מכון התקנים: קבלני משנה במקום עובדים שיפרשו ברפורמה

זאת כחלק מתוכנית לצמצום 300 משרות עד 2022 ■ ביקורת נגד ההסתדרות: נותנת ידה להסכם שמאפשר קליטת עובדי קבלן; ההסתדרות: מדובר בספין

אורי דורי / צילום: יוסי כהן
אורי דורי / צילום: יוסי כהן

מכון התקנים מתכוון להעביר חלק מהפעילויות לקבלני משנה בעקבות הצמצום הצפוי במצבת כוח-האדם שלו החל מהקיץ הקרוב, זאת בעקבות יישום הרפורמה בתקינה. מסמך פנימי של מכון התקנים שהגיע לידי "גלובס" מעלה כי השימוש בקבלני המשנה יחל כבר בחודש יולי הקרוב, והם ייקלטו בשלב זה בעיקר באגף הבנייה של המכון, ממנו עתידים לפרוש כ-60 עובדים.

פרישת עשרות מבין עובדיו הקבועים של המכון מתוכננת בקיץ הקרוב, מוסדרת בהסכם שפרטיו גובשו בין מכון התקנים להסתדרות הכללית. על פי ההסכם, מאות מבין כ-1,000 העובדים הקבועים של מכון התקנים יפרשו משורותיו עד שנת 2022 על רקע פתיחת שוק התקינה בישראל לתחרות, תוך מתן הכרה מצד המדינה במעבדות תקינה פרטיות והצפי לירידה בהכנסותיו של המכון במהלך השנים הקרובות.

על פי ההסכם, עד אוקטובר 2022 יהיה רשאי המכון לבטל עד 300 משרות של עובדים קבועים, בין אם בפרישה מוקדמת או בפיטורים. על פי אותו הסכם, כבר השנה מכון התקנים רשאי לבטל כ-100 משרות של עובדים קבועים.

גורמים המקורבים למכון התקנים המעורים בפרטי ההסכם טענו בפני "גלובס" כי "מדובר בהסכם רע, בייחוד על רקע כוונת המכון לפצות על צמצום מצבת כוח-האדם שלו תוך קליטה של קבלני משנה". גורמים אחרים ביקרו את ההסתדרות הכללית, על כך שהיא "נותנת ידה להסכם שאין בו סעיף אחד שקובע שמכון התקנים לא יקלוט לשורותיו עובדי קבלן".

אותם גורמים קושרים בין ההסכם המיוחד במכון התקנים לבחירות שיתקיימו בעוד חודש לראשות ההסתדרות, ולטענתם, "הרוח החיה שמאחורי ההסכם הבעייתי שגובש במכון התקנים הוא אבי ניסנקורן, שמנסה כנראה לנכס לעצמו הישג במסגרת המרוץ מול שלי יחימוביץ'".

מידת מעורבותו של ניסנקורן ביחסי העבודה במכון התקנים, שמטולטל מחמת הרפורמה המקיפה שהמדינה מובילה בתחום התקינה בניסיון להוריד את יוקר המחיה, מקבלת ביטוי בהסכם עצמו: יו"ר מכון התקנים אורי דורי, ויו"ר ההסתדרות הכללית (כיום ניסנקורן) עתידים להרכיב מתוקף ההסכם את "ועדת השניים" שתפקידה להכריע על רשימת העובדים שיפוטרו משורות המכון - במקרה שתתגלע מחלוקת בין הנהלת מכון התקנים לבין ועד העובדים אודות זהותם של העובדים העומדים לפני פיטורים.

במהלך החודשיים האחרונים דיווחה ההסתדרות הכללית על שורה של הסכמים קיבוציים שנחתמו במשק, רבים מהם הסכמים חדשים. מדובר ביותר מעשרה הסכמים שהושגו בין השאר עם הטכנאים וההנדסאים בחברה הביטחונית רפאל מערכות לחימה מתקדמות; במספנות ישראל; עם המנופאים; בחברת השילוח UPS; בסניף הישראלי של חברת התעופה לופטהנזה ועוד.

מההסתדרות הכללית נמסר בתגובה כי "ההסתדרות דאגה למכון התקנים והצילה אותו. מדובר בספין עלוב. לא יהיו עובדי קבלן במכון התקנים".

ממכון התקנים נמסר כי "ההסכם טרם נחתם".

גורם שמקורב למכון התקנים טען היום כי העברת העבודות לקבלני משנה לא תיעשה באופן גורף והחלטות על כך יתקבלו בהתאם לצרכים. לטענת הגורם, אין למכון התקנים תוכנית סדורה בנושא זה, כמו גם מספר קבלני המשנה שאיתם הוא עתיד להתקשר.

עוד טען הגורם כי בעבר נהג מכון התקנים להעביר עובדי קבלן להעסקה ישירה בתום תקופה של 9 חודשים.