מי שמשתלם ומי שמשלם: נסיעת הרגולטורים להרווארד

מרבית הנוסעים, בעיקר בדרג "מנכ"ל", טסו לבוסטון במחלקות עסקים במחיר המוערך ביותר מ-5,000 דולר לכרטיס ושהו במלונות יוקרה

אמיר לוי / צילום: אוריה תדמור
אמיר לוי / צילום: אוריה תדמור

46 פקידים בכירים, בכללם רגולטורים עסוקים מאוד בממשלה ובשלטון המקומי, נעדרו השבוע ממשרדיהם. אלה - המכונים "נבחרת המצטיינים מהמגזר הציבורי המבקשים לחולל השפעה בתחומים שבאחריותם... לקידום טרנספורמציה דיגיטלית ולהנעת תהליכי שינוי מערכתיים להטמעת תפיסה של חדשנות במגזר הציבורי" - שהו השבוע באוניברסיטת הרווארד בבוסטון, מסצ'וסטס, באירוע הקרוי "סדנת מובילים דיגיטליים".

מרביתם, בעיקר מרבית אלה המדורגים בדרג "מנכ"ל", טסו לבוסטון במחלקות עסקים במחיר המוערך ביותר מ-5,000 דולר לכרטיס ושהו במלונות בתעריפי יוקרה גבוהה. גם אחרים, פחות בכירים או אנשים מהשלטון המקומי ומכמה עמותות, שטסו במחלקות תיירות, נהנו מאירוח במימון ציבורי נדיב במיוחד. השהייה של כל אחד ואחת מאותם 46 הנבחרים הטילה על משלם המסים בישראל כמה עשרות אלפי שקלים בממוצע. זוהי השנה השנייה לתוכנית הלאומית למובילים דיגיטליים, מיזם משותף של רשות התקשוב הממשלתי, מטה ישראל דיגיטלית במשרד לשוויון חברתי, המדרשה הלאומית למנהיגות ממשל וניהול, וג'וינט ישראל.

בין בכירי הנוסעים: מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן, מנכ"לית המשפטים אמי פלמור, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, המפקחת על הבנקים חדוה בר ושניים מהאוצר: מנהלת רשות שוק ההון דורית סלינגר וגם הממונה על התקציבים אמיר לוי. לוי, שהוא הכוח המוביל והדוחף, כמעט באגרסיביות, במשרד האוצר בפרט ובממשלה בכלל, למען תאגיד השידור ונגד רשות השידור, האיש שעל המספרים השונים שהוא מספק נשענים כל הדוברים מצד זה ושני, נעדר כבר למעלה משבועיים מהדיונים הקדחתניים, הפוליטיים-כספיים, המתקיימים בעניין התאגיד והרשות, נוכח המשבר הפוליטי החריף בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון.

לוי, כמנהגם הנפוץ של בכירים בשירות הממשלתי-ציבורי, בעיקר ערב סיום תפקידם, חיבר את הנסיעה להרווארד במסגרת ישראל דיגיטלית עם סיבוב בכמה וכמה קהילות יהודיות בארצות-הברית.

לטענת המשרד, הוא נסע לפדרציות היהודיות במטרה לקדם את החלטת הממשלה 922 לשילוב ערביי ישראל בפני הקרנות הפילנתרופיות היהודיות בארצות-הברית. לא ברור מי מימן את העלות הכבדה הזו של החלק הראשון של הנסיעה, אבל סביר להניח שהיו אלה הקהילות היהודית עצמן.

לצד המנכ"לים והבכירים הרבים שנסעו להתאוורר קצת בארה"ב ולפתוח את הראש לרעיונות חדשניים, היו גם רבים שהעדיפו לוותר. שסירבו בנימוס, במיוחד כשהם ראו את העלות האסטרונומית של הנסיעה למשלם המסים. אם להם זה צרם - מה נאמר אנחנו?

פניות למשרד לשוויון חברתי האחראי למיזם, למטרות התוכנית, תוכנית הלימודים, התוצאות המקוות וההיקף התקציבי של התוכנית והמשלחת להרווארד - לא נענו. כמו כן לא התקבלה תשובה לשאלה מדוע בבוסטון ולמה לא פה בישראל.

פנייה למשרד האוצר בשאלה מה התועלת שמצאו שר האוצר כחלון והמנכ"ל באב"ד במימון נסיעתו של לוי, בעיקר נוכח העובדה שהוא מסיים את תפקידו בעוד 3 חודשים כך שלשירות הממשלתי לא תהיה כל תועלת מהידע שיצבור בסדנה, העלתה תשובה ארוכה במיוחד. הנה התקציר:

"הממונה על התקציבים נסע לנסיעה מקצועית שמשכה 10 ימים לארה"ב ואשר אושרה על ידי שר האוצר בהתאם למקובל וכללה שני חלקים... בחלק הראשון השתתפות בכנס שבו התבקש להרצות וסביבו ניהל מספר פגישת עבודה עם קרנות פילנתרופיות יהודיות לצורך קידום החלטת ממשלה ... בחלק השני הוזמן, בדומה למספר רב של מנהלים בכירים ממשרדי הממשלה, המגזר השלישי והשלטון המקומי, להשתתפות בתוכנית מובילים דיגיטליים לממשלה...

"במסגרת זו הוזמנו מספר ראשי אגפים ממשרד האוצר, מנכ"לים של משרדי ממשלה אחרים והמפקחת על הבנקים. השתתפותם של מנכ"לים ומוקבלי מנכ"לים מומנה על ידי כל משרד. השתתפות השאר מומנה בשיתוף הממשלה והג'וינט."

המון כסף, מעט שירות

בשיחה לבוסטון עם בכיר שהשתתף בסדנה נשמעה התלהבות: "עובדים בקבוצות חשיבה, בודקים קייסים. אם זה היה בארץ, הרמה הייתה הרבה יותר נמוכה... זו תוכנית במינון נמוך, פעם בשנה קבוצה אחת. מבחינת עלות/ תועלת זה מוכיח את עצמו. זה הרבה מעבר להעשרה מקצועית.

"זה מסוג הדברים שיכולים לעשות מדהים למגזר הציבורי. עכשיו אנחנו למשל לומדים איך לקחו את מערכת החינוך של דנוור והובילו בה את השינוי. הם מתמודדים עם הפערים בין לטינו-אמריקאים, אפרו-אמריקאים ושאר האוכלוסייה. לנו זה רלוונטי בהתמודדות לשילוב ערבים וחרדים כל מי שמתעסק בממשלה, מגזר רחב , עיתונות - זה נותן לו כלים מדהימים".

ולנו נותר רק לשאול: עוד סדנה, ועוד מסלולי לימודים, עוד הרווארד ועוד אוניברסיטה, עוד מיליונים רבים לטיסות, שהות השתלמויות ולמידה .. כבר עשרות שנים שהפקידות הממשלתית-ציבורית נוסעת ו"משתלמת", וזה מעבר למימון הכבד של הציבור ללימודים אקדמיים לפקידים, לכל הפקידים, ותוספות שכר נכבדות על תארים כאלה ואחרים, מעבר לקרנות השתלמות מלאות במזומנים, שאמורות להעשיר את הידע והמיומנות.

אז למה השירות הציבורי נראה כל כך כל כך רע? למה הציבור, שמממן את השירות הציבורי בכ-100 מיליארד שקלים בשנה, לא מקבל שירות? למה?\

מ' הפנים: המנכ"ל לא טס במחלקת עסקים

תגובת משרד הפנים: "מנכ"ל משרד הפנים לקח חלק במשלחת המקצועית לקידום השירות הדיגיטלי בשלטון המקומי. המנכ"ל אינו טס במחלקת עסקים וכמו כן, לן לכל אורך שהותו במתחם המגורים שבתוך קמפוס האוניברסיטה. משרד הפנים ימשיך להכשיר את בכירי השלטון המקומי להרחבת הדיגטציה, לטובת התושבים".