DUN'S 100: דירוג הנישות השנתי של משרדי עוה"ד

לדירוג, המתפרסם זו השנה ה-13, נוספו תחומי התחדשות עירונית, מיסוי מוניציפלי ומלונאות ■ לראשונה אף דורגו 11 משרדים בקבוצת האיכות DUNS STARS בדיני משפחה וירושה ■ צפו בטבלאות הדירוג

יעקב וינרוט / צילום: יונתן בלום
יעקב וינרוט / צילום: יונתן בלום

את "שנת המשפט" שחלפה ניתן לכנות בקלות גם "שנת הנדל"ן במשפט". לרוב, לא במובן הטוב. תחום הנדל"ן העסיק השנה את המשפטנים בזירות שונות, וחצה תחומי משפט. בין היתר, רחשה-געשה הזירה המיסויית-נדל"נית, עם חקיקתו של חוק מס דירה שלישית, שמעורר ביקורת ציבורית, אך מקודם במרץ על-ידי שר האוצר משה כחלון. במסגרת זו, אתמול (ד') הודיעה רשות המסים, בין היתר, על דחיית החלתו של חוק מיסוי דירה שלישית, בעוד בג"ץ ממשיך לדון בששת העתירות שהוגשו לו, נגד החוק.

גם מאבקה של רשות המסים במעלימי מסים בתחום הנדל"ן, נמשך ביתר שאת, והוביל בין היתר למעצרים של משכירי דירות, שלא דיווחו על הכנסות וכן מעלימי מסים נוספים בתחום.

במקביל, רחשה זירת ניירות הערך הנדל"נית, עם מעצרם חדשות לבקרים של יזמי נדל"ן החשודים בהונאות בתחום השקעות הנדל"ן; וכן הזירה הפלילית-נדל"נית "הקלאסית" - שהמשיכה לספק השנה שורת חשודים בכירים, בהם ראשי ערים, החשודים ונאשמים בעבירות שחיתות שלטונית סביב קרקעות.

כך, בחודש שעבר חשפה רשות ניירות ערך חשד לתרמית של משקיעים לכאורה, בתחום השקעות הנדל"ן בחברת היזמות האמריקאית-ישראלית "CityR GROUP". במסגרת זו נחקרו שני ישראלים שגייסו על-פי החשד יותר מ-100 מיליון דולר במשך כארבע שנים, ממאות משקיעים בארץ לטובת השקעות בחו"ל, אך בפועל השתמשו בכספים לצרכיהם הפרטיים, לכאורה.

במקביל, נחשפנו בחודשים האחרונים לשתי פרשיות שחיתות שלטונית לכאורה סביב עסקי נדל"ן, שהובילו למעצרם של שני ראשי ערים: הראשון, ראש עיריית כפר-סבא, יהודה בן-חמו, שנעצר בחשד כי נטל חלק "בתעשיית שוחד בעיר כפר-סבא", יחד עם עוזרו האישי, דותן חנסנסון, עם הקבלן רמי שבירו, עם קבלן עבודות העפר מאהר ג'אעבר, ועם אנשי העסקים מאיר איתן ורפאל כחלון.

השני הוא ראש עיריית צפת, אילן שוחט. יחד עם שוחט נעצרו גם עוזרו גלעד אדלר, הקבלן רונן מכלוף ואיש העסקים ראובן שדה. שתי הפרשיות הללו כוללות חשדות לקידום מיזמי נדל"ן בתמורה לשוחד ולטובות הנאה.

בנוסף, נודע כי חקירת אחת הפרשיות המרכזיות שנחשפו לאחרונה בתחום השחיתות השלטונית - פרשת החשדות נגד ראשת העיר נתניה, מרים פיירברג - עומדת להסתיים. פיירברג נעצרה בספטמבר אשתקד בחשד לקבלת שוחד וטובות הנאה מקבלנים ומאנשי עסקים בתמורה לקידום עניינם בפרויקטים בעיר. יחד איתה הסתבכו בפרשה גם הגרוש שלה, בנה, ובכירים אחרים בעירייה, ובהם שמעון שר, שהיה סגנה ויו"ר ועדת התכנון והבנייה בעיר.

לאחרונה הצטרפו אל מצעד הנחקרים בפרשה גם אברהם נוסבאום, יו"ר דירקטוריון ומבעלי-השליטה בחברת אשטרום, מחברות הבנייה והתשתיות הוותיקות והמובילות בארץ; עמרם (עמי) פרץ, מנכ"ל ובעלי חברת בוני התיכון הנדסה; שמואל אנצ'ל, לשעבר מנכ"ל דלק; ויונה פוגל, מנכ"ל פז חברת נפט.

בנוסף, נמשך השנה - בדומה לשנים האחרונות - הרחש סביב זירת הפירוקים והקפאות ההליכים. בין היתר נקלעו לזירה הזו מועדון הכדורגל של הפועל תל-אביב, וגם כמה וכמה חברות בתחום הנדל"ן והשקעות בנדל"ן, בהן חברת יובל בנייה וחברת אקסיום, אשר גד שתיהן מעלים הנושים גם טענות לתרמית ולהונאה.

וכך, ידם של עורכי הדין המתמחים בנדל"ן הייתה עמוסת עבודה. גם למומחי הבגצ"ים, הפליליסטים, עבירות הצווארון הלבן ולמומחי ניירות ערך, סיפק התחום עבודה רבה.

כמדי שנה, מדרג "DUN'S 100" את "התותחים הכבדים" בכל תחום משפט - עורכי הדין המובילים, שמנווטים את הדרך עבור לקוחותיהם בזירה המשפטית הסוערת.

חדש בדירוג: התחדשות עירונית

שנת 2017 היא השנה ה-13 שבה מתפרסם הדירוג. השנה מדורגים משרדי עורכי הדין ב-33 תחומי פעילות ("נישות"), לאחר שהשנה נוספו לדירוג תחומי ההתחדשות העירונית; מיסוי מוניציפלי; ומלונאות. 

לטבלאות הדירוג המלאות - לחצו כאן

בכל שנה מדורגים המשרדים המובילים בכל נישה, בשלוש קבוצות איכות: המשרדים המובילים, המשרדים הבולטים והמשרדים הידועים (סדר המשרדים בתוך כל קבוצת איכות הוא לפי א"ב). הדירוג נערך על-סמך חומרים שמתקבלים מן המשרדים, לרבות רשימת הלקוחות, עורכי הדין העוסקים בכל תחום, ותק השותפים המובילים, מידע על פסקי דין תקדימיים, פגישות עם בכירים במשרדים, ראיונות עם לקוחות בולטים ועוד. במהלך בחינת החומרים ניתן דגש רב לאופי לקוחות המשרד, למהות התיקים המטופלים ולהיקפם, ובאיזה אופן המשרד היה מעורב בנושאי הליבה הרלבנטיים לאותה נישה. בנוסף, נערכות פגישות עם השותפים הבכירים במשרדים; והמוניטין של כל פירמה נבדק על-ידי ראיונות עם גורמים מובילים בענף והמלצות מלקוחות בולטים.

יצוין, כי הדירוג הוא יחסי, והוא נעשה אל מול פעילות שאר המשרדים בתחום, כאשר פעילותם נבחנת בכל שנה מחדש, בהתאם להיקפה ולאיכותה.

לדירוג השנה האחרונה נוספה קבוצת דירוג חדשה, דירוג Dun's Stars בתחום דיני המשפחה ובתחום הנדל"ן, המציג את המשרדים המצטיינים בתחומים אלה (ראו מסגרת). בין התחומים הנוספים שדורגו: הגבלים עסקיים, בנקאות, חדלות פירעון, דיני עבודה, ליטיגציה מסחרית, מיסוי ושוק ההון.

מי הם המשרדים המובילים - בדרגת האיכות הראשונה - שכיכבו השנה בתחומי המשפט הסוערים? בחרנו להתמקד השנה באחד התחומים החדשים שצורפו לדירוג - תחום ההתחדשות העירונית - שבו מככבים כוכבי נדל"ן ותיקים לצד כוכבים חדשים.

ההתחדשות העירונית היא אחד ממנועי הצמיחה העיקריים של שוק הנדל"ן המקומי היום, ובהתאמה נרשמה צמיחה של מחלקות ייעודיות ומשרדים ייעודיים שנותנים מענה ליזמים ולדיירים. רבים מההליכים בתחום סובבים בשנים האחרונות סביב תוכניות "תמ"א 38" - תוכנית-מתאר-ארצית המעניקה זכויות בנייה נוספות תמורת חיזוק מבנים מפני סכנת רעידות-אדמה.

בתחום זה, קיימות אפשרויות של חיזוק המבנה הקיים, או אפיק של הריסת הבניין הישן ובנייה מחדש. על-פי הנתונים, בשנה החולפת האפיק של הריסה ובנייה הופך לפופולרי יותר ויותר. לצד פרויקטי תמ"א 38, עוסקים חלק מעורכי הדין גם בתוכניות של פינוי-בינוי, ובליווי פרויקטים בכל שלביהם, החל משלב ההתקשרות ועד סיום רישום זכויות הדיירים. רוב פעילות ההתחדשות העירונית מבוצעת במרכז הארץ, אך קיימת גם פעילות ענפה בחיפה, בבאר-שבע, באשקלון ובירושלים.

המשרדים המדורגים נמצאים בחוד החנית של ההליכים התכנוניים והמשפטיים בתחום ההתחדשות העירונית. כחלק מהבנת השוק בשנים האחרונות ובעקבות צמיחה משמעותי בהיקף העסקאות בתחום ההתחדשות העירונית, קמו משרדים אשר מתמקדים בפעילות בתחום ההתחדשות העירונית, ובמקביל משרדי עורכי דין אשר עסקו בתחום הנדל"ן עוד קודם לכן, הקימו מחלקות ייעודיות אשר מתמחות בעסקאות מסוג התחדשות עירונית.

חלק ממשרדי עורכי הדין ברשימה עוסקים בתחום כבר יותר מ-10 שנים. בתחום פעילות זה, דורגו השנה, לראשונה, 47 משרדי עורכי דין. חלקם מייצגים דיירים בלבד, חלקם יזמים בלבד, וחלקם מייצגים את שני צדי המתרס. כשליש מהמשרדים ברשימה זו, מדורגים ועוסקים בתחום ההתחדשות העירונית בלבד, ואינם עוסקים בפרקטיקות משפטיות נוספות.

בדרגת האיכות הראשונה בדירוג ניתן למצוא כמה משרדי בוטיק בינוניים וקטנים, בהם רז-כהן, פרשקר; אברהם ללום, אלדר אדטו, גיא פרבמן, גינדי-כספי, הרטבי-בורנשטיין-בסון, יהב; יריב בר-דיין, מיכה גדרון, מינצר-כרמון-ניסים, קרן-כהן-בלחרסקי, רייסמן-גור, שובל-יושע. לצדם נמצאים המשרדים הגדולים והמובילים במשק, בהם גולדפרב-זליגמן, הרצוג-פוקס-נאמן, יגאל ארנון, מ. פירון ושטיינמץ-הרינג.

הלהיטים: פטנטים, קניין רוחני, טכנולוגיה

תחום נוסף שהעסיק השנה את עורכי הדין הוא קניין רוחני וטכנולוגיה - אחד התחומים הדינמיים והמתפתחים בעולם המשפט, המושפע מהשינויים הטכנולוגיים המהירים. ההתפתחויות טכנולוגיות והתפתחות האינטרנט הפכו את הקניין הרוחני לבעל חשיבות כלכלית אדירה.

לצד פעילות הליטיגציה והפטנטים, בולטת מאוד בשנים האחרונות מגמה של מחלקות קניין רוחני, המתמחות בליווי חברות היי-טק בשלבים שונים של מחזור חייהן, בדגש על חברות עתירות טכנולוגיה. הקניין הרוחני הוא הנכס העיקרי של חברות הטכנולוגיה, כאשר הגנה ופיקוח על הקניין הרוחני של חברות אלו דורשים ידע והבנה בתחום.

חלק ניכר מהמשרדים בתחום הטכנולוגי הם בעלי התמחות רב-תחומית, ומסוגלים להעניק שירותים במגוון סוגיות, בהן בתחום הפטנטים, רישום סימני-מסחר ומדגמים, זכויות יוצרים, בדיקות נאותות, אכיפה, ליטיגציה, רישוי ומסחור של זכויות הקניין הרוחני ועוד. עם לקוחות מחלקות הקניין הרוחני נמנים יזמים, חברות ענק בינלאומיות, חממות טכנולוגיות, ואקסלרטורים (מאיצים טכנולוגיים) ממגוון תעשיות וטכנולוגיות.

גם בתחום זה, לצד המשרדים הגדולים, מופיעים בדירוג משרדי בוטיק, המלווים חברות היי-טק. למרות היותם משרדים קטנים, הם מצליחים למשוך אליהם חברות היי-טק גדולות וותיקות בעקבות התמחותם הספציפית.

בדרגת האיכות הראשונה בתחום מככבים המשרדים: גילת, ברקת, מקבוצת ריינהולד-כהן, הרצוג-פוקס-נאמן, לוטי, ליעד וטשטיין, מיתר-ליקוורניק-גבע-לשם-טל, פרל-כהן-צדק-לצר-ברץ וש. הורוביץ.

ליטיגציה - ההצגה הכי טובה בעיר

כאשר צוללים לשמות של עורכי הדין הבולטים בארץ בתחומים המשפטיים השונים, ניתן לציין למשל בתחום המיסוי את עו"ד מאיר לינזן ממשרד הרצוג, פוקס, נאמן; ואת עוה"ד פנחס רובין מגורניצקי, טל עצמון מגולדפרב-זליגמן, ואלדר בן-רובי ממיתר.

בתחום ההגבלים העסקיים המשיכו לבלוט השנה עוה"ד דודי תדמור, שבעבר שימש כראש רשות הגבלים עסקיים; טל אייל-בוגר מפישר בכר, חן; ניב זקלר מוינשטוק-זקלר, וצבי אגמון מאגמון.

בתחום של שוק ההון ניתן לציין למשל את ישראל שמעונוב ממשרד שמעונוב.

העיסוק הקלאסי של עורכי דין הוא ייצוג בבתי משפט - כלומר, ליטיגציה. סרטים וסדרות טלוויזיה רבים עוסקים בליטיגציה, שהיא לפעמים "ההצגה הכי טובה בעיר". זהו תחום שדורש מעוה"ד, בין היתר, יכולת עבודה תחת לחץ, יכולת ורבאלית מפותחת, מהירות מחשבה, יכולת משחק ועוד. בתחום הליטיגציה המשיכו גם השנה להוביל עורכי דין ותיקים ומנוסים, בהם אביגדור (דורי) קלגסבלד, אייל רוזובסקי, רלי לשם ונדב וייסמן ממשרד מיתר, ניר כהן מניר כהן, לשם, בעז בן-צור, ואלקס הרטמן ממשרד ש. הורביץ.

בתחום של דיני העבודה, ניתן לציין השנה את עוה"ד אורלי ג'רבי מהרצוג, פוקס, נאמן; ואת נחום פיינברג, אשר חלד, אריאל שמר, וארנה לין, שלהם משרדים בבעלותם.

בתחום של חדלות פירעון בלטו השנה, בין היתר, עו"ד ליפא מאיר ממשרד ליפא מאיר; אהוד גינדס, ממשרד גולדבלט, גינדס, יריב, גיא גיסין מגיסין ונוספים. אחד התחומים המשפטיים שזוכים לאחרונה לסיקור תקשורתי נרחב הוא לשון הרע. זאת, בין היתר, על רקע החלטתו של ראש-הממשלה, בנימין נתניהו, להגיש תביעת לשון הרע בסך 280 אלף שקל נגד העיתונאי יגאל סרנה, בשל פוסט שכתב בפייסבוק.

סרנה תיאר מקרה שלטענתו קרה במציאות, שבו נאלץ נתניהו לצאת מרכבו באמצע כביש 1 בשל ריב עם רעייתו. שלשום (ג') העידו בנימין ושרה נתניהו בתביעה הזו בבית משפט השלום בתל-אביב, וכינו את דברי סרנה, "הכפשות מטורללות". לדברי רה"מ, "לומר שרעייתי שולטת באבטחת המדינה, לוקחת לידיה את אגף האבטחה? היא שולטת בו? זה אבסורד כפול שלא רק פוגע בי, ברעייתי ובמשפחתי, זה מייצר הזיה לגבי סדרי הממשלה והביטחון במדינת ישראל". כך העיד נתניהו שמיוצג על-ידי עו"ד יוסי כהן.

דירוג הנישות של "DUN'S 100" מעלה, כי כמה מעורכי הדין הבולטים בארץ בתחום לשון הרע, הם טל ליבליך ופז מוזר ממשרד ליבליך-מוזר; עו"ד יורם מושקט (שהוא גם היועץ המשפטי של "גלובס"), עוה"ד זאב ליאונד, אמיר טיטונוביץ (בעל טור קבוע ב"גלובס"), וכן מי שעוסקים בתחום לשון הרע במשרד פישר, בכר, חן, וול, אוריון.

בתחום הצווארון הלבן בולטים השנה בדירוג, בין היתר, עוה"ד יעקב וינרוט ועמית חדד, המייצגים את ראש-הממשלה בחקירותיו במשטרה; עוה"ד אלי זהר ורועי בלכר, עו"ד גיורא אדרת, שמייצג בין היתר את נוחי דנקנר שהורשע בהרצת מניות, ועירער לביהמ"ש העליון; עוה"ד ז'ק חן ומיכל רוזן-עוזר, עוה"ד נוית נגב ואיריס ניב-סבאג; עוה"ד רם כספי ונבות תל-צור (שמושעה מעריכת דין בימים אלה בשל התנהלותו מול שולה זקן במשפט פרשת הולילנד), עו"ד יעל גרוסמן, ונוספים.

חשיבות ההתמקצעות באה לביטוי בעסקת אינטל-מובילאיי

"תחום עריכת הדין עבר בעשר השנים האחרונות שינוי משמעותי שמעצים והולך בכל הקשור להתמקצעות עורכי דין בתחומי עיסוק ייחודיים.

כיום, עוד בתחילת דרכו, חייב עורך הדין לבחור בנוסף לתחום העיסוק המעניין אותו, גם את ההיבטים המקצועיים והקונקרטיים באותו התחום, שבהם ירצה להעמיק לאורך שנות עיסוקו, ויפה שעה אחת קודם". כך אומר עו"ד יודי לוי, שותף-מנהל ויו"ר הוועדה האקזקוטיבית, בפירמת גולדפרב-זליגמן.

לוי אומר כי "כחלק מהאסטרטגיה של הפירמה אנו שואפים כל העת להרחיב את תחומי העיסוק והמומחיות שאנו מעמידים לרשות לקוחותינו. פועל יוצא של אסטרטגיה זו היא גיוס מתמיד של כוח-אדם איכותי ומגוון שהוא, בין היתר, בעל מומחיות בתחומי משפט ייחודיים. תחומים אשר בעבר הלא רחוק לא היו מנת חלקם של פירמות הענק בישראל".

- דוגמה טרייה נמצאת בדרך שבה ייצגתם את חברת מובילאיי בעסקת הענק שבה היא נרכשה השבוע על-ידי אינטל, תמורת יותר מ-15 מיליארד דולר.

"נכון. כאשר אנו עובדים על עסקת ענק, כמו עסקת מובילאיי-אינטל, שבה ייצגנו את החברה הנרכשת, אנו מעמידים לרשות לקוחותינו צוותי עבודה מגוונים, המונים מומחים בתחומים משפטיים רבים - דיני חברות, שוקי ההון, מיסים, הגבלים עסקיים, דיני עבודה ועוד, שבהם לכל חבר צוות מומחיות משפטית והתמקצעות ייחודית.

"צוותים רב-תחומיים אלו מאפשרים לנו, להעניק שירות מקיף ללקוחות תחת קורת-גג אחת, וגם מאפשרים לנו גמישות מרבית ומהירות תגובה גבוהה, כדי לעמוד במטרות העסקיות של הלקוחות. אנו קשובים לצורכי השוק ולצורכי הלקוחות שלנו, אנו בוחנים באופן מתמיד את צמיחתן של זירות עסקיות חדשות ואת הצורך המשפטי שמתעורר בעקבותיהן, ודואגים להתאים את הפרקטיקה המקצועית והאנושית שלנו אליהן".

DUN'S STARS בדיני משפחה ונדל"ן

השנה, לראשונה, דורגו 11 משרדים בקבוצת האיכות DUN'S STARS בתחום דיני המשפחה והירושה. המשרדים המדורגים בולטים באופן מיוחד בפעילותם בתחום, בסוג הלקוחות, במגוון התחומים ובטיפול בתיקים מורכבים המעידים על מובילות המשרדים בענפי דיני המשפחה והירושה.

המשרדים שדורגו השנה בקטגוריית ה-DUN'S STARS הם: א. זינגר; א. טירר; אפי פרי; בעז קראוס; יוסף מנדלסון; משרד עו"ד פיני אביב; משרד עו"ד סידי; משרד עו"ד סמוכה; משרד קניר; משרד רות דיין; ומשרד עו"ד שמואל מורן.

הזירה רחשה השנה סביב תיקון חקיקה ששינה את המציאות של סכסוכי המשפחה באורח דרמטי - חוק גישור חובה. ביולי אשתקד נכנסו לתוקף החוק והתקנות ליישוב סכסוכים במשפחה באמצעות גישור, שיזמה שרת המשפטים איילת שקד. על-פי החוק, זוגות לפני גירושים צריכים לעבור ארבעה מפגשי גישור בטרם יחל ההליך המשפטי של הגירושים. תביעה בין בני-זוג לא תתקבל, אם לא עברה דרך יחידות הסיוע המנהלות את הליכי הגישור.

הרעיון שעמד בבסיס החוק היה לחסוך למתדיינים בענייני משפחה, זמן וכסף, ולצמצם ככל האפשר את הפגיעה בילדים שנקלעים בעל כורחם לסכסוכים אמוציונליים בין הוריהם. יוזמי החוק קיוו, שאולי כך הצדדים יגיעו להסכם מהיר יותר, והסכסוך יסתיים ללא קרבות קשים בביהמ"ש. ויתרון נוסף, כל סכסוך שמסתיים ללא תביעה, חוסך זמן שיפוטי יקר, ומוריד מעט מהנטל של שופטי בתי המשפט לענייני משפחה, הקורסים מעומס.

אולם, מאז הוחל, עולות טענות קשות נגד החוק, והמציאות בשטח מלמדת על פספוס של המטרה וגרימת עינוי דין לחלק מהמתדיינים.

עוד השנה - וזו השנה השנייה - דורגו הכוכבים גם בתחום הנדל"ן. על-פי הדירוג, ה-DUN'S STARS של התחום הם: משרדי ברקמן וקסלר בלום, גולדפרב- זליגמן; גורניצקי; המבורגר-עברון, הרצוג-פוקס-נאמן; וקסלר ברגמן, יגאל ארנון, מ. פירון, מיתר-ליקוורניק, עמית-פולק-מטלון, פישר-בכר-חן-וול-אוריון, ש. בירן ומשרד שוב.

דירוג הנישות השנתי של "גלובס DUN'S 100"
 דירוג הנישות השנתי של "גלובס DUN'S 100"