הערעור נדחה: קנס הרשות להגנת הצרכן על ויקטורי לא יופחת

הקנס בסך 266,500 שקל הוטל על רשת ויקטורי בשל הפרת החוק בנוגע להצגת מחירים ■ ביהמ"ש קבע כי לא הוכח שנפל פגם בהחלטת הרשות להגנת הצרכן שיש בו כדי להביא לביטול או להפחתת הקנס

בית משפט השלום בירושלים דחה את בקשת הערעור שהגישה רשת ויקטורי נגד החלטתה של הרשות להגנת הצרכן להטיל עליה עיצום כספי, וקבע כי הקנס - הכולל כמה עיצומים מצטברים בסכום כולל של 266,500 שקל - יישאר על כנו.

השופט אלעזר נחלון קבע כי לא הוכח שנפל פגם בהחלטת הרשות להגנת הצרכן שיש בו כדי להביא לביטול או להפחתת סכום העיצום שהוטל על רשת ויקטורי, בשל הטענה בדבר הפרת החוק בנוגע להצגת מחירים על גבי המוצרים.

הקנס ניתן אחרי ביקורת שערכה הרשות בסניפי ויקטורי בשנת 2015, אז לטענתה היו מקרים שבהם לא הוצג מחיר על גבי שורה של מוצרים. עוד נטען כי היו מקרים שבהם המחירים שהוצגו על גבי המוצרים היו נמוכים מאלה שאותם נדרשו הצרכנים לשלם בהגיעם לקופה. במקרים אחרים, על גבי שלטי מחירים שכללו הטבה לחברי מועדון בלבד, לא צוינה התניה זו.

בעקבות ממצאיה החליטה הרשות על הטלת קנס בגובה של 666 אלף שקל - זאת אחרי הפחתה של 20%, לאור העובדה שויקטורי לא הפרה את החוק ב-5 השנים שקדמו לכך. ויקטורי פנתה לרשות ושטחה בפניה את תגובתה, ובעקבות זאת הופחת הקנס ל-266,500 שקל - שבגינו החליטה הרשת לפנות לבית המשפט בדרישה להפחית או לבטל את העיצום.

בערעור הציגה ויקטורי שורה של טענות שאותן העלתה מול השופט, בהן טענות על בעייתיות בחומר הראיות של הרשות ותיעוד המוצרים, והטילה ספק במהימנות של ממצאי הביקורת.

עוד נטען כי הממונה הפעילה את סמכותה באופן בלתי מידתי באשר לגובה הקנס - טענה שמושמעת לא מעט על-ידי בעלי עסקים שספגו קנסות מהרשות או מצויים בהליך של ערעור משפטי.

השופט נחלון דחה את הערעור ואת כל הטענות שהעלתה ויקטורי. "לא נפל פגם כלשהו בהחלטת הרשות שיש בו כדי להביא לביטולה או להפחתת סכום העיצום", כתב.

השופט הזכיר ערעור אחר שדחה בית המשפט, אותו הגישה רשת חצי חינם בדבר קנס שהושת עליה, וציין כי חומר הראיות שעל בסיסו הסתמכה הרשות תקף והוא כולל ממצאים עובדתיים.

עוד דחה השופט את הטענה של הרשת כי הקנס אינו מידתי, הדגיש כי ויקטורי ביצעה שורה של הפרות חוק הגנת הצרכן, והזכיר כי הקנס הופחת מהסכום המקורי. "סכום העיצום שנקבע בחוק אינו הסכום המרבי, אלא הוא הסכום המדויק שאותו על ממונה העיצומים להטיל", כתב. "במקרה הקונקרטי לא נפל פגם בהחלטת הממונה לעשות שימוש בסמכות של הטלת עיצום כספי על המערערת".

השופט השאיר את הקנס על 266,500 שקל, והוסיף לסכום זה הוצאות משפט בגובה 20 אלף שקל ועוד 2,000 שקל בגין אי-התייצבות לדיון.

מרשת ויקטורי נמסר כי יוגש ערעור על החלטה זו לערכאה עליונה.