הנפקת סנאפ: "ניתן להיות חדשני וגם להיות חברה ציבורית"

השווי של סנאפצ'ט זינק ל-31 מיליארד דולר תוך 2 ימי מסחר ובעמק הסיליקון מקווים להנפקות של חברות טכנולוגיה נוספות בתקופה הקרובה

הנפקת סנאפצ’ט. חששות לגבי הצמיחה / צילום: רויטרס
הנפקת סנאפצ’ט. חששות לגבי הצמיחה / צילום: רויטרס

אם יש לקח אחד שיכול עמק הסיליקון להפיק מביצועיה של מניית סנאפ עם פתיחת המסחר בבורסה, הלקח הזה הוא שמשקיעים בהנפקות ראשוניות בציבור מגלים שוב נכונות להשלים עם חוסר הוודאות הכרוך בהימור על חברות צעירות ומלאות תקווה.

עדיין יש חששות לגבי צמיחתה ורווחיותה של יצרנית סנאפצ'ט, אפליקציית הצילומים הנעלמים מאליהם, אך אין להכחיש את העניין שגילו המשקיעים בהנפקה הראשונית לציבור. לאחר שהמניה תומחרה מעל הטווח, במחיר של 17 דולר, היא זינקה ב-44% עם פתיחת המסחר בה, וב-11% נוספים ביום המסחר השני, והעפילה ל-27.09 דולר - מחיר שמשקף שווי של יותר מ-31 מיליארד דולר לחברה. הביקוש למניה היה גדול פי 10 ממספר המניות שהוצעו לציבור.

באמצעות יציאה לבורסה, 5 שנים בלבד לאחר היווצרות המהדורה הנוכחית של החברה, שבאה לעולם ב-2010, והפכה לסנאפצ'ט שנתיים לאחר מכן, הולכת סנאפ נגד המגמה של חברת ששומרות על מעמדן כחברה פרטית זמן רב ככל הניתן. החברה הוסיפה פרסומות לפלטפורמה לפני כשנתיים.

אובר, חברת שירות שיתוף הנסיעות, חברת הסטארט-אפ Palantir Technologies, המתמחה בכריית נתונים, ו-Airbnb- כולן ותיקות יותר מסנאפ ומניותיהן שיקפו שווי חברה גבוה יותר בסבבי גיוס הון. כולן עדיין פרטיות.

התנהלותה של סנאפ משקפת את התנהלותן של חברות כמו אמזון, נטפליקס וגוגל שבבעלות אלפבית, שכולן החליטו להתבגר לנוכח עיני הציבור.

"כמובן שיש המון חברות שיש להן את הגודל וההיקף שמאפשר יציאה לבורסה", אמר המאנט טנג'ה, מנהל חברת הון הסיכון General Catalyst, שהשקיעה בסנאפ, "ההנפקה של סנאפ מראה שקיים עניין מצד המשקיעים".

סנאפ גייסה 3.4 מיליארד דולר בהנפקת הטכנולוגיה הראשונה בארה"ב בשנה הנוכחית. החברה אינה רווחית, וההפסד הנקי שלה גדול מהכנסתה. היא הפסידה 515 מיליון דולר ב-2016 על מכירות של 404 מיליון דולר. כעת נאלצים המשקיעים להמר על חזונם של המייסדים אוון שפיגל ובובי מרפי, שחייבים להמשיך להצית את דמיונם של בני דור המילניום הנחשקים, ובמקביל להגדיל את כמות הכסף שעושה החברה מכל משתמש.

ההנפקה התבצעה על רקע ההאטה בהנפקות הראשוניות לציבור ב-2016, שבה התכווץ סך הכספים שגיסו חברות טכנולוגיה ב-60% לעומת השנה הקודמת. האלרגיה השוררת בקרב החברות הבשלות ליציאה לבורסה מדכדכת את עמק הסיליקון ומשפיעה על כל דבר - החל ממורל המשקיעים וכלה במימון חברות פרטיות ואסטרטגיות עסקיות.

אל תייחסו את מיעוט ההנפקות הראשוניות לציבור להיעדרן של מועמדות ראויות. יש יותר מ-170 חברות פרטיות ששווי כל אחת מהן נאמד ב-1 מיליארד דולר לפחות, על פי נתוני CB Insights. פשוט אין חברות רבות שחשות מוכנות להתמודד עם השווקים הציבוריים, או להעמיד למבחן את שוויין כפי שהשתקף בסבבי גיוס הון פרטיים.

"יציאתה של סנאפ לבורסה מוכיחה שזה חלק טבעי מהתפתחותן של חברות, וזה עשה הרבה לפוגג את המסתורין סביב המהלך הנורמלי של הדברים", אמר ריק הייצמן, שותף מנהל ב-FirstMark Capital, "זה הוכיח שעדיין ניתן להיות חדשני, מגניב - ובמקביל גם להיות חברה ציבורית".