סקופ: טראמפ שילם מסים! דוח מס של הנשיא נחשף

עפ"י המסמך מ-2005, טראמפ שילם 38 מיליון דולר על הכנסה של 150 מיליון דולר, שיעור מס של 25% ■ אלמוני – ויש החושדים שטראמפ עצמו – שלח את הדוח לאנליסט, וזה חשף את המסמך בתוכנית של רייצ'ל מדו, מגישה ארכי-ליברלית בערוץ MSNBC

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

מאז תחילת הקמפיין לנשיאות ארה"ב, נמנע המועמד דונלד טראמפ ממתן פומבי לדוחותיו השנתיים למס ההכנסה, למרות שהמועמדת הדמוקרטית, הילארי קלינטון, וכל המועמדים שקדמו להם בעשרות השנים שחלפו פרסמו מסמכים אלה כדבר מובן מאליו. טראמפ עומד במריו עד היום, כמעט חודשיים לאחר שנכנס לבית הלבן.

אין שום חוק שמחייב מועמד לנשיאות לחשוף את מגעיו עם מס הכנסה, אך זו הנורמה בפוליטיקה האמריקאית, או, יותר במדויק, הנורמה שהייתה נהוגה בפוליטיקה האמריקאית עד עידן טראמפ.

אמש נבעה סדק (אמנם לא ראשון) בחומת הסודיות שהקים המיליארדר סביב התנהלותו מול שלטונות מס הכנסה. אלמוני שלח את שני העמודים הראשונים של דוח המס של טראמפ מ-2005 לאנליסט ומומחה לענייני מסים, דייוויד קיי ג'ונסטון, לשעבר כתב "ניו-יורק טיימס" לענייני מס הכנסה וחתן פרס פוליצר, וזה חשף את המסמך החלקי בתוכנית של רייצ'ל מדו, מגישה ארכי-ליברלית בערוץ הליברלי MSNBC.

החידוש הגדול ביותר במסמך הוא שטראמפ בכלל שילם מסים: בשנת הכספים 2005 הוא שילם לרשות המס הפדרלית (IRS) כ-38 מיליון דולר על הכנסה של 150 מיליון דולר - כלומר שיעור מס של כ-25%. מדוע שיעור נמוך כל כך (השיעור המרבי ב-2005 היה 35%, ועתה - 38%)? מתברר, שטראמפ קיזז מהכנסותיו הפסדים גדולים שספג בעבר.

מדוע זה מפליא שאזרח אמריקאי - ולא סתם אזרח אלא מיליארדר - משלם מסים? כי היו חשדות שאיש העסקים טראמפ חמק ממשלוח צ'קים למס הכנסה במשך כמעט 20 שנה - ובאופן לגיטימי לגמרי.

באוקטובר 2016, בעיצומי של מסע הבחירות, חשף "ניו-יורק טיימס" כי טראמפ הצהיר בדיווח שלו למס הכנסה לשנת הכספים 1995 על הפסד בגובה 916 מיליון דולר. יועצי המס שלו פרשו את ההפסד הזה לאורך 18 שנה, באופן שאפשר לטראמפ לקזז פלח מאותו הפסד ענקי מהכנסותיו בכל אחת מ-18 השנים האלה, על פי ניתוח של מומחי מס ששכר העיתון. היו שהעריכו אז, כי ההפסד מ-1995 אפשר לטראמפ לחמוק כליל מתשלומי מס בשנים שלאחר מכן ושזו הסיבה לכך שהוא מסוכך בלהט כזה על דוחות המס שלו.

כך, למשל, אחד מהחישובים היה שהפסד של 916 מיליון דולר היה מאפשר לו לחמוק מתשלום מס על הכנסה בגובה של יותר מ-50 מיליון דולר בשנה במשך 18 שנה. הפסד בסדר גודל כזה היה פוטר אותו ממס על תשלומים שנעו בין 50 אלף דולר ל-100 אלף דולר שקיבל מרשת NBC על כל אפיזודה של תוכנית הריאליטי שלו "המתמחה"; או על תשלומים בסך 45 מיליון דולר שקיבל בין 1995 ל-2009 כיו"ר חברה ציבורית שניסתה לחזור ולהשתלט על בתי-ההימורים הכושלים של טראמפ באטלנטיק-סיטי.

עתה מתברר, שהוא אכן שילם מסים (לפחות ב-2005), אך חסך עשרות מיליוני דולר בשנה זו בגלל קיזוז הפסדי העבר.

באחד מהעימותים הטלוויזיוניים בין טראמפ לקלינטון, העלתה המועמדת הדמוקרטית אפשרות שהמיליארדר לא שילם "שום דבר במסים פדרליים". הוא השיב לה: "זה עושה אותי חכם".

בראיון ב-MSNBC אמש אמר ג'ונסטון, כי הוא אינו מוציא מכלל אפשרות שטראמפ עצמו שלח לו את המסמך, שהגיע לתיבת הדואר שלו "ללא הודעה מוקדמת". להערכה כזו יש על מה להישען. בשני הדפים שהתקבלו לא כלול המידע הסקסי שכל תחקירן היה שש לראות: מה מקורות ההכנסה של הנשיא? האם הוא קיבל אז (ואולי מקבל היום) כספים ממדינות כסין או רוסיה? האם הוא חשוף ללחצים מנושים פוטנציאליים. המידע שכלול בדפים מראה שטראמפ שילם מס, לפחות באותה שנה, למרות הלשונות הרעות שציירו אותו כחמקן מס סדרתי.

אם טראמפ הוא שהדליף את המסמך, הוא הצליח ליצור באז חיובי לעצמו בתקופה קשה במיוחד לנשיאותו הצעירה: הדמוקרטים, המדיה והציבור אינם מרפים מהציוץ מעורר המחלוקת של הנשיא, שבו טען, ללא כל הוכחה, שקודמו, ברק אובמה, אחראי אישית לכך שהוא, טראמפ, שימש מטרה לציתות חשאי. יתר על כן, התוכנית הרפובליקאית למוטט את אובמה קייר, תוכנית הרפורמות בשירותי הבריאות שיזם הנשיא לשעבר, נמצאת על עברי פי פחת בגלל התנגדות ציבורית הולכת וגוברת. המסמך המודלף מכיל, לאחר הכל, מידע חיובי מבחינתו של טראמפ: הוא אכן שילם מסים.

ואכן, ממשל טראמפ הזדרז לאשר את האותנטיות של דוח המס מ-2005 כמה שעות לפני שהתוכנית של רייצ'ל מדו בכלל עלתה לאוויר, לאחר ש-MSNBC שלחה את המסמך לבית הלבן כדי לקבל תגובה.

"לפני שנבחר לנשיא, טראמפ היה אחד מאנשי העסקים המוצלחים ביותר בעולם", נאמר בהודעת הבית הלבן. "הייתה לו אחריות לחברה שלו, למשפחתו ולעובדיו לשלם מס לא יותר ממה שמחייב החוק". ההדועה מדגישה, כי נוסף למס הכנסה פדרלי, שילם טראמפ "עשרות מיליוני דולר במסים אחרים".

ההודעה תוקפת את הערוץ בגלל החלטתו לפרסם את המסמך: "רואים כמה אתם תאבים להעלות את הרייטינג שלכם כאשר אתם מוכנים להפר את החוק ולדחוף סיפור על דוח מס מלפני 10 שנים".

בתגובה אמרה מדו, כי חירותה כעיתונאית מאפשרת לה לתת פומבי למסמך. ככלל, מתן פומבי לדיווחי מס של אזרחים בלי לקבל את הסכמתם הוא עבירה פלילית בת עונשין בארה"ב, אך סביר להניח שהיועצים המשפטיים של הערוץ סרקו בקפידה את המידע לפני השדיור ונתנו לו אור ירוק.