תיקים 1000-2000: דוד שמרון המקורב לרה"מ תושאל במשטרה

שמרון תושאל בנוגע ל"תיק 1000", שעניינו חשד כי נתניהו קיבל מתנות וטובות הנאה מארנון מילצ'ן ומג'יימס פאקר; וכן בנוגע ל"תיק 2000", שמתמקד במערכת יחסיו של רה"מ עם מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס

בנימין נתניהו ודוד שמרון / צילומים: איל יצהר
בנימין נתניהו ודוד שמרון / צילומים: איל יצהר

בזמן שראש הממשלה בנימין נתניהו מבקר בסין, ממשיכה המשטרה לחקור את החשדות לפלילים נגדו. היום (ב') נחקר במשרדי להב 433 של המשטרה עו"ד דוד שמרון, מקורבו ועורך דינו של נתניהו.

שמרון תושאל במשך שעות ארוכות בנוגע ל"תיק 1000", שעניינו חשד כי נתניהו קיבל מתנות וטובות הנאה מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר; וכן בנוגע ל"תיק 2000", שמתמקד במערכת יחסיו של ראש הממשלה עם המוציא לאור של "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס.

נזכיר כי במסגרת "תיק 1000" חוקרת המשטרה בימים אלה את החשד כי נתניהו ורעייתו, שרה נתניהו, קיבלו לאורך שנים, לפי דרישתם, מתנות והטבות מאיש העסקים הישראלי-אמריקאי ארנון מילצ'ן ומהמיליארדר האוסטרלי ג'יימס פאקר. לפי החשד, מילצ'ן סיפק לאורך שנים ובתכיפות משקאות חריפים וסיגרים יקרי-ערך לנתניהו ולמשפחתו באלפי שקלים בכל פעם, במשך שנים.

עוד נחקר החשד כי מילצ'ן רכש כבר בשנת 2004 תכשיטים יקרי-ערך לשרה נתניהו, בעת שבנימין נתניהו היה שר האוצר. לפי החשד, העברת הסיגרים, האלכוהול והתכשיטים מצדו של מילצ'ן נעשו לדרישת הזוג נתניהו, ולאו דווקא מיוזמתו שלו.

לפי פרסום ב"הארץ", ראש הממשלה ורעייתו השתמשו בקודים כשביקשו לחדש את אספקת תיבות הסיגרים ובקבוקי השמפניה הוורודה. עוד פורסם נתניהו סייע למילצ'ן בענייני הוויזה שלו לארצות-הברית.

כמו כן נחקר, כאמור, החשד שהמיליארדר ג'יימס פאקר סיפק לבנימין ושרה נתניהו ארוחות והטבות נוספות בשווי של עשרות אלפי דולרים.

לפי החשד ב"תיק 2000", נתניהו וארנון מוזס תיאמו מהלכים שנועדו לכאורה לקדם את האינטרסים שלהם לפני הבחירות האחרונות לכנסת. לפי החשד, נתניהו הבטיח לקדם את החוק לצמצום השפעתו של החינמון "ישראל היום" המתחרה ב"ידיעות אחרונות", בתמורה לסיקור אוהד ב"ידיעות אחרונות" לנתניהו. מוזס חשוד בהצעת שוחד לנתניהו ובמתן שוחד.

המשטרה סבורה כי עו"ד - שמרון שנמצא בתקופה הרלוונטית לצדו של נתניהו ואף ייעץ לו משפטית בנוגע לפגישותיו עם מוזס כי כדאי לו להקליט את השיחות - יכול לשפוך אור נוסף על מערכת היחסים המושחתת לכאורה שנוצרה בין המו"ל של "העיתון של המדינה" לבין ראש הממשלה. דברים דומים ניתן לומר על מערכות יחסיו של ראש הממשלה עם מילצ'ן ופאקר. שמרון הוא ללא ספק איש מפתח למידע גם בפרשה זו.

התשאול של שמרון היום במשטרה בנוגע לתיקים 1000 ו-2000 הוא הישורת הסופית של חקירת הפרשות במשטרה. כבר לפני כשבועיים אמר מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, כי "אנחנו בשלבים אחרונים (של החקירות. ח',מ')". אלשיך הבטיח כי המשטרה תעדכן את הציבור לאחר שתסיים את חובות החקירה ותגבש המלצות. "תנו לנו לעבוד", אמר.

עם סיום חקירת המשטרה הצפויה בקרוב, היא תעביר את חומרי החקירה שנאספו ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט. צוות מיוחד שבו יישבו פרקליטים בכירים צפוי לבחון את חומרי החקירה ולגבש המלצה האם להעמיד לדין פלילי את נתניהו ומעורבים נוספים בשני התיקים הנחקרים, באחד מהם, או לסגור את שני התיקים נגדו. ההכרעה הסופית תתקבל על-ידי מנדלבליט.

נזכיר כי במקביל המשטרה חוקרת חשד כי עו"ד שמרון עצמו פעל בניגוד עניינים כשייצג את איש העסקים מיכאל גנור, שמייצג את החברה שמייצרת את הצוללות הגרמניות שרכשה ישראל. זאת, לאחר שנתניהו הודיע כי הוחלט לרכוש 3 צוללות נוספות מגרמניה.

לאחר שבתחילה נטה היועמ"ש שלא לקיים הליך בדיקה בפרשת הצוללות אלא רק בפרשות מילצ'ן-פאקר ומוזס, הוא הבהיר כי התקבל מידע חדש שמחייב מעבר לחקירה פלילית. החקירה בפרשת הצוללות אינה עוסקת בשלב זה בחשדות נגד ראש הממשלה נתניהו.