החשד לתרמית באקסלנס: מנהל דסק המניות לשעבר יועמד לדין

אחרי שסוחר המניות אבי אשכנזי הודה והורשע בתרמית בני"ע שביצע לכאורה יחד עם עמרי ויסמן, מנהל דסק מניות לשעבר בחדר המסחר של המוסדיים באקסלנס נשואה, הפרקליטות מודיעה לויסמן כי יועמד לדין בכפוף לשימוע

לוגו אקסלנס נשואה
לוגו אקסלנס נשואה

כצפוי: רגע אחרי שסוחר המניות אבי אשכנזי הודה והורשע בתרמית בניירות ערך שביצע לכאורה יחד עם עמרי ויסמן, מנהל דסק מניות לשעבר בחדר המסחר של הלקוחות המוסדיים באקסלנס נשואה, משגרת פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) הודעה לעמרי ויסמן, לפיה היא שוקלת להגיש נגדו כתב אישום בכפוף לשימוע בפרשה. זאת, בין היתר בחשד לעבירות גניבה בידי מורשה, השפעה בדרכי תרמית על שערי ניירות ערך, מירמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות הלבנת הון.

לפי כתב החשדות שנשלח לויסמן הבוקר (ה'), בשנים 2010-2012 ביצע ויסמן, יחד עם אשכנזי, מאות עסקאות מתואמות בניירות ערך בין חשבונות לקוחות אקסלנס שהיו בשליטת ויסמן לבין חשבונות פרטיים בבעלותו ובשליטתו של אשכנזי, על-מנת להפיק לעצמם רווחים ודאיים על חשבון הלקוחות.

לפי החשד, ויסמן נהג להנחות את אשכנזי לפעול בניירות ערך בהם ויסמן היה צפוי לפעול בחשבונות הלקוחות שבשליטתו, וזאת על-מנת ליצור רווח מובטח בחשבונות הפרטיים.

על-פי החשד, ויסמן ואשכנזי נקטו בפעולות שונות על-מנת להסתיר את פעילותם התרמיתית המתואמת, בין היתר על-ידי שימוש בכרטיסי סים משולמים מראש (pre-paid) ועל-ידי חלוקת הרווחים ביניהם במזומן אחת למספר שבועות.

לויסמן ניתנה אפשרות, כאמור, לקיים הליך שימוע בפני פרקליטת מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), עו"ד ליאת בן ארי-שווקי, בטרם תתקבל החלטה אם להגיש כתב אישום נגדם.

בראשית החודש הודה והורשע אשכנזי במסגרת הסדר טיעון במאות עבירות של גניבה ומאות עבירות של השפעה בדרכי תרמית על שער נייר ערך וכן בעבירה של מירמה והפרת אמונים בתאגיד. ונגזרו עליו 7 חודשי מאסר בפועל, 15 חודשי מאסר על-תנאי וקנס בסך 200 אלף שקל. בנוסף, אשכנזי ישמש כעד מדינה בפרשה אחרת, אך בשלב זה המדינה מסרבת לחשוף באיזו פרשה מדובר.

אשכנזי הודה בכך שבתקופה שבין אפריל 2010 לספטמבר 2012 ביצע יחד עם ויסמן תרמית בניירות ערך שכללה עריכת מאות עסקאות מתואמות בין חשבונות בשליטתו של אשכנזי לחשבונות של לקוחות של ויסמן באקסלנס נשואה. במסגרת פעילותם התרמיתית הפיקו השניים רווח כולל בסך של כ-1.2 מיליון שקל. את מעשיהם הסתירו, בין היתר, תוך ניהול התקשורת ביניהם באמצעות טלפונים ניידים מזדמנים וכרטיסי סים נטענים מראש שלא ניתן לאתרם, החלפת והשמדת הטלפונים מדי תקופה, העברת הוראות קנייה ומכירה של ניירות ערך באמצעות שמות קודים לכל ניירות ערך והעברת הרווחים שגרפו במזומן מיד ליד בפגישות בבתי קפה.

השופט חאלד כבוב גזר על אשכנזי את העונש המוסכם על-פי הסדר הטיעון, תוך שהוא מציין כי ההסדר מקל עם אשכנזי. "אם בעבר נטו בתי המשפט להתייחס באופן מקל למבצעי עבירות כאלה, הרי בשנים האחרונות מגמת הפסיקה הינה החמרה ועוד החמרה", כתב כבוב. "אין מדובר בעבירות בעלות אופי 'נקי', כפי שהיה נהוג לטעון בעבר. מדובר בעבירות חמורות יותר מעבירות רכוש רגילות, מדובר בעבירות מתוחכמות וקשות לגילוי שמבוצעות לא אחת על-ידי נאשמים חסרי עבר פלילי, בעלי מעמד והשכלה, שעושים שימוש בכספם של אחרים כדי להעשיר את כיסם. זו הסיבה שבשנים האחרונות הוטלו עונשי מאסר לתקופות ארוכות על נאשמים כאלה".

פרשת אקסלנס נשואה התפוצצה במארס 2015, אז נעצר מנהל דסק מניות בחדר המסחר של הלקוחות המוסדיים בחברה, עמרי ויסמן, בחשד כי ביצע עסקאות תרמיתיות ביותר מ-100 מיליון שקל. זאת, כדי להפיק עבור עצמו רווחים אסורים בסך 1.2 מיליון שקל על-חשבון המשקיעים. ויסמן נחשד בביצוע עבירות תרמית בניירות ערך, קבלת דבר במירמה, מירמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות הלבנת הון.

לצדו של ויסמן נעצר גם אשכנזי, בחשד כי פעל עימו בצוותא. בהמשך הסתעפה החקירה עם חקירתם של בכירים נוספים בחברה, בחשד לביצוע עבירות ניירות ערך אחרות ומורכבות יותר.

ויסמן עובד באקסלנס מאז 2009, וקודם לכן עבד במחלקת הברוקראז' של כלל פיננסים. אשכנזי הוא בעלים של חברה העוסקת בייעוץ פיננסי, וגם הוא עבד בשנים 2008-2009 בכלל פיננסים יחד עם ויסמן.

מכתב האישום שבעובדותיו הודה והורשע אשכנזי עולה כי השניים הכירו במסגרת עבודתם המשותפת, ונקשרו ביניהם קשרי חברות. על רקע החברות הסכימו השניים לפעול יחד ולבצע מסחר בניירות ערך ב-4 חשבונות של אשכנזי בבנקים, מול חשבונות הלקוחות באקסלנס נשואה שבשליטת ויסמן. זאת, במטרה להפיק לעצמם רווחים.

בהתאם לתוכנית, נהג ויסמן להנחות את אשכנזי לגבי ניירות הערך בהם עליו לפעול, בהתאם למידע שהיה בידיו בדבר הפעולות הצפויות בחשבונות של לקוחותיו. "באופן זה יצרו ויסמן ואשכנזי עסקאות מתואמות בין חשבונות הלקוחות והחשבונות ששימשו לתרמית, שיצרו רווח מובטח לחשבונות ששימשו לתרמית. בין ויסמן והנאשם סוכם כי רווחי הפעילות התרמיתית יחולקו ביניהם שווה בשווה".

אשכנזי הודה כי ביצע יחד עם ויסמן לפחות 364 מהלכים תרמיתיים במתווה המתואר בכתב האישום, בעקבותיהם הפיקו רווח כולל בסך כ-1.2 מיליון שקל.

בכתב האישום שהוגש נגד אשכנזי מתוארת השיטה בה בוצעה התרמית: "על-פי מתווה הפעולה של ויסמן ואשכנזי, כשקיבל ויסמן הוראה מלקוח לרכישה/מכירה של כמות מסוימת של ניירות ערך מסוים, הוא הנחה את אשכנזי לרכוש/למכור בחסר את אותו ניירות ערך, באמצעות החשבונות ששימשו לתרמית מגורמים אקראיים בשוק. לאחר ובמהלך ביצוע הפעילות בחשבון הלקוח, ועל-מנת לנצל את עליית/ירידת השער כתוצאה מפעילות זו, הנחה ויסמן את אשכנזי לרכוש את אותו נייר מהחשבונות ששימשו לתרמית, באופן שהביא למכירת/רכישת ניירות הערך ללקוח, תוך ביצוע עסקאות מתואמות, ולצדדים שלישיים בשוק במחיר גבוה יותר, כאשר הרווח/הרווח מכיסוי פוזיציית השורט זרם לחשבונות ששימשו לתרמית".

קודים לניירות ערך

כתב האישום מגולל גם את שיטת ההסתרה המתוחכמת של המעשים האסורים. מהאישום עולה כי על-מנת לתאם את פעולתם התרמיתית באופן שלא יביא לגילוים, נהגו ויסמן ואשכנזי לרכוש כרטיסי סים משולמים מראש (pre-paid), שאינם מאפשרים את זיהוי בעליהם, ומכשירי טלפון נייד ייעודיים.

השניים נהגו להחליף את כרטיסי הסים מדי מספר שבועות, ומעת לעת אף החליפו מכשירי טלפון. בסך-הכול החליפו ויסמן והנאשם במהלך פעילותם התרמיתית כ-6 מכשירי טלפון ועשרות כרטיסי סים נטענים מראש. בתום השימוש נהגו ויסמן והנאשם להשמיד את מכשירי הטלפון וכרטיסי הסים.

עוד צוין כי ויסמן ואשכנזי ניהלו את התקשורת ביניהם באמצעות מסרונים ששלחו באמצעות מכשירי הטלפון הייעודיים והכרטיסים המשולמים מראש. ויסמן נהג לשלוח לאשכנזי מסרונים, ובהם הנחיות לרכישת ומכירת ניירות ערך, והכול בהתאמה לפעילות המתוכננת והמבוצעת בפועל בחשבונות הלקוחות שבהם שלט ויסמן.

כדי להסוות עוד יותר את פעילותם, נטען, הסכימו ביניהם ויסמן ואשכנזי על קודים שתיארו שמות של ניירות ערך שונים שבהם פעלו והוראות קנייה או מכירה.

בנוסף, נטען, על-מנת להסתיר את פעילותם התרמיתית, על-פי הנחייתו של ויסמן, נמנעו הוא ואשכנזי מלהעביר את חלקו של ויסמן ברווחים התרמיתיים מתוך החשבונות של אשכנזי ששימשו לתרמית. "ויסמן ואשכנזי נפגשו באופן עיתי, מדי מספר שבועות, בבתי קפה או בביתו של אחד מהם. במפגשים אלה נהג אשכנזי להעביר לויסמן את חלקו ברווחים התרמיתיים במזומן, מתוך כספים שהוחזקו בדולרים על-ידי אשכנזי והומרו לשקלים על-ידו. בסך-הכול, מתוך הרווחים שנצברו בחשבונות ששימשו לתרמית, העביר אשכנזי לויסמן סכום כולל של כ-250 אלף שקל", נכתב באישום נגד אשכנזי.

להודאתו של אשכנזי היה משקל רב בהכרעה בעניינו של ויסמן, וכעת צפוי ויסמן להתמודד עם הטענות במסגרת השימוע, ובהמשך, ככל הנראה, גם בבית המשפט (במקרה שיידחו טענותיו בשימוע).