כת"ש במו"מ למכירת החזקותיה במספנות ישראל לפי 700 מ' ש'

כלל תעשיות של לן בלווטניק, שמחזיקה כבר כ-20 שנה ב-19% ממניות מספנות ישראל, נמצאת במגעים למכירת ההחזקות לשותפיה בחברה תמורת 138 מיליון שקל

חברת כלל תעשיות (כת"ש) של המיליארדר לן בלווטניק ממשיכה לפעול למימוש פעילויות שאינן בליבת עסקיה ואשר בהן יש לה החזקות מיעוט. החברה דיווחה היום (ב') כי היא מנהלת משא-ומתן למכירת מניותיה (19%) בחברת מספנות ישראל לשותפיה בחברה, לפי חלקם היחסי, תמורת 138 מיליון שקל - עסקה המשקפת למספנות ישראל שווי של כ-700 מיליון שקל. מדובר בהחזקה היסטורית בת כ-20 שנה לכלל תעשיות.

מי שעדכנה בדבר המשא-ומתן בין הצדדים היא חברת גולד בונד הבורסאית, שנמצאת בשליטת שלומי פוגל ומשפחת שמלצר, המחזיקה כיום בכ-20% מהמספנות. אם המשא-ומתן בין הצדדים יבשיל לכדי הסכם, צפויה גולד בונד לקבל לידיה כ-4.5% מהמניות תמורת כ-35 מיליון שקל, כך שחלקה בחברה יגדל לכ-25%.

שאר השותפים במספנות ישראל הם יו"ר החברה, סמי קצב (כ-20%) והחברה הפרטית סכו-קאר של פוגל ומשפחת שמלצר (כ-41%). במקרה של השלמת העסקה, חלקם במספנות ישראל צפוי לגדול באופן יחסי בהתאם להחזקתם הנוכחית.

הרווח השנתי צנח ב-40% ב-2016

עיקר פעילותה של מספנות ישראל מתרכז בתכנון, בנייה, תחזוקה ומתן שירותים לכלי שיט - בעיקר צבאיים, אבל גם אזרחיים (המגזר הימי). כמו כן, היא עוסקת בטעינת ופריקת מטענים ומתן שירותי נמל (מגזר הנמל), וב-2016 היא התחילה בפעילות בתחום ייצור המלט. בסך הכל, מעסיקה החברה, הפועלת בחיפה, כ-450 עובדים.

דוחותיה של מספנות ישראל ל-2016, שפורסמו בחודש שעבר, חשפו כי החברה סבלה אשתקד מירידה משמעותית בפעילות הליבה שלה - בניית ומתן שירותים לכלי שיט. בסיכום שנתי הציגה החברה שחיקה מתונה של כ-2% בהכנסות, שהסתכמו ב-505 מיליון שקל, לצד צניחה של 40% ברווחיה, שהסתכמו ב-28 מיליון שקל.

הרווח הגולמי השנתי של מספנות ישראל ירד בשנה שעברה ב-7% ל-80 מיליון שקל, ובשורה התפעולית הציגה החברה צניחה של 21% ל-42 מיליון שקל. על ההרעה בשורה התחתונה השפיע גם שינוי שלילי שנרשם בהוצאות המימון השנתיות.

פילוח תוצאותיה של מספנות ישראל מלמד כי בסיכום שנתי המגזר הימי של בניית ומתן שירותים לכלי שיט הסב לה את עיקר הפגיעה, לאחר שההכנסות ממנו צנחו בקרוב ל-50% והסתכמו ב-215 מיליון שקל (לעומת קרוב ל-400 מיליון שקל ב-2015), לצד נסיגה של 30% ברווח הגולמי שלו, שעמד על 34 מיליון שקל.

במספנות ישראל דיווחו כי שיעור ההכנסות והרווח הגולמי מבניית כלי שיט צבאיים מהווה יותר מ-90% מההכנסות והרווח הגולמי של המגזר הימי. בחברה לא מפרטים, אבל מהדוחות עולה כי אחד מלקוחותיה תרם את עיקר ההכנסות למגזר הימי ב-2015, בהיקף של 363 מיליון שקל, שהיוו אז 91% מסך הכנסות המגזר, אבל בשנה שעברה ההכנסות מאותו לקוח ירדו ב-55% ל-160 מיליון שקל.

בחברה מסבירים כי אף שהיא מחזיקה במספנה היחידה בישראל, היא מתחרה "מול מספר רב של מספנות זרות, לרבות מספנות במעצמות ימיות ותעשייתיות", גם בתחום כלי השיט הצבאיים וגם בתחום כלי השיט האזרחיים.

המשא-ומתן של כת"ש למכירת החזקותיה נעשה זמן קצר לאחר שהיא הודיעה על רצונה למכור כמחצית מהחזקותיה (14% מתוך 30%) בחברת המשקאות יפאורה, שנמצאת בשליטת חברת קרור הבורסאית, תמורת 223 מיליון שקל - עסקה המעניקה ליפאורה תג מחיר מרשים של 1.6 מיליארד שקל.

בתחילת פברואר החליטה קרור, שבה מחזיקים רוני גת ושלמה רודב, שלא להיכנס לנעלי הרוכשת הפוטנציאלית, בהתאם לאופציה שהייתה לה על פי הסכם בעלי המניות ביפאורה. בהמשך נחשף ב"גלובס" כי הגורם המתעניין ברכישת מניות כת"ש ביפאורה היא קרן פרייבט אקוויטי משווייץ בשם Kharis Capital, המתמחה בהשקעות בתחומי הקמעונות ומוצרי הצריכה.

החלטתה של כת"ש לממש את מניותיה ביפאורה תואמת לאסטרטגיה שלה לממש פעילויות שבהן יש לה החזקות מיעוט ולהתמקד בעסקי הליבה שלה. מניותיה של כת"ש, המנוהלת על ידי אבי פישר, נמחקו מהבורסה לפני כשלוש שנים באמצעות הצעת רכש שפרסם בלווטניק למניות הציבור, וב-2015 נפרדה באופן סופי משוק ההון, כשביצעה פדיון מוקדם לחוב האג"ח שלה, בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל.

החזקותיה הציבוריות הבולטות כיום של כת"ש הן חברת האופנה גולף וחברת כלל ביוטכנולוגיה, ונוסף על כך, חברת משאב - המחזיקה בחברת המלט נשר ובמחצית ממניות חברת הלוגיסטיקה תעבורה, חברת האנרגיה הירוקה כלל אנרגיה וחברת כלל-טק, המשקיעה בסטארט-אפים ובחברות היי-טק.

בעלי מניות מספנות ישראל, תוצאות מספנות ישראל 24.4.17.
 בעלי מניות מספנות ישראל, תוצאות מספנות ישראל 24.4.17.