ארה"ב: הושבע שופט העליון החדש - מועמדו של טראמפ

ניל גורסץ' הושבע היום לתפקידו החדש ■ המינוי השנוי במחלוקת התרחש בתום קרב התשה בין הדמוקרטים לרפובליקנים, ומשיב את הרוב השמרני לבית המשפט העליון של ארה"ב

דונלד טראמפ/ צילום:רויטרס
דונלד טראמפ/ צילום:רויטרס

ניל גורסץ', מועמדו של דונלד טראמפ לכהונה כשופט בית המשפט העליון בארה"ב, הושבע היום (ב') לתפקיד. עם מינויו, שב הרכב השופטים במדינה להיות שמרני ברובו, שכן גורסץ' תפס את מקומו של השופט הליברל המנוח אנטונין סקאליה, שהלך לעולמו בשנת 2016.

ההשבעה נערכה בשני חלקים: תחילה גורסץ' הושבע, כשידו על תנ"ך, בשבועה אותה נשבעים כל העובדים הפדרליים בארצות-הברית. בטקס היו נוכחים שמונת שופטי העליון הנוספים, כמו גם אלמנתו ובנו של השופט המנוח סקאליה. בהמשך הושבע גורסץ' בשבועה שנייה שייחודית לשופטי העליון על-ידי השופט אנתוני קנדי - אצלו התמחה בעבר גורסץ'.

ההשבעה היום היא סופו של תהליך בן יותר מ-14 חודשים, שהחל עם מותו של השפוט סקאליה: הרוב הרפובליקני בקונגרס סירב לאפשר לנשיא הקודם ברק אובמה למנות לסקאליה מחליף, חרף העובדה כי נותרו לו עוד חודשים רבים בתפקיד, בתקווה שייבחר נשיא רפובליקני שיוכל למנות שופט שמרן - כפי שאכן קרה. גורסץ', בן 45 בלבד, צפוי לכהן עוד עשרות רבות של שנים בתפקיד.

לאחר שטראמפ הודיע כי בחר בגורסץ' כמועמדו לתפקיד, ניסו הדמוקרטים בקונגרס למנוע את המינוי באמצעות פיליבסטר - אולם בסופו של דבר מינויו אושר ברוב של 54 תומכים לעומת 45 מתנגדים, הפער הצמוד ביותר למינוי מסוג זה מזה 25 שנים.

הדמוקרטים רואים במושב של גורסץ' "מושב גנוב", שכן לתפיסתם הוא אמור היה להיות מאויש על-ידי מריק גארלנד, מועמדו של אובמה לתפקיד שלא זכה אפילו לשימוע בשל סירוב הקונגרס.