אסירים פלסטינים השובתים רעב הועברו מכלא רמון

1,187 אסירים ביטחוניים, רובם מפתח ומקצתם מחמאס, פתחו בשביתת רעב במחאה על תנאי כליאתם בישראל ■ חמאס הודיע כי יתמוך בשביתה, שאותה מוביל מרואן ברגותי

מרואן ברגותי / צילום: רויטרס
מרואן ברגותי / צילום: רויטרס

אסירים ביטחוניים שפתחו הבוקר (ב') בשביתת רעב הועברו מכלא רמון לבתי כלא נוספים - כך דווח היום באתר "קודס ניוז" הפלסטיני. 1,187 אסירים, רובם חברי תנועת פתח וחלקם מחמאס, החלו הבוקר בשביתת רעב במחאה על תנאי מאסרם בבתי הכלא בישראל. השביתה יצאה לדרך ביום שבו מצוין "יום האסיר", תחת הכותרת "שביתת הכבוד".

מאות אסירים החלו בשביתה כבר אתמול בערב, ללא הגבלת זמן. משירות בתי הסוהר נמסר כי נגד האסירים שישבתו בפועל יינקטו צעדים משמעתיים.

חמאס הודיע כי יתמוך בשביתה, שאותה מוביל מרואן ברגותי, ואף אמר כי אסיריו הכלואים בכלא "הדרים" יצטרפו אליה.

קיום השביתה נחשב להישג משמעותי עבור בכיר פתח ברגותי, שנחשב ליוזם ולמארגן המהלך, בין היתר עקב מצבו הפוליטי. לפי הערכות של פעילים המעורבים בארגון השביתה, בשלב הראשון ישבתו רעב כ-1,500 אסירים, רובם הגדול מפתח.

ברגותי כתב: "כ-1,000 אסירים פלסטינים החליטו להשתתף בשביתת הרעב שמתחילה היום, היום שבו אנחנו מציינים את 'יום האסיר'. שביתת רעב היא הצורה השלווה ביותר של התנגדות הזמינה לנו. היא מייצרת כאב רק עבור אלה שמשתתפים בה ועבור יקיריהם. היא מסמלת את התקווה שהקיבות הריקות והקורבן שהשובתים מקריבים יעזרו למסר שלהם להדהד מעבר לתאיהם החשוכים בכלא".

ברגותי נעצר ב-2002, הורשע בבית משפט ישראלי ברצח של 5 אנשים, ונגזרו עליו 5 מאסרי עולם.

בין הדרישות של ברגותי ואנשיו: החזרת ביקור שני בחודש של משפחות אסירים, צעד שבוטל בשל החלטת הצלב האדום; מניעת ביטול ביקורי משפחות בשל סיבות ביטחוניות; השבת הלימודים האקדמיים ובחינות הבגרות לבתי הכלא כפי שהיה לפני עסקת שליט; והגדלת מספר ערוצי הטלוויזיה בתאים, טלפונים ציבוריים באגפים הביטחוניים ועוד.

בשב"ס אמרו כי אין משא-ומתן עם האסירים, וכי אין כוונה לקיים איתם מגעים בנוגע לדרישותיהם.