הפיתוח הישראלי פורץ הדרך שישים סוף לזיהום הנחלים והים

כך נראה מתקן טיהור חדשני המפותח כאן בישראל, אשר מסוגל לטהר בצורה אוטונומית לחלוטין מי שפכים ומים אפורים למים המותרים להשקיה חקלאית ללא הגבלות

מחוץ לקופסא, טיהור שפכים/ צילום: שאטרסטוק
מחוץ לקופסא, טיהור שפכים/ צילום: שאטרסטוק

ישראל היא המדינה המובילה בעולם בהשבת שפכים. מעל ל-80% מהשפכים המוניציפליים והתעשייתיים מושבים לרמה שניונית ושלישונית לצורכי השקיה במי קולחין. עם זאת, בעוד שבמטרופולין גדול וצפוף ישנה הצדקה כלכלית לשנע את השפכים על-ידי קווי ביוב לנקודה מרכזית אחת ולהקים מכון לטיהור שפכים (מט"ש), הכולל את טיפול הקדם, הטיהור הביולוגי והסינון הרי שהחסם העיקרי עד כה בפיתוח מקומות מרוחקים כמו כפרים, קיבוצים ומושבים היה היכולת לספק מים ולטפל בשפכים".

חברת חוליות העוסקת במחזור מים אפורים משיקה בימים אלו מערכת אוטונומית ירוקה וחדשנית לטיפול בשפכים. המערכת אשר קרויה Clearblack מסוגלת לטהר בצורה אוטונומית לחלוטין מי שפכים ומים אפורים ולאפשר שימוש חוזר בהם לטובת השקיה חקלאית ללא הגבלות בהיקפים של בין 20-100 מטר מעוקב ביום.

הפתרון של חוליות מתאים ליישובים קטנים, בתי מלון, בסיסי צבא ועוד כתחליף לסניקה או הקמת קו להולכת ביוב. עלות תפעול המערכת היא שקל אחד לכל קוב מים. בימים אלו פועלת המערכת ברפת של קיבוץ אמיר המונה כ- 320 פרות ומייצרת 3 מיליון ושבע מאות ליטר חלב.