך הסיוע למשפחות והשתלבות גופים שיובילו את המזון המוצל לבתי המשפחות.

המיזם יורכב ממטה מנהל ורכזים אזוריים, שכל אחד מהם אחראי על עבודתם של 8 רכזים יישוביים. הרכז היישובי יקלוט פניות מהעובדים הסוציאליים של המשפחות באגף הרווחה המקומי ויבצע בדיקת זכאות.

עם קליטת המשפחה, משרד העבודה והרווחה יעמיד לרשותה כרטיס משולב שיאפשר רכישת מוצרי מזון ב-250 שקל (ללא טבק ואלכוהול) ברשתות נבחרות ובחנויות מקומיות; וקניית ירקות ופירות ומזון יבש שמקורם בהצלת מזון (שיובלו לבתי המשפחות) בעוד 250 שקל.

הרשויות שישתתפו בפרויקט בשלב הראשוני הן: אופקים, אל-בטוף, אלעד, אריאל, באקה אל-גרביה, באר-שבע, ביתר עילית, ג'סר א-זרקא, דימונה, הגלבוע, חצור הגלילית, יבנה, ירוחם, ירושלים, כפר מנדא, כפר קאסם, כרמיאל, לכיש, לקיה, מגדל העמק, מודיעין עילית, מעלות-תרשיחא, נהריה, נווה מדבר, נתיבות, עמנואל, עספיא, עפולה, צפת, קריית ים, קריית מלאכי, רהט, רכסים, רמלה, שדרות ותל-שבע. 

"מהפכה של ממש" 

שר העבודה והרווחה, חיים כץ, מסר: "בשנת 2016 ייעדנו 225 מלשקל לטובת ביטחון תזונתי בבתי הספר, במרכזי תעסוקה לנכים וכן בעשרות מועדונים לקשישים, ובנוסף הקצנו 54,274,777 מיליוני שקלים לסלי מזון. אנחנו יוצאים היום למהלך שמטרתו לאפשר למשפחות נזקקות ביטחון תזונתי לכל אורך השנה ובצורה מכבדת. מדובר ביוזמה שכוללת את כל שכבות האוכלוסייה מכל רחבי הארץ - צפון, דרום, מרכז, חרדים וחילונים, יהודים וערבים. אני תקווה שהפעילות תצליח כמצופה ושנרחיב את המיזם לעוד משפחות מכל רחבי הארץ".

מנדי בלוי, יו"ר אשל ירושלים-חב"ד, מסר: "כארגון הוותיק ביותר בארץ באספקת מזון לסובלים מאי-ביטחון תזונתי, אני מעיד כי מדובר במהפכה של ממש. זו פעם ראשונה שיש תוכנית בהיקף כה גדול הבנויה בצורה נכונה, מכובדת ומכבדת, ששמה במרכז את המשפחה מקבלת הסיוע. ההירתמות של משרד העבודה והרווחה לטובת אוכלוסייה זו היא מרשימה ומעודדת. בשמי ובשם 10,800 המשפחות שיקבלו את הסיוע, אני מודה לשר העבודה והרווחה, מר חיים כץ, על הרצינות ועל ההירתמות לטובת פרויקט חשוב וגדול זה".

גידי כרוך, מנכ"ל ארגון לקט ישראל, מסר: "מזה שנים פועל לקט ישראל להעלאת המודעות ליתרונות הכלכליים, החברתיים והסביבתיים של הצלת מזון. בשנה האחרונה אף הצגנו אותם בדוח בזבוז והצלתת מזון, שהצביע על הצלת מזון כפתרון הטוב ביותר לצמצום פערי אי-ביטחון תזונתי. לכן אני מברך על יוזמת משרד הרווחה לטפל בנושא אי-הביטחון התזונתי גם באמצעות אספקת מזון לנזקקים שמקורו בהצלה. לקט ישראל מעביר מזון לנזקקים באופן שוטף, אך תודות למיזם ולחבירה למשרד הרווחה ולאש"ל ירושלים, הצלחנו להגיע למשפחות שסובלות מאי-ביטחון תזונתי חמור, שחלקן לא טופלו עד היום. אני מאמין שבקרוב המיזם יצליח ויתרחב, ונוכל להגיע למספר רב יותר של משפחות הזקוקות לתמיכה".

מיזם המזון לביטחון תזונתי מבוסס על פיילוט שביצע משרד הרווחה להפעלת מערך איתור ומתן סיוע במזון למשקי-בית הסובלים מאי-ביטחון תזונתי בשנים 2012-2015, בשיתוף ג'וינט ישראל ובאמצעות עמותת אשל ירושלים. במסגרת הפיילוט נבחרו 24 רשויות מקומיות, מועצות אזוריות ועיריות המהוות מדגם של אוכלוסיית ישראל.