כ"ץ יוזם: חיבור מסילת העמק לרש"פ ולירדן לקידום הסחר

שר התחבורה והמודיעין הציג הבוקר תוכנית שאמורה לאפשר העברת סחורות בין חיפה והעולם הערבי באמצעות רכבת העמק ■ את המתרחש בסוריה כינה "רצח עם" וקרא להתערבות מיידית של ארה"ב

ועידת הנדל"ן - ישראל כץ, שר התחבורה / צילום: תמר מצפי
ועידת הנדל"ן - ישראל כץ, שר התחבורה / צילום: תמר מצפי

שר התחבורה והמודיעין ישראל כ"ץ הציג היום (ד') במסיבת עיתונאים את תוכנית "מסילות לשלום אזורי", המשותפת לשני המשרדים שבאחריותו, לחיבור הרשות הפלסטינית, ירדן ונמל חיפה באמצעות מסילות רכבת. על פי הודעה מטעמו, "בלב היוזמה המוצעת שני אלמנטים מרכזיים: ישראל כגשר יבשתי בין אירופה והים התיכון לבין ירדן ומדינות במזרח; וירדן כמרכז מרחבי של תובלה יבשתית רכבתית", שממנו יועברו סחורות לעיראק ודרומה לכיוון המפרץ הפרסי.

בלב התוכנית עומדים שני פרויקטים. האחד הוא הארכת רכבת העמק מזרחה עד למעבר הגבול עם ירדן, והשני חיבור הפלסטינים לקו באמצעות שלוחה של רכבת העמק לאזור ג'נין. "יצוין כי אלפי משאיות תורכיות שמגיעות על אניות לנמל חיפה כבר חוצות את ישראל בשנים האחרונות לירדן ולמזרח על ציר זה", נכתב בהודעת כ"ץ, "כאלטרנטיבה לנתיב דרך סוריה שנחסם בשל המלחמה המשתוללת שם.

"היוזמה תייצר נתיבי סחר אלטרנטיביים בין מזרח ומערב, קצרים, מהירים, זולים וגם בטוחים יותר, במיוחד לנוכח האיום האיראני על הנתיבים הימיים במפרץ הפרסי ובים האדום, כולל ירי טילי חוף ים, שיגור סירות נפץ ומיקוש ע"י החות'ים בתימן שמאחוריהם האיראנים, וכן לנוכח איום הפיראטים באזור. מעבר לתרומתה לכלכלת ישראל, לכלכלתה של ירדן ולכלכלה הפלסטינית, היוזמה תחבר את ישראל לאזור כלכלית ומדינית ותגבש את המחנה הפרגמטי באזור".

כ"ץ הוסיף כי לארה"ב צריך להיות תפקיד בקידום יוזמתו וכך גם למדינות מובילות אחרות בקהילה הבינ"ל, "הן בתכנון, הן במימון והן בביצוע". לדבריו, התוכנית הוצגה לשליח המיוחד של נשיא ארה"ב למזה"ת, ג'ייסון גרינבלט, ש"הביע את התרשמותו העמוקה ואת נכונותו לגייס את נשיא ארה״ב ואת הממשל האמריקאי לקידום הנושא".

בתחילת מסיבת העיתונאים אמר כ"ץ כי מה שמתרחש בסוריה בשנים האחרונות הוא "רצח עם מחריד". לדבריו, "ארה"ב חייבת להוביל קואליציה עולמית שתפעל באופן מיידי, תוך הידברות עם רוסיה, כדי לוודא סוריה נקייה מנשק כימי. אשר לנו - אפנה לראש הממשלה להחליט לפעול בשיתוף פעולה עם הגורמים הבינלאומיים והאזוריים להעברת סיוע הומניטארי ורפואי לנפגעי חומרי הלחימה הכימיים, שביניהם ילדים רבים, ולהעברתם במידת הצורך להמשך טיפול בבתי חולים בישראל".