"עובדי שירות התעסוקה מנהלים מאבק על גב דורשי העבודה"

איגוד לשכות המסחר מתריע: עובדי השירות לא מפנים דורשי עבודה ללימודי הכשרה מקצועית ■ לעומת 69 קורסים שתוכננו להיפתח ברבעון הראשון - נפתחו 3 קורסים בלבד

לשכת התעסוקה / צילום: איל יצהר
לשכת התעסוקה / צילום: איל יצהר

"עובדי שירות התעסוקה מנהלים מאבק בהפרטת ההכשרות המקצועיות על גבם של דורשי העבודה", כך מזהיר איגוד לשכות המסחר בתלונה ששיגר למנכ"ל השירות, בועז הירש, ליו"ר הוועד הארצי שלו, עופר לוי, ולבעלי תפקידים במשרד העבודה והרווחה.

לטענת סמנכ"ל החטיבות הענפיות באיגוד לשכות המסחר, חיים עוז, עובדי שירות התעסוקה לא מפנים, במשך יותר מחודש, דורשי עבודה להכשרות מקצועיות במסגרת קורסים שיועדו להם לרבעון הראשון של השנה: "דורשי העבודה לא מקבלים הפניות ללימודי הכשרה מקצועית וללא הפניה אין להם היכולת לממש את זכותם ללימודי הכשרה מקצועית. מדובר באלפי אזרחים שנפגעים ממצב זה", כתב עוז והוסיף: "מאבק זה פוגע במגזרי התעשייה והבנייה המשוועים לבעלי מקצוע כמו חשמלאים מוסמכים, מסגרים, רתכים, מעבדי CNC ועוד".

בפנייה שעשה האיגוד גם ליו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, ח"כ אלי אלאלוף, ביקש איגוד לשכות המסחר את התערבות הוועדה שבראשותו במה שהוגדר "פגיעה בפרנסתם וברווחתם של אלפי דורשי עבודה ובני משפחותיהם לצד פגיעה היקפית בכלכלת ישראל ובהקצאת המשאבים הציבוריים שהמדינה הקצתה להכשרה המקצועית".

3 קורסים בלבד

מנתונים שמציג האיגוד, ומתבססים על מרכז המחקר והמידע של הכנסת, מאז שנת 2015 נערכות בכל שנה כ-8,000 הכשרות. לטענת האיגוד, ברבעון הראשון של השנה תוכננו להיפתח 69 קורסים עם פוטנציאל להכשרה של כ-1,650 עובדים, אך בשל הימשכות העיצומים נפתחו עד כה 3 קורסים בלבד - שבהם לומדים רק כ-70 דורשי עבודה: "חלק מדורשי העבודה שזכאים להכשרה מקצועית עלולים לנצל את מכסת ימי דמי האבטלה שלהם בטרם הספיקו להשלים את ההכשרה, או שייאלצו לנשור במהלך הקורסים - דבר שאינו מתקבל על הדעת".

עוד נטען כי "עצירת ההפניות לקורסים גורמת לאי ניצול יעיל של תשתיות חינוך והכשרה קיימות, לרבות כיתות וכוח אדם" ומובילה למצב שמיליוני שקלים שהוקצו לשם כך מתוך תקציב המדינה - אינם מנוצלים כהלכה.

ועדי העובדים בשירות התעסוקה מוחים על העברת ההכשרות המקצועיות למכללות הפרטיות, שגם יהיו אמונות על השמת העובדים שעברו את הכשרות במקומות העבודה השונים. בפנייתו לשירות התעסוקה ולמשרד העבודה והרווחה קורא עוז מאיגוד לשכות המסחר "לחדול מצעדים שפוגעים דווקא באותם מחוסרי עבודה ואזרחים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, הנזקקים להכשרה ולחזרה למעגל העבודה והפרנסה".

משירות התעסוקה נמסר היום בתגובה לדברים כי "הנהלת השירות מצרה על הפגיעה בדורשי העבודה ובטוחה כי ניתן להגיע להבנות באמצעות מו"מ ישיר בין ועד עובדי שירות התעסוקה לבין האגף להכשרה מקצועית".