באיי פוקלנד מנסים למנוע מאדוארדו אלשטיין להשתלט על FIC

קרן דולפין של אלשטיין הודיעה כי היא שוקלת לתת הצעת רכש עבור קבוצת FIH ■ ממשלת איי פוקלנד מאיימת: אם יהיה שינוי בעלות בחברה, יבוטל הפטור שניתן לה מרישיון החזקה בבעלות בקרקעות

איי פוקלנד / צילום: שאטרסטוק
איי פוקלנד / צילום: שאטרסטוק

ממשלת איי פוקלנד שלחה מסר של אזהרה למיליארדר היהודי-ארגנטיני אדוארדו אלשטיין, שלוטש עיניים לחברה הגדולה ביותר בארכיפלג הבריטי - FIC (Falkland Islands Company), שהוקמה לפני 165 שנה ומפעילה נתיבי אספקה חיוניים וחנויות. החברה משחקת תפקיד מכריע בתעשיות הדיג והנפט, והממשלה חוששת מפני השתלטות מסחרית ארגנטינית.

בחודש שעבר הודיעה קרן שנשלטת בידי אדוארדו אלשטיין, יזם נדל"ן מבואנוס איירס, שהיא שוקלת לתת הצעת רכש עבור החברה האם של FIC, FIH Group, שמנייתה נסחרת בבורסת AIM בלונדון. ההודעה עוררה זעם בקרב תושבי האיים וכעת הממשל מתערב ומורה לאלשטיין לסגת מניסיונותיו להשתלט על החברה.

במכתב למנכ"ל החברה-האם, ששוחרר לפרסום בבורסת המניות בלונדון, מודיעה ממשלת איי פוקלנד כי תיטול את הקרקעות ואת זכויות הסחר של FIC אם ישתלט עליה המיליארדר. כיום, מתוקף ההסדר הנוכחי עם הרשויות באיי פוקלנד, אין FIC זקוקה לרישיון כדי להחזיק בבעלות על קרקעות ולבצע פעילות מסחרית, אך הממשלה הזהירה כי במקרה של שינוי במבנה הבעלות של החברה, יבוטל פטור זה אם היא "תגיע למסקנה שהוא כבר אינו עולה בקנה אחד עם האינטרסים הכלליים של המדינה". במקרה כזה, תצטרך FIC להשיג רישיון מהממשלה כדי לרכוש זכויות כלשהן בקרקע".

אלשטיין עצמו אמנם לא יצא בהצעת רכש עבור FIH Group, אך הקרן שלו, דולפין, הודיעה שהיא שוקלת לצאת בהצעה כזו לאחר שבעלת המניות הגדולה ביותר בחברה, סטונטון הולדינגס, הפכה אותה ליעד השתלטות. סטונטון נשלטת בידי משפחת רואולנד, בהנהגת דיוויד רואולנד, שתרם כסף למפלגה השמרנית. בנו אדמונד מכהן כיו"ר FIH Group.

משפחת רואולנד הציעה 300 פני למניה עבור 80% ממניות החברה שאינן בבעלותה, אך הצעת הרכש שלה, ששיקפה שווי של 37 מיליון ליש"ט ל-FIH Group, נדחתה בהצבעה. הדירקטורים העצמאים של החברה אמרו כי הצעת רכש נגדית מאלשטיין "לא תתקבל בברכה", וכי קיים "סיכון אמיתי" נוכח האיום שתיצור הצעה כזאת על יכולתה של FIC להחזיק בקרקע ולסחור. הדירקטורים גם דחו את בקשתו של אלשטיין לספק לו מידע על החברה.

הקרב עשוי להמשיך ולהתגלגל. סטונטון מנועה כעת ממתן הצעת רכש נוספת, אך היא עשויה להגדיל את הצעתה בהסכמת הגוף הרגולטורי הפועל מלונדון, Takeover Panel, אם ימשיך אלשטיין לקדם את הצעת הרכש שלו.

יועציה הפיננסיים של קרן דולפין בלונדון, Arden Partners, מסרו כי הם מודעים למכתב של ממשלת איי פוקלנד, אך סירבו להגיב עליו.