2 מיליון שקל על כלום

מלחמת הקרדיטים בין משרדי התחבורה והתיירות - והעלות שלה למשלם המסים

שר התחבורה ישראל כץ / צילום: תמר מצפי
שר התחבורה ישראל כץ / צילום: תמר מצפי

2 מיליון שקל מכספי הציבור מממנים קמפיין שרץ בימים אלה על-ידי רשות שדות התעופה (רש"ת). אם הקמפיין היה מעביר לנו מידע או מסר חשוב, ניחא; אלא שבקמפיין רש"ת אין שום מידע או כלי צרכני שלא הכרנו. וזאת מדוע? כי המסר בקמפיין הוא שמחירי הטיסות ירדו (ואת זה אנחנו כבר יודעים ושמחים, ולכן אנחנו גם טסים יותר); והמסר הנוסף קורא לצרכנים להשוות את מחירי הטיסות (נו באמת, האם זה משהו חדש); המסר השלישי הוא שכל הטוב הזה מתקיים מנמל התעופה בן-גוריון, ובקרוב גם מנמל עובדה.

ולבסוף הכול נארז בכך שכל הטוב הזה נעשה בחסות משרד התחבורה; ושלא נטעה חלילה לחשוב אחרת, נניח, שמשרד התיירות הוא האחראי לזה.

במילים אחרות: משלם המסים מממן קמפיין פרסומי - בעלות שהייתה יכולה לממן הרבה דברים טובים וחשובים יותר - פרסום שכל מטרתו היא עוד נדבך במלחמת הקרדיטים בין משרד התיירות למשרד התחבורה בנוגע למהלכים תעופתיים שפתחו את השמיים והוזילו את הטיסות.

אין זו הפעם הראשונה שמוטחת ביקורת נוקבת על רשות שדות התעופה, שמבזבזת את כספי הציבור על קמפיין חסר תוכן. גם לפני 3 שנים רש"ת "זכתה" לביקורת דומה מגוף תקשורת אחר.

ואיך באה לידי ביטוי "מלחמת הקרדיטים" בין משרד התחבורה לתיירות מול העיתונאים ומול הציבור? הנה דוגמה: לפני כמה שבועות כינס משרד התיירות מסיבת עיתונאים יחד עם נציגי ריאנאייר, חברת הלואו-קוסט האירית, שבה התבשרנו על פתיחת קווים מישראל ואליה. 10 דקות לפני תחילת מסיבת העיתונאים, שיגר דובר משרד התחבורה הודעה בזו הלשון: "השר כ"ץ צפוי לאשר את בקשת ריאנאייר לטוס מישראל ליעדים שונים באירופה".

בין ציטוטי השר בהודעה האמורה, מזכיר כ"ץ (השר ישראל כ"ץ) כי מהלך כזה מתאפשר במסגרת "רפורמת השמיים הפתוחים שאותה קידמתי"; עוד מזכיר כ"ץ ליריבו הפוליטי, שר התיירות יריב לוין, כי תפקידו לדאוג לתיירות הנכנסת, וטוב כנראה יעשה אם יניח לכ"ץ לחגוג את כניסת ריאנאייר לישראל.

עוד צוין בלשון ההודעה של כ"ץ: "אני מצפה משר התיירות לנקוט צעדים להקמת תשתית שתאפשר לנצל את רפורמת השמיים הפתוחים להבאת עשרה מיליון תיירים לישראל".

מנגד, הודעת השר לוין, שהגיעה לאותו תא עיתונאים זמן קצר אחרי כן, באשר לבשורת ריאנאייר, בחרה לראות את הדברים קצת אחרת. שם צוטט לוין באומרו כי "אני שמח ששיתוף-הפעולה בין משרד התיירות לריאנאייר עולה מדרגה".

מעניין שגם סביב הכרזת אייר אינדיה על פתיחת קו תל-אביב-דלהי געשו הרוחות, כששני השרים משכו בקצוות חבל הקרדיט - עת ביקרו בישראל נציגי החברה ההודית לפני זמן קצר.

שלא ניתמם: כדי להבין את מאזן הכוחות, נבהיר כי משרד התחבורה הוא שאמון על יצירת תשתיות לתיירות עבור הישראלי המטייל בעולם. הכוונה היא לנמלי תעופה ולעידוד התחרות; בשעה שמשרד התיירות אמון על הבאת תיירים לישראל - וכמה שיותר. שני הקצוות הללו סוגרים למעשה מעגל שמקיים זה את זה במובן מסוים.

אלא שבינתיים מהפכת "השמיים הפתוחים" מוציאה יותר תיירים ישראלים לעולם מאשר היא מכניסה תיירים לארץ, ומכאן שהבלבול שעשוי להיווצר בקרב הציבור הטס לחו"ל, סביב השאלה: למי צריך לזקוף את הקרדיט לכך שהוא משלם פחות, וזה מדיר שינה מעיני השרים הרלוונטיים.

כך נולד לו קמפיין שאין בו שום מסר, להוציא הקישור למשרד התחבורה בנוגע לכך שהמחירים ירדו. וכל זה קורה על חשבון כספי הציבור, ששוב נזרקים לשווא.