טיל שנורה מסוריה אל מטוס חיל האוויר יורט בידי ה"חץ"

במהלך התקיפה התגלו המטוסים, ואל עבר אחד מהם שוגר טיל נגד מטוסים שיורט מעל שמי ישראל ■ מערך ההגנה של חיל האוויר יירט את הטיל תוך שימוש מבצעי ראשון במערכת

ניסוי בטיל חץ 2 / צילום: התעשייה האווירית
ניסוי בטיל חץ 2 / צילום: התעשייה האווירית

חיל האוויר תקף הלילה כמה מטרות בשטח סוריה - כך הודיע הבוקר (ו') דובר צה"ל. במהלך התקיפה התגלו המטוסים והצבא הסורי שיגר לעברם טילים נגד מטוסים. אחד הטילים יורט בידי מערך ההגנה האווירית של החיל, באמצעות מערכת ה"חץ", שזה לה שימוש מבצעי ראשון. על פי ההודעה בשום שלב לא נשקפה סכנה לטייסי הכוח או לאזרחים על הקרקע. על פי דיווחים בכלי תקשורת ערביים התקיפה בוצעה באזור הגבול בין לבנון לסוריה, ממזרח לבעל בק. על פי דיווחים בירדן אותרו שרידי רקטה מצפון לעמאן, באזור אירביד.

בתחילת השבוע פורסם בוואלה! NEWS כי איראן הקימה בלבנון מפעלים לייצור רקטות ארוכות טווח וכלי נשק נוספים עבור ארגון חיזבאללה. על פי דיווח בעיתון "אל-ג'רידה" הכווייתי ההחלטה על הקמת המפעלים התקבלה בעקבות תקיפות נגד מפעלים לייצור נשק בסודאן ונגד נתיבי אספקה לחיזבאללה מסוריה, שיוחסו לישראל.

בתוך כך, איראן פועלת בתקופה האחרונה ל הרחבת פעילותה במזרח התיכון ובייחוד על אדמת סוריה. כך למשל פורסם בשבוע האחרון כי טהראן מתכוונת להקים נמל בחופי לטקיה וכן לקדם סלילת כביש שיחבר בינה לבין שטח המדינה, ויעבור דרך עיראק.

בעקבות יירוט הטיל נשמעה בסמוך לשעה 3:00 התרעת "צבע אדום" באזור בקעת הירדן. ההתרעה הופעלה בכמה יישובים בבקעה ותושבים באזור ירושלים דיווחו כי שמעו שני פיצוצים עזים מעל העיר. הפעלת ההתרעה היא שחשפה בין היתר את העימות האווירי שהתנהל בסוריה.

ההתרעה הופעלה בשעה 2:43 ביישובים: ארגמן, ברדלה, זובידאת, ח'לת אל פולה, חמדת, חמרה, מחולה, מכורה, מרג' נעג'ה, משכיות, עאטוף, פארעה אל ג'פתלכ, פרוש בית דג'ן, רועי, רותם, שדמות מחולה, תל א בידה, תל א-שמסיה, גיתית, ייטב, יפית, משואה ושלומציון. תושבים באזור בנימין וכן בעיר מודיעין דיווחו אף הם על שמיעת הדי פיצוצים עזים סמוך למועד הפעלת ההתרעה.

בינואר הודיעה סוריה כי חיל האוויר הישראלי תקף יעדים בקרבת דמשק, סמוך לשדה התעופה הצבאי אל-מזה. בתקיפה אז האשים משטרו של הנשיא אסד כי התקיפה נערכה "כחלק מתמיכת ישראל בארגוני הטרור ובניסיון לשפר את המוראל שלהם". צבא סוריה הודיע בהמשך כי על ישראל להיזהר מפני "השלכות התקיפה הבוטה" וכי "יגדע את ידיהם של האחראים לה". על פי הודעת הצבא הטילים נורו משטח ישראל, ונחתו בשטח הבסיס.

בתחילת דצמבר הותקף השדה במהלך שיוחס אז בידי המשטר הסורי לישראל. סוכנות סאנ"א דיווחה אז מפי גורם בכיר בצבא אסד כי המתקפה, שלא גרמה לפצועים, בוצעה על ידי טילי קרקע-קרקע ששיגרה ישראל מהר אביטל שברמת הגולן. רשת "אל-מיאדין" הלבנונית, המזוהה עם חיזבאללה, דיווחה זמן קצר לפני כן כי כלי טיס ישראליים תקפו את המקום מהמרחב האווירי של לבנון.

בסוף נובמבר נערכה תקיפה נוספת על אדמת סוריה שייחס המשטר לישראל. אז הותקפו מחסן נשק בחטיבה 38, השייכת לדיביזיה הרביעית בצבא הסורי, שנמצא באזור א-סבורה שליד דמשק, וכן שיירת כלי רכב השייכת לחיזבאללה בסמוך לכביש דמשק-ביירות. על פי דיווח ברשת הטלוויזיה הממלכתית במדינה את התקיפה ביצעו מטוסים של חיל האוויר הישראלי.