בדרך לחיי נצח? בארה"ב פיתחו שרירים מלאכותיים חדשים

בעולם כבר עובדים על פיתוח שרירים מלאכותיים שמסוגלים לבצע פעולות של כיווץ והרפייה בדומה לשרירים שלנו, כשאחד האתגרים המשמעותיים בתחום הוא יכולת הכיפוף והגמישות שלהם ■ כעת, חוקרים מהמכון הטכנולוגי MIT מדווחים כי נמצא פתרון לבעיה

מחוץ לקופסא, שריפת קלוריות, משקל / צילום: שאטרסטוק
מחוץ לקופסא, שריפת קלוריות, משקל / צילום: שאטרסטוק

מדענים שואבים השראה מהטבע למגוון פיתוחים טכנולוגיים. דוגמה לכך היא פיתוח של שרירים מלאכותיים שיכולים לבצע פעולות של כיווץ והרפייה, בדומה לשרירים שלנו. אחד האתגרים המשמעותיים בתחום הוא יכולת הכיפוף והגמישות שלהם. כעת, חוקרים מהמכון הטכנולוגי MIT מדווחים כי הם מצאו פתרון לבעיה.

השרירים המלאכותיים הם למעשה סיבי ניילון שעשויים מהרבה חוטי דייג מלופפים. בתגובה לחום, הם מתקצרים באורך ומתרחבים בקוטר. זה נותן לכל הסיב פעולה של כיווץ בתגובה לחימום והרפייה לאחר קירור. הבעיה עם הסיבים האלה היא שהם לא יכולים להתכופף, וזה מגביל מאוד את היישומים שאפשר להשיג בעזרתם.

על מנת לפתור בעיה זו ניצלו החוקרים מ-MIT את העובדה שכאשר מחממים את סיבי הניילון לוקח להם יחסית הרבה זמן להתקרר ולחזור לצורה המקורית. בשונה מסיבי הניילון הרגילים שחתך הרוחב שלהם עגול, הם עיצבו סיב ניילון עם חתך מרובע, מה שמאפשר להם לחמם כל צד של הסיב בנפרד. כשמחממים רק צד אחד של הסיב הוא מספיק להתכווץ, עוד לפני שהחום עובר לצד השני. כך נוצר כיפוף.

אחד הדברים שהופך את הסיבים האלו לכלי יעיל בפיתוחים עתידיים הוא שקל וזול לייצר אותם. החוקרים גם הראו שכדי לגרום לכיפוף אפשר להשתמש במקורות אנרגיה שונים, כמו למשל קרני לייזר.

לשרירים מלאכותיים מגוון שימושים אפשריים - החל מהטמעה ברובוטים לצורך יצירת תנועה חלקה וגמישה, ועד לבגדים שמתאימים את עצמם אוטומטית למידת הלובש. אפשר גם לחשוב על פיתוחים מתחום הרפואה, כמו למשל חיישנים שיוכלו לזוז בתוך איברים פנימיים ולנטר את הפעילות שלהם, או חומרים שיובילו תרופות למקומות הרצויים בגוף.