משרד התקשורת מקבל עמדת בזק על הבנדל ההפוך

משרד התקשורת מנסה לבנות מודל לפיו פרטנר וסלקום ישלמו 250 שקל לבזק במקרה שהעבירו לקוחות בנדל הפוך לשוק הסיטונאי ולהפך ■ נשמע מסובך? גם עבור משרד התקשורת זה לא יהיה פשוט

משרד התקשורת עומד לפני פניית פרסה בנושא ה"בנדל ההפוך" של בזק. למרות שכבר קיבל החלטות מסודרות ומנומקות, שמחייבות את בזק שלא להפלות בין לקוחות שהיא מגייסת במסגרת הבנדל ההפוך, והורה לבזק להשיב את המצב לקדמותו, קרי לאפשר גיוס לקוחות ללא אפלייה מכל הספקיות והעברת פרטי הלקוחות המגויסים על ידה לספקיות האינטרנט, מקבל כעת המשרד באופן עקרוני את עמדות בזק ומנסה לבנות מודל לפיו בזק וספקיות האינטרנט לא יוכלו "לנצל" זו את זו. המודל הוצג כבר לפני הספקיות וכעת המשרד מנסה ליישר קו ולרצות את כל הצדדים.

כזכור, רק לפני מספר שבועות, הודיע משרד התקשורת לבזק ולספקיות האינטרנט, שבזק לא יכולה להפלות יותר בין לקוחות שהיא מגייסת בבנדל ההפוך. בנדל הפוך הוא אותו מנגנון שמאפשר לבזק לגייס לקוחות אינטרנט תוך שהוא משדך להם ספק אינטרנט מתוך כלל הספקים. כלומר בזק פונה ללקוחות ומציעה להם שירותי תשתית אינטרנט פלוס קישוריות דרך אחד הספקים, וכך היא מוכרת להם חבילה שנקראת בנדל הפוך. בדרך כלל המצב הוא שספקיות האינטרנט משדכות לחברות התשתית את הלקוח, ולכן ההיתר שניתן לבזק לגייס לקוחות פלוס חיבור ספק - נקרא בנדל הפוך.

כתוצאה מרפורמת השוק הסיטונאי נוצר מצב שבו הספקיות העבירו לקוחות מהבנדל ההפוך אליהן כלקוחות שוק סיטונאי, כלומר ניתקו את הלקוח מבזק. האחרונה ראתה שהספקיות נוקטות בשיטת הפעולה הזו ובתגובה הפסיקה לשווק את פרטנר וסלקום. בשנתיים האחרונות ההתקוטטות הזו לא הפסיקה לרגע, אך משרד התקשורת הורה לבזק לחזור ולשווק את פרטנר וסלקום כפי שהיה טרום רפורמת השוק הסיטונאי.

אלא שבזק המשיכה להילחם נגד החלטות המשרד ולאחרונה הודיעה שהיא דורשת עמלת משווק של 250 שקל על כל לקוח שפרטנר או סלקום העבירו לשוק הסיטונאי ושבזק היא זו שגייסה. פרטנר וסלקום לא מוכנות לסעיף הזה בשום פנים ואופן. בזק טוענת שאם פרטנר וסלקום לא מוכנות לחתום הרי שמטרתן היא להמשיך ולנצל את בזק כמקור לגיוס לקוחות עבור השוק הסיטונאי שלהן, ולכן ידיהן אינן נקיות. אם הן משתמשות בבנדל ההפוך לטובת גיוס לקוחות לשוק הסיטונאי, המשמעות היא שבזק הופכת למעשה למשווקת שלהן ולכן מותר לה לגבות עמלת שיווק, טוענים בבזק.

בשורה התחתונה משרד התקשורת שבעבר דחה את טענות בזק והורה לה לחבר לקוחות ללא אפליה, וללא קשר לשאלת העברת הלקוחות לאחר מכן למסלול שוק סיטונאי, החליט שיש משהו בטענותיה של בזק ולכן הודיע שהוא בונה מודל לפיו פרטנר וסלקום ישלמו 250 שקל לבזק אם יעבירו לקוח שהיא גייסה עבורם בבנדל ההפוך לשוק הסיטונאי במשך 90 יום, וההיפך.

כלומר בזק תשלם 250 שקל לפרטנר וסלקום אם יתברר שהיא העבירה לקוחות שהיא לקחה מהם מהשוק הסיטונאי, והעבירה אותם לבנדל הפוך. איך המודל הזה יעבוד, איך ניתן יהיה לפקח עליו, ואיך אפשר יהיה לבוא חשבון עם מפעיל שלא עמד במודל, זה לא ברור כרגע ולמשרד התקשורת פתרונים.